Na Mesiaci objavili prvú jaskyňu.X/Spacebiz1/

Na Mesiaci objavili prvú jaskyňu. Môže byť ideálnym miestom pre ľudskú základňu

Michal Čiernik19.07.2024., 12:26h

Je hlboká najmenej sto metrov a môže byť dokonalým miestom pre prvú kolóniu na Mesiaci.

Podľa vedcov je to len jedna z pravdepodobne stoviek jaskýň ukrytých v podzemnom, neobjavenom svete. Tieto prirodzené úkryty môžu astronautov chrániť pred žiarením, extrémnymi teplotami a vesmírnymi troskami.

NASA chce na Mesiaci pestovať rastliny. V rámci misie plánujú na mesačnom povrchu pestovať napríklad žeruchu

Helen Sharman, prvá britská astronautka, ktorá cestovala do vesmíru, povedala BBC News, že novoobjavená jaskyňa vyzerá ako dobré miesto pre základňu. Podľa nej by dokonca mohli v podobných mesačných jamách potenciálne žiť už o 20 až 30 rokov.

„Táto jaskyňa je však taká strmá hlboká, že astronauti možno budú musieť do nej zlaniť a použiť tryskové súpravy alebo výťah, aby sa dostali von,“ myslí si Sharman.

Objavil ju satelit s radarom

Jaskyňa sa nachádza na skalnatej planine nazývanej Mare Tranquillitatis, kde v roku 1969 pristálo Apollo 11. Pomocou radaru ju objavili Lorenzo Bruzzone a Leonardo Carrer na univerzite v Trente v Taliansku.

Domnievajú sa, že vznikla pred miliónmi alebo miliardami rokov lávovou činnosťou. „Je to naozaj vzrušujúce. Keď sa pozriete sa na tieto obrázky, uvedomíte si, že ste prvou osobou v histórii ľudstva, ktorá to videla,“ povedal pre BBC profesor Carrer.

Keď Bruzzone a  Carrer pochopili, aká veľká je jaskyňa, uvedomili si, že by to mohlo byť dobré miesto pre lunárnu základňu. „Život na Zemi sa napokon začal v jaskyniach, takže dáva zmysel, že by ľudia v nich mohli žiť aj na Mesiaci,“ hovorí Carrer.

Jaskyňa musí byť ešte úplne preskúmaná, ale výskumníci dúfajú, že na jej zmapovanie by sa dal použiť radar, kamery alebo dokonca roboty.

07. september 2024 15:59