Canva/Brainee
StoryEditor

Úvodný boom nestačil. Sociálna sieť Clubhouse je mŕtva, toto sú dôvody, prečo už nikoho nezaujíma

kam29.10.2021., 14:00h
Sociálna sieť Clubhouse mala priniesť revolúciu. Dnes sa však pomaly presúva na smetisko dejín.
Lajkuj Brainee.sk na

Nie je ťažké spomenúť si na obdobie, kedy sa na internete neriešilo takmer nič iné, ako nová sociálna sieť Clubhouse. Bolo to totiž len pred pár mesiacmi. Masívny nástup, pochvalné reakcie, kvalitné PR a exkluzivita skrz pozvánkový systém zaručili, že každý aspoň na chvíľu túžil byť súčasťou Clubhouse. Bublina však spľasla rovnako rýchlo, ako sa nafúkla.

Sociálna sieť Clubhouse bola pôvodne spustená ešte v apríli 2020. Ešte aj koncom minulého roka sa do nej mohli pridať iba ľudia, ktorí mali pozvánku a vlastnili zariadenia od spoločnosti Apple. Postupne sa začali kopiť správy o tom, že sociálnu sieť používajú celebrity, ako Oprah Winfrey, Drake či Elon Musk.

Keď PR nestačí

Ako sa však časom ukázalo, išlo len o skvelú reklamnú kampaň. Po financovaní a odhadovanej hodnote aplikácie na 100 miliónov dolárov totiž ešte neexistovali žiadne webové stránky a sociálnu sieť založenú iba na hlase používalo približne 1500 ľudí. 

„Za tie roky som sa naučil, že ak sa vás marketéri príliš snažia presvedčiť, že je niečo pôsobivé, potom to asi nie je. Ak počujete o platforme sociálnych médií od 10 ľudí a 9 z nich pracuje v marketingu, potom je to pravdepodobne na ho*vno,” hovorí marketér Daniel Hopper.

Unsplash/Dmitry Mashkin

​Ľudia na začiatku prirovnávali Clubhouse k účasti na exkluzívnej kokteilovej párty – príležitosti počúvať alebo dokonca sa zúčastniť nefiltrovaných rozhovorov so slávnymi a vplyvnými ľuďmi. Tí rozprávali o zaujímavých veciach a ostatným odovzdávali rady.

Exkluzivita a strata záujmu

Postupne však slávne osobnosti na sociálnej sieti stíchli a ostatní prichádzali s témami, ktoré sa postupne vyčerpali. Dokonca ešte skôr, ako sa k nej mohli dostať používatelia zariadení s operačným systémom Android, na ktorom beží oproti iOS (26,75 %) až 72,44 percent zariadení na svete. 

Vo februári mal Clubhouse takmer 10-miliónov stiahnutí, v máji to už bolo iba 719-tisíc. Po zrušení systému pozvánok a spustení aplikácie pre zariadenia s Androidom síce čísla v júni opäť narástli na 7,7 milióna stiahnutí, no drvivá väčšina bola v Ázii. Samotný India dokonca predstavuje až 75-percentný podiel stiahnutí. 

Nenávistné názory a podvodníci

Postupne sa okrem menej kvalitných diskusií začali vynárať ďalšie a ďalšie problémy. Diskusie nebolo možné nahrávať a pravidlá komunity, ktoré si vybudovali prví užívatelia sa s rapídnym nárastom rýchlo zosypali. Nasledovalo blokovanie či nemožnosť prispieť svojim názorom do diskusie.

Okrem toho sa začali uvoľňovať opatrenia súvisiace s koronavírusom. Kto sa chcel s niekým rozprávať, mal zrazu opäť možnosť vidieť sa osobne. Ľudia už neboli zatvorení doma a na Clubhouse postupne zabúdali. V miestnostiach sa začali čoraz viac prejavovať nenávistné názory, obťažovanie či podvodníci.

Unsplash/Adem AY

​Tvorcovia sociálnej siete si s týmto problémom príliš neporadili, pretože nahlásiť porušovanie zásad sa dalo iba počas toho, ako bola miestnosť aktívna, neskôr už zmizlo všetko, čo by mohlo dotyčného ohroziť. S nárastom užívateľov ste museli v aplikácii paradoxne stráviť viac času, kým ste sa dostali na rad buď vy, alebo spíker, na ktorého ste čakali. A to ľudí prestalo baviť.

Úspešné klony

K tomu sa pridali ostatné sociálne siete, ktoré nezaháľali a rýchlo vyvinuli klony Clubhouseu, ktoré integrovali do svojich aplikácií. Ľudia sa postupne rozpŕchli do Twitter Spaces, Telegram Voice Chat, Instagram Live Rooms, Spotify Greenroom či Slack Huddles. Vyzerá to teda tak, že Clubhouse pomaly umiera, jeho dni sú spočítané a návrat na vrchol navždy stratený. 

Novinár John Brandon v jednom zo svojich článkov celý problém so sociálnou sieťou zhrnul do niekoľkých viet: „Zdalo sa mi, že tento masívny experiment pri robení niečoho nového prostredníctvom hosťovania interaktívneho podcastu sa zrazu zrútil na hromadu. Nahradilo ho niečo hodnotnejšie - stretávanie sa so skutočnými ľuďmi.”

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/tech/aplikacie, menuAlias = aplikacie, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
24. apríl 2024 01:25