Desiatky účtov operujú takmer ako jeden muž, pričom vyzdvihujú čínske prednosti, odvádzajú pozornosť od kritiky porušovania ľudských práv a presadzujú vládny pohľad na medzinárodné otázky vrátane vojny na Ukrajine. Na základe vlastného vyšetrovania to tento týždeň napísala agentúra AP.
Ukrývajú sa za influencerov
Jedným z chápadiel rýchlo rastúcej vplyvovej operácie sú aj účty prevádzkované pod menom Vica Li. Na TikToku, YouTube, Facebooku a Instagrame sa svojim státisícom sledujúcich prezentujú ako profily milovníčky jedla, ktorých cieľom je poučiť fanúšikov o čínskej kultúre, a uľahčiť im tak prípadnú návštevu krajiny.
Tvárou týchto účtov je však žena, ktorá je zároveň vedená ako reportérka čínskej štátnej televízie CGTN. A akokoľvek svojim fanúšikom tvrdí, že všetky kanály spustila sama, z profilu na Facebooku je zrejmé, že ho spravuje najmenej deväť ľudí.
Analytická spoločnosť Miburo, ktorá mapuje zahraničné dezinformačné operácie, eviduje najmenej 200 takýchto „influencerov” s väzbami na čínsku vládu alebo jej médiá, ktorí tvoria obsah v 38 jazykoch. „Vidíte, ako sa snažia infiltrovať každú jednu z tých krajín,” povedal šéf skupiny a bývalý agent amerického Federálneho úradu pre vyšetrovanie (FBI) Clint Watts.
Stokrát opakovaná lož...
„Vo finále je to o čírom objeme. Keď budete isté publikum dostatočne dlho bombardovať rovnakými naratívmi, ľudia im nakoniec budú mať tendenciu veriť,” pokračoval. Keď Rusko zaútočilo na Ukrajinu, „cestovateľka” a „novinárka” Li Ťing-ťing zverejnila na YouTube video s titulkom „Ukrajinská kríza: Západ ignoruje vojny a skazu, ktoré prináša na Blízky východ”, v ktorom zosmiešňuje amerických novinárov informujúcich o vojne.
Nebolo to jej jediné video s proruskou propagandou, ako sú tvrdenia o genocíde páchané Ukrajinou alebo o zodpovednosti Spojených štátov a NATO za ruskú inváziu. V popise svojho kanála Li Ťing-ťing uvádza, že chce svojim viac ako 20-tisíc odberateľom ukázať „svet svojimi očami”. Čo však vo svojich videách, ktoré majú desaťtisíce vzhliadnutí, neuvádza, je to, že je aj reportérkou CGTN a že názory, ktoré formuluje, sú zároveň známymi stanoviskami čínskej vlády.
AP identifikovala desiatky podobne vystupujúcich osobností, ktorých účty majú dohromady vyše desať miliónov sledujúcich a odberateľov. Na platformách, ako sú Facebook, Twitter a YouTube, ktoré sú v Číne prevažne blokované, sa prezentujú ako nezávislí komentátori či bližšie nešpecifikovaní novinári, pričom mnohí z nich sú v skutočnosti pracovníkmi štátnych médií ako je CGTN alebo agentúra Nová Čína. Zároveň veľkú časť tvoria ženy.
Fanúšikov sa snažia pritiahnuť ženami
„Zjavne prišli na to, že 'čínska pani influencerka' je tou správnou cestou,” komentoval situáciu Watts. Takmer všetky monitorované účty si okrem toho na Facebooku platili reklamy zacielené na užívateľov mimo Číny. Ich príspevky pritom nie sú plošne označované ako obsah štátnych kanálov, predovšetkým na TikToku a YouTube.
Užívateľov môžu k týmto účtom priťahovať snímky krás čínskej prírody, ktoré nijako nenaznačujú, že daný kanál produkuje aj štátom odsúhlasenú propagandu. Príkladom takej tvorby je instagramový profil vedený pod menom Jessica Zangová, ktorý počas nedávnej olympiády v Pekingu prinášal fotografie slnkom zaliateho a zasneženého lyžiarskeho rezortu v provincii Sin-ťiang.
Autorka, ktorá tiež pracuje pre CGTN a na Facebooku má 1,3 milióna sledujúcich, sa opisuje ako tvorkyňa videí a blogerka s cieľom prinášať „krásne fotky a videá o živote v Číne”.
Hovorí jedno, robí druhé
Fotky turistických destinácií však nie sú jediným, čo na svoje účty nahráva. V jednom videu napríklad Zangová zhotovuje rozhovory s cudzincami v Pekingu, ktorí ospevujú čínsku komunistickú stranu a hovoria, že nie sú sledovaní vládou, ako si myslia ľudia v zahraničí. „Naozaj chceme viac ľudí informovať... o tom, aká Čína v skutočnosti je,” uvádza Zangová.
Ona ani Li Ťing-ťing na žiadosti AP o komentár nereagovali. Vica Li neodpovedala na dlhý zoznam otázok, vo videu na YouTube však uviedla, že nesúhlasí s rozhodnutím Facebooku a Instagramu označovať jej príspevky ako tvorbu štátom kontrolovaného média.
Čínska ambasáda vo Washingtone zistenie okomentovala tak, že „čínske médiá a novinári nezávisle vykonávajú normálne aktivity” a že svet by nemal predpokladať, že ich prácu riadi čínska vláda. Súbežne s čínskymi „influencermi” sa na YouTube či Twitteri presadzuje rastúca skupina anglicky hovoriacich tvorcov propagujúcich propekinské oznámenia.
Americká stopa
Jedným z nich je Brit Jason Lightfoot, ktorý sa vlani zúčastnil mnohotýždňovej akcie organizovanej CGTN s cieľom rozšíriť jej sieť komentátorov. Lightfoot túto väzbu na čínsku štátnu televíziu vo svojom YouTubovom profile nezmieňuje, zatiaľ čo zbiera milióny vzhliadnutí s videami ako „Lži západných médií o Číne" alebo „Olympiáda sa obrátila proti USA”.
Na rôznych kanáloch sa pritom často súčasne objavujú videá na rovnaké motívy. Počas zimnej olympiády napríklad ako Lightfoot, tak Američan Cyrus Janssen žijúci v Kanade, v rovnaký deň zdieľali videá vyzdvihujúce medailové úspechy americko-čínskej lyžiarky Eileen Guovej, pričom použili rovnakú fotku športovkyne narodenej v USA a reprezentujúcu Čínu.
Lightfoot na žiadosť o komentár nereagoval, Janssen však AP povedal, že jeho videá majú za cieľ vzdelávať ľudí ohľadom Číny. Tiež uviedol, že nikdy neprijal žiadne peniaze od čínskej vlády, keď ho ale pýtali na spoluprácu okrem iného s čínskymi technologickými spoločnosťami, reagoval otázkami ohľadom platu reportéra AP. Zároveň AP našla videá, ktoré ukazujú, ako Janssen vystupuje vo vysielaní CGTN.
Hoaxy o covide za pár tisíc
Dvojica YouTuberov z USA a Juhoafrickej republiky Matthew Tye a Winston Sterzel sa domnieva, že tvorba videí je v mnohých prípadoch platená Čínou. Minulý mesiac sa totiž dvaja tvorcovia ocitli v e-mailovej konverzácii, v ktorej spoločnosť vystupujúca ako Hong Kong Pear Technology žiadala internetové osobnosti o zdieľanie reklamy na istú turistickú destináciu v Číne.
Tye a Sterzel, ktorí v krajine strávili roky, ale vystupujú ako kritici tamojšej vlády, sa rozhodli fingovať záujem o ponuku a začali si s jej autormi dopisovať.
Čoskoro im prišiel nový návrh: zverejniť propagandistické video o tom, že covid-19 neprišiel z Číny, ale od amerických jeleňov. Pripojená bola aj ponuka na odmenu vo výške 2-tisíc dolárov. „Dajte vedieť, či máte záujem,” stálo v e-maile, pod ktorým bol podpísaný istý Joey.