KométaBrainee X Canva/

Polárne žiary a modrý spln. PREHĽAD javov, ktoré môžeš v roku 2024 pozorovať aj na Slovensku

Nikola Michalkova06.01.2024., 10:00h

Rok 2024 opäť prinesie na nočnú oblohu nebeské divadlo, ktoré okrem komét a viditeľných planét ponúkne aj polárne žiary.

Nočná obloha každý rok ponúka svoje vesmírne divadlo. Inak tomu nebude ani tento rok. My ti prinášame zoznam javov, ktoré budeš môcť na oblohe sledovať v roku 2024. Preto ak aj ty patríš medzi nadšencov nočnej oblohy, zober svojich priateľov, ďalekohľady a urobte si nočný výlet.

Planéty

Počas tohto obdobia bude viditeľných hneď niekoľko planét. Jednou z nich je Merkúr, ktorý budeš môcť sledovať už začiatkom januára. Na oblohu vychádza jeden a pol hodiny pred východom Slnka. Po 12. januári sa ale budú podmienky na jeho pozorovanie zhoršovať. Opäť sa objaví až v druhej polovici marca, keď sa bude dať pozorovať večer po západe Slnka.

Ďalšou planétou je Venuša, ktorá bude viditeľná takmer celé spomínané obdobie. Začiatkom januára je ju možné pozorovať tri hodiny pred východom Slnka, koncom januára bude na oblohu vychádzať dve hodiny pred východom. Ani vo februári nebude o Venušu núdza.

Vrcholí nádherné vesmírne divadlo. Pozri si, odkiaľ na Slovensku môžeš pozorovať Geminidy

Podmienky na pozorovanie planéty Mars sa tiež budú postupne zlepšovať. V januári ho budeš môcť vidieť tesne pred východom Slnka. Najlepšie podmienky na pozorovanie bude mať Jupiter, ktorý bude na oblohe prítomný celý prvý štvrťrok.

Kométy

Prvý štvrťrok bude tiež bohatý na kométy. Zo Slovenska budeš môcť pozorovať napríklad kométu s názvom 62P/Tsuchinshan 1. Objavená bola prvého januára 1965. Pozorovať ju budeš môcť od začiatku roka do polovice marca. V januári vychádza dve hodiny pred polnocou, vo februári ju budeš môcť sledovať okolo deviatej hodiny večer a v marci už okolo siedmej.

Ďalšou pozorovateľnou kométou je C/2021 S3, ktorá bude jasná od začiatku roka až do polovice augusta 2024. Celú tú dobu bude viditeľná aj u nás. V januári vychádza dve hodiny pred východom Slnka, ale napríklad v marci vychádza hodinu po polnoci.

Kométa

Brainee X Canva/

Ďalším príkladom kométy je 13P/Olbers. Kométu objavil Heinrich Wilhelm Matthias Olbers šiesteho marca 1815. Zo Slovenska ju budeš môcť pozorovať od polovice februára do začiatku októbra. V druhom mesiaci v roku bude viditeľný na večernej oblohe a zapadne päť hodín po západe Slnka.

Možné polárne žiary

Na portáli vedanadosah.sk sa uvádza, že tento rok budeme môcť spozorovať aj polárne žiary. Najväčšia pravdepodobnosť výskytu na našom území je obdobie počas jari a jesene. Samozrejme, nemôžeme čakať nejaké jasné žiary, ktoré sú typické v severských oblastiach. Zvyčajne ich budeš môcť zaznamenať len fotoaparátom, pretože voľným okom je ich vidieť ťažšie.

Meteorické roje

Tento rok si na meteorické roje nemusíš ani počkať dlho. Ako prvé sa ti predstaví meteorický roj s názvom Kvadrantidy. Roj je zvyčajne aktívny v období od prvého do desiateho januára. Tento roj je ale náročnejší na sledovanie, keďže má krátke trvanie maximálnej aktivity a do hry môže vstúpiť aj fáza Mesiaca. A práve ten spôsobí, že tento rok nebudú úplne najlepšie podmienky. Tie nás čakajú až budúci rok. Ale ktovie, možno sa ti predsa len podarí zahliadnuť aspoň pár meteorov.

Meteroický roj

Brainee X Canva/

Meteorický roj Eta Akvaríd nás čaká v noci z piateho na šiesteho mája. Podmienky budú ideálne, pretože Mesiac bude len dva dni pred novom. Odporúča sa ho sledovať od tretej hodiny ráno až do svitania. „V našich končinách sa treba zamerať na súhvezdie Vodnár, v ktorom leží radiant roja. Pri dobrých podmienkach môžeme uvidieť asi desať meteorov za hodinu,“ uvádza sa na stránke.

Modrý spln

Samozrejme, Mesiac nebude v skutočnosti modrý. Nastane v pondelok 19. augusta pred pol deviatou večer. Označenie pochádza z anglického príslovia „once in a blue moon“, čo v preklade znamená „raz za uhorský rok“. „V priebehu astronomického obdobia nastávajú vzácne hneď štyri splny, bežné totiž bývajú len tri,“ píše sa. Leto 2024 sa začne letným slnovratom presne 20. jpna a skončí sa jesennou rovnodennosťou 22. septembra. Splny budú počas tohto obdobia presne štyri. Za modrý sa považuje tretí z nich.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false