Duálne vzdelávanie zavádzali s pompou, môže to byť prepadák. Žiaci dosahujú horšie výsledky v záverečných skúškachJán Krošlák/Tasr
StoryEditor

Duálne vzdelávanie zavádzali s nadšením, môže byť prepadák. Žiaci dosahujú horšie výsledky v záverečných skúškach

TASR09.11.2023., 11:00h

Žiaci v duálnom vzdelávaní na stredných odborných školách (SOŠ) dosahujú horšie výsledky v záverečných skúškach ako ostatní. Rozdiely sa prejavili v nižšej schopnosti aplikovať teóriu v praxi či schopnosti pracovať samostatne so zariadeniami. Informovala o tom Štátna školská inšpekcia (ŠŠI), ktorá preto odporúča napríklad modernizovanie školských dielní či prispôsobenie tém skúšok profilu absolventov.

Lajkuj Brainee.sk na

„Žiaci v praktickej časti záverečnej skúšky dosiahli lepšie výsledky ako v jej teoretickej časti, známka z odborného výcviku na konci tretieho ročníka bola lepšia ako výsledok z oboch častí záverečnej skúšky a súčasne žiaci v duálnom vzdelávaní vykazovali celkovo horšie výsledky ako žiaci mimo neho. Navyše v porovnaní s minulým školským rokom možno badať trend zhoršenia vo všetkých výsledkoch,“ povedala hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.

Žiaci dosiahli v hodnotení praktickej časti záverečnej skúšky o 0,4 lepšiu celkovú priemernú úroveň ako v hodnotení teoretickej časti. Rozdiely medzi žiakmi v duálnom vzdelávaní a mimo neho sa podľa ŠŠI prejavili v nižšej schopnosti aplikovať požadované teoretické vedomosti v praxi, samostatne pracovať so zariadeniami a preukázať pracovné zručnosti pri prepájaní teórie s praxou, v uplatnení skúseností a zručností získaných počas praktickej prípravy. Značné rezervy sa u niektorých žiakov prejavili aj pri správnom uplatňovaní odbornej terminológie, pri zdôvodňovaní názorov a v argumentácii, čo súviselo s menej rozvinutými komunikačnými kompetenciami, doplnila inšpekcia.

„Zamestnávatelia, ako i majstri odborného výcviku síce uviedli, že dôvodom horších výsledkov žiakov v duálnom vzdelávaní je dištančné vzdelávanie v prvom ročníku, avšak minulý rok prebiehalo dištančné vzdelávanie oveľa dlhšie a výsledky skúšok boli lepšie. Konštatujeme, že na zhoršenie výsledkov mala vplyv aj kvalita praktického vyučovania,“ uviedla hlavná školská inšpektorka.

image

Dočkajú sa žiaci nového školského predmetu? Väčšina mladých sa chce učiť o investovaní

Úroveň výsledkov žiakov v hodnotení praktickej časti záverečnej skúšky v treťom ročníku je najlepšia u žiakov, ktorí ju vykonávali v dielni školy. „V praktickej časti skúšky sa rozdiely medzi jednotlivými žiakmi prejavili v miere ich samostatnosti, v osvojení si praktických zručností a aplikovaní teoretických vedomostí. Nízke komunikačné zručnosti u niektorých žiakov obmedzovali ich plynulé vyjadrovanie a schopnosť argumentácie,“ doplnila Štofková Dianovská.

V teoretickej časti záverečnej skúšky sa najväčšie odlišnosti pozorovali v prepájaní teórie s praxou, v disponovaní správnou odbornou terminológiou a v miere rozvoja komunikačných kompetencií, v schopnosti argumentovať a vyjadrovať sa v súvislostiach. ŠSI tiež poukázala na to, že v jednej zo škôl 62,5 percenta žiakov dosiahlo veľmi nízku úroveň vedomostí a zručností v príslušnom učebnom odbore.

Štátna školská inšpekcia na úrovni škôl preto odporúča okrem modernizovania strojového vybavenia školských dielní aj vypracovať témy obidvoch častí záverečných skúšok v súlade s cieľovými požiadavkami na profil absolventa v danom učebnom odbore. Odporúča aj objektívne hodnotenie žiakov počas celého štúdia.

ŠŠI sledovala stav realizácie záverečných skúšok v školskom roku 2022/2023 na desiatich SOŠ. V nich malo záverečné skúšky 64 žiakov v siedmich učebných odboroch a štvrtinu z nich tvorili žiaci v systéme duálneho vzdelávania.

 

 

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/spolocnost/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
03. máj 2024 08:16