Japonci pošlú na obežnú dráhu Zeme drevený satelit.X/Space_planetary/

Japonci pošlú na obežnú dráhu Zeme drevený satelit. Chcú tak bojovať proti znečisťovaniu vesmíru

Michal Čiernik26.02.2024., 08:00h

Japonskí vedci vypustia satelit o veľkosti hrnčeka vyrobený z magnóliového dreva. Štart sa má uskutočniť už tento rok v lete a môže byť začiatkom nového ekologického objavovania vesmíru.

Tesári môžu byť pre budúcnosť vesmírneho cestovania rovnako dôležití ako inžinieri. Japonskí vedci sa totiž pripravujú na vypustenie prvého dreveného satelitu na svete. Satelit s názvom Lignosat bude vyrobený z dreva magnólie a bude veľký asi ako hrnček.

Drevo vo vesmíre

Lignosat bude v podstate malá drevená škatuľka so solárnymi panelmi na vonkajšej strane a elektronickým vybavením vo vnútri. Odštartovať má už toto leto buď na zásobovacej lodi Orbital Sciences Cygnus letiacej na ISS, alebo na palube SpaceX Dragon, píše Daily Mail.

Keď sa Lignosat dostane na obežnú dráhu, bude v prevádzke asi šesť mesiacov, kým ho vedci nechajú zhorieť v atmosfére. Výskumníci plánujú s malou kockou množstvo experimentov, aby zistili, ako dobre drevo odoláva drsným podmienkam vesmíru.

NASA ponúka prácu snov: Hľadá odvážlivcov na ročný pobyt v rámci simulovanej misie na Mars. Majú šancu aj Slováci?

Na nízkej obežnej dráhe Zeme dosahujú satelity teploty od –65 stupňov Celzia do +125 stupňov Celzia, v závislosti od ich nadmorskej výšky a vystavenia Slnku. Z toho dôvodu sa vedci obávajú, že drevené panely v satelite sa môžu pri zmene teploty zdeformovať alebo prasknúť.

Skorý výskum však ukázal, že drevo uchovávané v laboratóriu v podmienkach podobných vesmírnemu priestoru nevykazovalo žiadny merateľný úbytok hmoty, známky rozkladu alebo poškodenia. Povzbudení týmito výsledkami poslali výskumníci vzorky rôznych druhov dreva na Medzinárodnú vesmírnu stanicu, kde boli držané vo vesmíre takmer rok.

Drevo opäť vykazovalo veľmi malé známky rozkladu aj po vystavení extrémnym teplotám. „Schopnosť dreva vydržať tieto podmienky nás ohromila,“ povedal vedúci projektu Koji Murata pre The Guardian.

X/Energyfrontline/

Výhody prírodného satelitu

Okrem toho, že drevo je pevnejšie, ako by sme čakali, má v skutočnosti oproti kovom aj niekoľko prekvapivých výhod.

Napríklad neblokuje elektromagnetické žiarenie vrátane rádiových vĺn, ktoré sa používajú na komunikáciu so satelitmi na obežnej dráhe. To znamená, že drevené satelity môžu mať všetky svoje anténne a rádiové zariadenia vo vnútri, čo zjednodušuje ich dizajn a robí ich robustnejšími.

Ekológia vo vesmíre

Avšak výhodou, ktorá vedcov najviac zaujíma, sú ekologické vlastnosti dreva. Predpokladá sa, že k septembru minulého roka je na obežnej dráhe 10 590 satelitov, pričom približne 8 800 stále funguje.

Očakáva sa, že táto rastúca masa vesmírneho neporiadku sa v nadchádzajúcich rokoch len zhorší, keďže odhady naznačujú, že odteraz do roku 2031 bude každý rok vypustených ďalších 2 500 satelitov. To všetko dáva dohromady približne 11-tisíc ton vesmírneho odpadu, ktorý sa preháňa nad našimi hlavami.

Ten skutočný problém však nastáva, keď tieto satelity opustia obežnú dráhu. „Všetky satelity, ktoré znovu vstúpia do zemskej atmosféry, horia a vytvárajú drobné častice oxidu hlinitého, ktoré sa budú vznášať v hornej atmosfére mnoho rokov. V konečnom dôsledku to ovplyvní životné prostredie Zeme,“ povedal pre BBC Takao Doi, japonský astronaut a inžinier.

Výskum z University of British Columbia tiež zistil, že keď satelity spália, zanechaný hliník vážne poškodí ozónovú vrstvu. Inžinieri dúfajú, že drevené satelity poskytnú udržateľnú alternatívu, aby sa zabránilo ďalšiemu poškodeniu tejto ochrannej bariéry

Drevené satelity ako Lignosat, namiesto toho, aby produkovali škodlivé častice, miznú v obláčiku dymu a nezanechávajú za sebou nič viac ako biologicky rozložiteľný popol.

27. apríl 2024 05:34