Nová rakúska doručovacia iniciatíva je logickým následkom rastúceho záujmu o online nakupovanie. Len v roku 2023 rakúska pošta odbavila rekordných 200 miliónov balíkov. Tamojšie spotrebné návyky sa rýchlo menia, a to najmä u mladej generácie, ktorá na online nákupy nedá dopustiť, píše agentúra Bloomberg.
Rakúska pošta sa teraz zameriava na nákupy v mestských oblastiach. Na rozdiel od tých vidieckych tam totiž nie je možné nechať balíky jednoducho na záhrade alebo napríklad v garáži. Obyvatelia miest nemajú väčšinou k dispozícii žiadne vonkajšie úložisko, čo ich v praxi často núti čakať na balík aj dlhé hodiny doma, alebo si zásielky následne vyzdvihnúť v boxe či na inom výdajnom mieste.
Doručovanie zásielok priamo do domácnosti sa v Rakúsku testovalo od roku 2021. Za novinkou stojí spoločnosť Österreichische Post, ktorá bude dostupná bez príplatku všetkým Rakúšanom starším ako 18 rokov. Nová služba ale medzi niektorými ľuďmi nadšenie nepriniesla. Systém vyvoláva aj obavy o bezpečnosť, hoci počas pilotnej fázy sa žiadne problémy neukázali.
„Pre masy ľudí je samozrejme ťažké si predstaviť, že by si do svojho bytu pustili niekoho cudzieho. Ocení to špecifická cieľová skupina, ktorú chceme osloviť,“ povedal pre Bloomberg hovorca rakúskej pošty Markus Leitgeb.
V USA to poznajú
Nová služba má tiež potenciál eliminovať krádeže balíkov, ktoré sú doručovateľmi ponechané mimo bytu. V posledných rokoch tento typ kriminality rastie aj v Rakúsku.
Hoci je tento spôsob doručovania zásielok v Európe ešte pomerne neznámy, napríklad v Spojených štátoch amerických je to inak. Spoločnosť Amazon napríklad ponúka doručenie balíkov vďaka inteligentnému kľúču až do garáže a spoločnosť Walmart dokonca prišla s možnosťou vyloženia nákupu až do chladničiek zákazníkov.
Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.