Vedci vo vesmíre objavili alkoholBrainee X Canva/

Vedci vo vesmíre objavili alkohol. Môže zohrávať zásadnú úlohu pri tvorbe hviezd

kam11.07.2022., 08:00h

Vedci vo vesmíre skutočne objavili alkohol. Neopiješ sa z neho, no za to zohráva omnoho dôležitejšiu funkciu pri tvorbe hviezd.

Možno ťa to prekvapí, no vo vesmíre sa skutočne nachádza alkohol. Nie, nie sú to žiadne zabudnuté fľašky domácej, ktoré by tam odhodili ruskí astronauti. Nachádza sa tam v mikroskopickej molekulárnej forme. Vedci sú teraz presvedčení, že sa im podarilo v medzihviezdnom priestore nájsť najväčšiu molekulu alkoholu propalonu, píše portál ScienceAlert.

Vo vesmíre... a v dezinfekcii na ruky

Aby sme si to vysvetlili - molekuly alkoholu, konkrétne propanolu, existujú v dvoch formách - normálny propanol, ktorý bol prvýkrát detegovaný v oblasti tvorby hviezd, a izopropanol. Ten síce ešte nikdy nebol videný v medzihviezdnej forme, no za to ide o kľúčovú zložku v dezinfekčnom prostriedku na ruky.

Najnovší objav prekvapil vedcov: Dve planéty podobné Zemi sa nachádzajú veľmi blízko našej planéty

Podľa vedeckých objavov tak alkohol nemôže len za vznik mnohých tehotenstiev na našej planéte, ale aj vznik nebeských telies, ako sú kométy a hviezdy. Výskum bol publikovaný v Astronomy & Astrophysics.

„Detekcia oboch izomérov propanolu je jedinečne účinná pri určovaní mechanizmu tvorby každého z nich,“ hovorí astrochemik Rob Garrod z University of Virginia. „Pretože sa navzájom veľmi podobajú, správajú sa fyzicky veľmi podobným spôsobom, čo znamená, že tieto dve molekuly by mali byť prítomné na rovnakých miestach v rovnakom čase.“

Vesmír

Unsplash/aldebaran S/

Gigantická hviezdotvorná oblasť

„Jedinou otvorenou otázkou sú presné množstvá, ktoré sú prítomné – vďaka tomu je ich medzihviezdny pomer oveľa presnejší, než by tomu bolo v prípade iných párov molekúl. Znamená to tiež, že chemickú sieť možno vyladiť oveľa opatrnejšie, aby sa určili mechanizmy ktoré tvoria.“

Tieto molekuly alkoholu boli nájdené v takzvanej „doručovacej miestnosti“ hviezd, v gigantickej hviezdotvornej oblasti nazývanej Sagittarius B2 (Sgr B2). Tá, pre lepšiu predstavu, leží blízko stredu Mliečnej dráhy, neďaleko Sagittarius A* (Sgr A*), supermasívnej čiernej diery, okolo ktorej stojí naša galaxia.

Vedci chcú nadviazať kontakt s mimozemšťanmi. Vyšlú do vesmíru ľudské akty

„Čím väčšia je molekula, tým viac spektrálnych čiar pri rôznych frekvenciách vytvára,“ hovorí fyzik Holger Müller z Kolínskej univerzity v Nemecku. „V zdroji, ako je Sgr B2, existuje toľko molekúl, ktoré prispievajú k pozorovanému žiareniu, že ich spektrá sa prekrývajú a je ťažké rozložiť ich a identifikovať ich jednotlivo.“

Tajomstvá vesmíru

Nájdenie molekúl, ktoré sú úzko prepojené – ako normálny propanol a izopropanol – a meranie ich množstva vo vzájomnom pomere, umožňuje vedcom podrobnejšie sa pozrieť na chemické reakcie, ktoré ich vytvorili.

Vesmír

Unsplash/shot By Cerqueira/

Celá vedecká práca pokračuje v objavovaní ďalších medzihviezdnych molekúl v Sgr B2 a v pochopení druhu chemického taviaceho kotla, ktorý vedie k tvorbe hviezd. Zaznamenané dokonca boli aj organické molekuly izopropylkyanid, N-metylformamid a močovina. Vedcov však čaká ešte poriadne dlhá cesta, kým odkryjú tieto tajomstvá vesmíru.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false