Maturant bol tak vehementne presvedčený o svojom tvrdení, že Ministerstvo školstva Českej republiky pohnal pred súd. Základným kameňom úrazu bola úloha číslo jedenásť. Po troch rokoch od napísania testu Mestský súd v Prahe uznal maturantove argumenty. A až na tretie odvolanie sa súd uložil ministerstvu, aby v novom rozhodnutí zmenilo maturantov výsledok v teste a za odpoveď „112°“ mu udelilo 1 bod.
Podľa komisie Cermatu (centrum pre zisťovanie výsledkov vzdelávania) a Nezávislej odbornej komisie MŠ SR bola úloha číslo jedenásť zadaná však jednoznačne a mala jediné správne riešenie. Kľúč správnych odpovedí uznával len veľkosť uhla 248°. Pre túto interpretáciu úlohy sa vžilo pomenovanie „hodnotová“.
Úloha rozdelila matematickú obec
Poškodený maturant nebol jediný, ktorý si myslel, že sa schvaľovacia komisia Cermatu pomýlila. Ako prvý na chybu upozornil matematik Oldřich Botlík, ktorý poukázal na nejasné zadanie a formuláciu otázky. Podľa neho z formulácie vyplývajú dve správne odpovede, tak ako 248°, tak aj 112°. „Vzhľadom na riešenie v kľúči však nebola úloha správne zadaná. Uhol je podľa definície časť roviny medzi dvoma polopriamkami vychádzajúcimi z rovnakého bodu, nie číslo. Nič teda nebráni tomu, aby dva rôzne uhly mali rovnakú veľkosť. V rovine existuje mnoho rôznych uhlov s veľkosťou 112°,“ tvrdí vo vyjadrení
„Uvedený príklad vrátane riešenia uverejneného v kľúči správnych riešení je úplne v poriadku,“ oponoval Eduard Fuchs, člen Nezávislej odbornej komisie Ministerstva školstva Českej republiky. „Pojmom uhol sa rovnako často označuje ako príslušný geometrický objekt aj jeho veľkosť. Je vecou elementárnej gramotnosti žiakov, o maturantoch nehovoriac, rozoznať, aký význam uvedené slovo v danom kontexte má. V príklade 11 je úplne zrejmé, že sa pracuje s veľkosťou uhlov, úloha je sformulovaná v ustálenom školskom význame a nemôže uviesť žiakov do pochybnosti,“ vysvetľuje vo svojej odpovedi.
Matematika ako hra so slovíčkami
Celú situáciu objasnil odborník Martin Mikuláš, od ktorého tvrdenie sa nakoniec oprel aj súd. Mikuláš jasne vysvetľuje presné vymedzenie termínov v matematike. „Slovo uhol neodkazuje iba na geometrický objekt, ale súčasne vždy aj na jeho veľkosť a orientáciu,“ vysvetľuje Mikuláš. „Pokiaľ sa na uhol pozeráme ako na geometrický útvar, je vždy buď zhodný , totožný, resp. identický alebo nezhodný , netotožný,“ dodáva matematik. „Závisí však od toho, v akom zmysle je toto slovo použité. S uhlami ako geometrickými útvarmi prívlastky rôzny a rovnaký nedávajú zmysel. Ak pripusťme, že slovo rôzny bolo v zadaní úlohy číslo 11 použité všeobecne, mimo zvyklosti diskurzu školskej matematiky. V takom prípade je možné úlohu interpretovať dvoma spôsobmi,“ priznáva Martin Mikuláš.
Rozhodnutie súdu
Súd konštatoval, že sám Cermat však uznával aj odpoveď tvorenú dvojicu veľkostí 112° a 248°. K uznávaniu pritom nemohlo dôjsť v rámci hodnotovej interpretácie, pretože v nej nesmie byť veľkosť 112° súčasťou správnej odpovede. Pre druhú interpretáciu zadania sa vžilo pomenovanie „geometrická“.
„Oba spôsoby interpretácie pritom vedú k rozdielnym riešeniam úlohy, čo malo byť zodpovedajúcim spôsobom reflektované v spôsobe hodnotenia úlohy. Tak tomu však v prípade hodnotenia didaktického testu žalobcu nebolo, pretože žalovaný nesprávne neuznal samostatne uvedený výsledok 112°,“ znelo záverečné stanovisko súdu