
Solonceni je obyčajná dedina na severovýchode Moldavska. Aspoň to tak na prvý pohľad vyzerá. V obci, ktorá má bez mála 1800 obyvateľov (2007), sem-tam stretneš miestneho ako kráča ulicou, alebo ťa obehne traktor či konský povoz.
Možno už dobre tušíš, že ide o trolejové vedenie. Kde sa vzalo v tak malej dedine?
Na začiatku 90. rokov žilo v Solonceni asi 3 000 obyvateľov. Pôsobilo tu prosperujúce kolektívne hospodárstvo (Sovchoz - sovetskoje chozjajstvo, sovietske hospodárstvo) „Solonceni“ špecializujúce sa na chov dobytka a spracovanie obilnín. Nachádzalo sa však až tri kilometre od posledného domu v južnej časti obce.
„Jendoprúdovka“
Aby sa táto situácia zlepšila, vtedajší predseda hospodárstva rozhodol postaviť trolejbusovú trať, ktorá mala prepojiť poľnohospodársky podnik s dedinou. Za týmto účelom bola najskôr spevnená obecná cesta, vybudovaný trolejový systém a rozvodňa. Inštaláciu systémov vykonali pracovníci trolejbusovej prevádzky moldavského hlavného mesta Kišiňov, ktorí absolvovali aj ročné školenie dvoch vodičov trolejbusov. Zvláštnosťou dráhy v Solonceni bolo to, že bola jednoprúdová a slúžila pre obe smery jazdy.
Čo s peniazmi?
Nebol to však jediný dôvod, prečo sa v Soloceni rozhodli vybudovať nezvyčajnú trať. Hoci to bolo na sklonku rozpadu Sovietskeho zväzu, dedina disponovala balíčkom peňazí, ktorý musela za rok minúť. Ak by tak neurobila, prišla by oň a ďalší rok by sa jej rozpočet znížil. Tvrdí Youtube kanál Railways of the World.
Predseda sovchozu nakoniec presvedčil komunistických lídrov, že výstavba trate v miniatúrnej obci sa oplatí, pretože takáto doprava je oproti autobusu oveľa lacnejšia. Projekt bol schválený v roku 1989. Začali s výstavbou.
Keď bola trasa hotová, mala približne 2,9 kilometra. Verejná doprava slúžila hlavne na prepravu dedinčanov z južnej časti mesta cez centrum až do priemyselnej oblasti obce.
Dedina zakúpila trolejbus značky ZiU-682V, ktorý odovzdali do rúk zamestnancovi hospodárstva, ktorý bol preškolený na vodiča jediného vidieckeho trolejbusu v postsovietskom priestore.
Slúžila veľmi krátko
Život trolejbusovej trate bol krátky. Trolejbusy tu premávali od 1. mája 1992 do 3. januára 1994. S pádom komunizmu predseda hospodárstva a iniciátor trate odmietol predať hospodárstvo a bol zbavený funkcie. Jeho koniec znamenal aj koniec pre trolejbusy. Trolejbus bol prevezený do hlavného mesta, kde slúžil do roku 2006.
Dnes obyvatelia Solonceni spomínajú na trolejbus s veľkou hrdosťou, len na jednej veci sa už nevedia zhodnúť- akú mal farbu? Niektorí hovoria, že červenú, iní zas, že žltú. Nevadí, hlavné je, že sa im k tomuto na dedinu netypickému dopravnému prostriedku viažu pozitívne spomienky.