sprcha studená vodaYouTube
StoryEditor

30, 60, 90 sekúnd studenej sprchy denne. Je otužovanie doma skutočne prospešné pre naše zdravie?

som02.10.2021., 14:00h
Studená sprcha je ako Nora Mojsejová (dnes Kabrheľová) - buď ju miluješ alebo nenávidíš.
Lajkuj Brainee.sk na

Studená sprcha hneď z rána je pre mnohých ľudí nepredstaviteľná. Svoj deň radšej začínajú teplým čajom alebo kávou, potrebujú sa pomaly „naštartovať“. Niektorí však začínajú zhurta. Zavčas ráno vbehnú pod studenú vodu, keďže tento návyk má množstvo údajných zdravotných benefitov pre telo ale aj myseľ.

Tradícia sprchovania resp. umývania sa v studenou vodou siaha do ďalekej histórie. Väčšina ľudí nebývala pri horúcich prameňoch, museli sa jednoducho okúpať v studenej vode.

Menšia šanca, že ochorieš

Studená sprcha a otužovanie dnes celkovo zažíva svoju renesanciu. Čo však hovorí o studenej sprche veda?

Veľká štúdia realizovaná v Holandsku zistila, že u ľudí, ktorí si dali studenú sprchu, je menšia pravdepodobnosť, že si vezmú v práci voľno z dôvodu choroby, ako u ľudí, ktorí si dali teplú sprchu.

Viac ako 3000 ľudí podieľajúcich sa na štúdii bolo rozdelených do štyroch skupín. Jedna skupina bola požiadaná, aby každý deň vydržala 30 sekúnd pod studeným prúdom vody, ďalšia 60 sekúnd, tretia 90 sekúnd. Kontrolná skupina si mohla vychutnať teplú sprchu. Účastníci boli požiadaní, aby sa týmto riadili jeden celý mesiac. Fun fact - 64% pokračovalo s experimentom sprchovanie studenou vodou aj po uplynutí jedného mesiaca, lebo sa im to zapáčilo.

Po trojmesačnom období sledovania účastníkov vedci zistili, že skupiny, ktoré sa sprchovali studenou vodou, mali o 29% nižšiu práceneschopnosť. Zaujímavé, že trvanie sprchovania studenou vodou nemalo na výsledky vplyv.

Benefity studenej sprchy

Dôvod, prečo môže prúd studenej vody zabrániť tomu, aby ľudia ochoreli, nie je úplne jasný, ale niektoré výskumy naznačujú, že to môže mať niečo dočinenia s posilnením imunitného systému. Štúdia z Českej republiky ukázala, že keď boli „vyšportovaní mladí muži“ trikrát týždenne po dobu šiestich týždňov ponorení do studenej vody, mierne to posilnilo ich imunitný systém. Na potvrdenie týchto zistení sú však potrebné ďalšie a rozsiahlejšie štúdie.

Studená voda tiež aktivuje časť nervového systému, ktorá riadi reakciu boja alebo letu (automatická fyziologická reakcia na udalosť, ktorá je vnímaná ako nebezpečná, stresujúca alebo desivá). Keď je aktivovaná, napríklad počas studenej sprchy, dôjde k zvýšeniu stresového hormónu noradrenalínu. Práve to s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobuje zvýšenie srdcovej frekvencie a krvného tlaku pozorovaného pri ponorení ľudí do studenej vody, čo teoreticky zlepšuje zdravie.

K saune patrí veľká sprcha. V priestore vyniká obklad Deco. Snímka K saune patrí veľká sprcha. V priestore vyniká obklad Deco. Snímka

K tvrdeniu, že sprchovanie studenou vodou (alebo striedanie teplej so studenou) je vynikajúcou prevenciou pred starnutím pokožky a tvorbou vrások sa ale odborníci stavajú rezervovane. Zdôrazňujú, že zatiaľ žiadny seriózny výskum nepotvrdil, že by studená sprcha mala skutočne tento efekt.

Aby toho nebolo málo, existuje tiež niekoľko dôkazov, že studená sprcha ti môže pomôcť schudnúť. Štúdia zistila, že ponorenie do studenej vody pri 14 ℃ zvýšilo metabolizmus o 350%. Metabolizmus je proces, v ktorom tvoje telo premieňa to, čo jete a pijete, na energiu, takže rýchlejší metabolizmus sa zhruba rovná viac spálenej energie.

Pozdvihne aj náladu

Navyše podľa štúdie, ktorej výsledky boli publikované v magazíne Medical Hypotheses ešte v roku 2008, ti sprchovanie studenou vodou výrazne zdvihne náladu. Stimulácia receptorov chladu, ktoré sa nachádzajú v pokožke, totiž vedie k zvýšeniu hladiny noradrenalínu, ktorého nízka hladina je spájaná s depresiou.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/tech/ako-na-to, menuAlias = ako-na-to, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
28. jún 2022 13:42