Online svet prináša rôzne nástrahy. Dôležité je mať svoje súkromie pod kontrolou, taktiež aj bezpečne pracovať s digitálnymi technológiami na internete. Mladí ľudia majú možnosť získať nové zručnosti a skúsenosti aj vďaka dvojdielnym prednáškam na 50 stredných školách, ktoré organizuje Digitálna koalícia, a vedie ich expert na kyberbezpečnosť Karol Suchánek.
Etickí hackeri sú žiadaní
Karol Suchánek už v 16 rokoch ovládal pätnásť programovacích jazykov a vyvinul svoj prvý bezpečnostný software. Dnes je odborníkom s bezpečnostnou previerkou NATO a súdnym znalcom v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Nadobudnuté vedomosti a skúsenosti sa rozhodol odovzdať mladším generáciám. „Cieľom popularizačných prednášok je inšpirovať stredoškolákov, aby sa zabezpečili, čo je však krátkodobý cieľ. Tým dlhodobým je inšpirovať ich na kariérnej ceste. Celosvetovo chýbajú bezpečnostní experti a je po nich dopyt,“ konštatuje expert na kyberbezpečnosť.
Poukazuje pritom na to, že mladí ľudia majú k dispozícii množstvo informácií. Je len na nich, akým smerom sa vyberú. „Žiadaní sú etickí hackeri, ktorí zarábajú brutálne peniaze. Pokiaľ sú študenti v tejto sfére dobrí, musia začať už teraz,“ objasňuje Suchánek a ako príklad uvádza 19-ročného hackera, rodáka z Argentíny, ktorý začínal ako samouk, a v roku 2019 prekonal hranicu zarobeného jedného milióna dolárov. Získal ocenenie Bug Bounty Hacker na platforme HackerOne, ktoré sa udeľuje hackerovi, ktorý organizácii nahlási platnú bezpečnostnú slabinu.
Bug bounty predstavuje verejnú výzvu, ktorú dávajú internetové spoločnosti a softwaroví vývojári na svoju stránku. Vďaka nej môžu jednotlivci získať odmenu za nahlásenie zistených bezpečnostných chýb internetovej stránky či mobilnej aplikácie.
Vojna v kybernetickom priestore
Popularizačné prednášky na 50 stredných školách organizuje Digitálna koalícia. Jej tajomník Andrej Bederka hovorí o tom, že na Slovensku prebieha štvrtá priemyselná revolúcia. „Máme len dve možnosti – buď sa štát a celá spoločnosť vzchopia, využijeme revolučné zmeny a budeme z nich ťažiť, alebo sa budeme len prizerať prosperite moderného sveta,“ vysvetľuje.
Podľa neho zaostávame za ostatnými krajinami v aplikácii opatrení v oblasti kyberbezpečnosti, a máme podpriemerné digitálne zručnosti. „Môžeme vidieť, ako prebieha vojna v kybernetickom priestore. Akčný plán kybernetickej bezpečnosti z rokov 2015-2020 je príkladom toho, ako sa to nemá robiť. Štát sa však poučil z minulosti, no na ministerstve školstva stále nie je dostatok odborníkov v oblasti vzdelávania, ktorí by sa zaoberali digitálnymi zručnosťami alebo kyberbezpečnosťou. Popularizačné prednášky robíme v spolupráci s nimi, je to prvý krok nového akčného plánu,“ prezrádza tajomník Digitálnej koalície.
Taktiež je presvedčený o tom, že je potrebné aktualizovať učebnice a predmety týkajúce sa kyberbezpečnosti. „Napríklad na stredných odborných školách chýba digitalizácia odborov. Je skvelé, že študenti sa na marketingu učia, ako robiť reklamu, ale dnes sa všetko presúva do online priestoru, a preto je potrebné mať širšie znalosti aj v digitálnom marketingu. Výnimkou sú informačné technológie, kde sme vytvorili niekoľko nových odborov,“ dodáva Bederka.