Slamky stále prinášajú problémyUnsplash/Ana Lucia Cottone

Výmena plastových slamiek za papierové nám príliš nepomohla. Namiesto odpadu nám do tela púšťajú večné chemikálie

Miroslav Kamody08.01.2024., 15:00h

Plastový odpad alebo večné chemikálie v našich telách a svete okolo nás. Slamky boli, sú a budú problém.

Keď papierové slamky nahradili plastové, ľudia sa rozdelili na dva tábory. Jeden frflal, druhý sa tešiť zo zmenšenia plastového odpadu. Ako však informuje portál ScienceAlert, ukazuje sa, že papierová varianta nie je takým ekologickým riešením, v aké mnohí dúfali. A nie, ich rozmáčanie nie je ten najväčší problém.

Podľa štúdie publikovanej v magazíne Food Additives and Contaminants totiž obsahujú nízke hladiny večných chemikálií. Aký to má vplyv na zdravie jednotlivca, nie je známe, ale keďže večné chemikálie – známe aj ako poly- a perfluóralkylové látky (PFAS) – môžu trvať storočia, kým sa rozložia na zlomok ich koncentrácie v životnom prostredí.

Karma fast fashion udrela ako bumerang. Krajiny zaplavujú hromady vyhodeného oblečenia, fabriky kúria Adidas tričkami

Jediná výnimka

Tieto slamky tak ani zďaleka nie sú „biologicky odbúrateľné“. V skutočnosti vedci z univerzity v Antverpách v Belgicku tvrdia, že niektoré rastlinné a „ekologické“ alternatívy plastov môžu ticho prispievať k znečisteniu PFAS.

Keď výskumníci testovali 39 rôznych značiek slamy vyrobených z plastu, papiera, skla, bambusu alebo nehrdzavejúcej ocele, našli PFAS takmer vo všetkých materiáloch. Nerezová oceľ bola jedinou konzistentnou výnimkou.

Dnes sa veľa produktov vyrába s PFAS – skupinou 15-tisíc syntetických chemikálií, z ktorých niektoré môžu byť toxické pre zdravie zvierat a ľudí v dostatočne vysokých koncentráciách. Vedci stále zisťujú, na akých úrovniach by večné chemikálie v našom okolí mohli zvýšiť zdravotné riziká, ale keďže sa môžu hromadiť v životnom prostredí a v telách zvierat, vedci sa obávajú, že aj nízke úrovne znečistenia by nás mohli v budúcnosti poriadne potrápiť.

Slamky stále prinášajú problémy

Unsplash/Brian Yurasits

Používajú ich takmer všetci

Obmedzenie plastov môže pomôcť, ale iba v podstatnej miere, ak alternatívy neobsahujú PFAS. Zdá sa, že mnohí výrobcovia pridávajú PFAS, aby boli papierové a bambusové slamky vodoodpudivé. Buď to, alebo výrobcovia používajú recyklované materiály, ktoré už obsahujú večné chemikálie.

Výsledok je rovnaký. V roku 2021 vedci v Spojených štátoch ako prví odhalili PFAS v slamkách na rastlinnej báze, čo naznačuje, že spotrebitelia môžu konzumovať „zatiaľ neurčené množstvo PFAS“. Vedci v Belgicku teraz zistili to isté.

Pomocou hmotnostnej spektrometrie s vysokým rozlíšením autori analyzovali chemické zloženie 20 papierových slamiek, 5 sklenených slamiek, 5 bambusových slamiek, 5 slamiek z nehrdzavejúcej ocele a 4 plastových slamiek. Konkrétne hľadali 29 rôznych PFAS.

Snaha Lega o ekologické stavebnice zlyhala. Dva roky testovania nepriniesli želaný výsledok

Vo všetkých papierových slamkách okrem dvoch výskumníci zistili PFAS, hoci koncentrácie boli pomerne nízke a medzi výrobkami sa dosť líšili. Večné chemikálie boli zistené aj v troch značkách plastových slamiek, dvoch značkách sklenených slamiek a štyroch bambusových značkách.

Najlepšia alternatíva? Nepoužívať žiadne

Spomedzi týchto slamiek je najčastejšie detekovaný PFAS, kyselina perfluóroktánová (PFOA), zakázaná vo väčšine krajín od roku 2020. Táto chemikália sa môže hromadiť v tele zvieraťa, kde sa zdá, že v určitých koncentráciách negatívne ovplyvňuje vývoj a reprodukciu.

„Malé množstvá PFAS, hoci nie sú samé osebe škodlivé, môžu pridať k chemickej záťaži, ktorá sa už v tele nachádza,” vysvetľuje environmentálny vedec Thimo Groffen z univerzity v Antverpách.

Slamky stále prinášajú problémy

Unsplash/Célina Rohrbach

Dokonca aj po použití slamiek by ich škodliviny mohli pretrvávať. Ak sa slamky recyklujú, chemikálie by mohli skončiť v novom produkte. A ak slamky idú na skládku alebo sú spálené, ich chemikálie sa ticho rozšíria vo vetre alebo v pôde.

Pre spotrebiteľov, ktorí sa obávajú možných účinkov na životné prostredie alebo zdravie, Groffen navrhuje používať slamky z nehrdzavejúcej ocele alebo najlepšie - žiadne slamky.

05. máj 2024 03:00