Príbeh relatívne novej prevádzky je však o to zaujímavejší, že napriek svojmu krátkemu pôsobeniu prekonala pandémiu a zamerala sa na ekologický prístup. To sa nám v Brainee veľmi páči a tak sme medzi influencermi už priam kultový OST BLOCK navštívili.
Za vznikom podniku stoja traja mileniáli – Wolfgang, Viliam a Camilla. My sme sa práve s Camillou pozhovárali o začiatkoch, podnikateľských trikoch ale aj ťažkých chvíľach, ktoré už majú za sebou. Stojí za ich úspechom „len“ kvalitná a výberová káva? Čítaj v rozhovore.
Odkazuje váš názov na termín východný blok?
Názov OST BLOCK vznikol z recesie a priamo odkazuje na termín východný blok.
S chalanmi sa nám totiž nepáči, že Slovensko je ešte stále postihnuté historickou stigmou bývalého režimu a na západe sa o nás hovorí ako o krajine tzv. ,,východného bloku". Našim cieľom bolo ukázať progresívnu stránku moderného Slovenska a koncept OST BLOCK sme založili na kontraste medzi predsudkami, očakávaním a realitou.
Kedy vznikla myšlienka pustiť sa do takejto kaviarne? Inšpirovali ste sa podobným konceptom zo zahraničia?
V hlavách sme vznikali postupne a organicky. Chalani - Wolfi a Vilo asi štyri roky dozadu založili jednu z prvých prevádzok s výberovou kávou v nákupnom centre v Bratislave. Káva ich očarila a videli v nej oveľa viac než len akýsi nápoj. Ja som žiadnu skúsenosť s gastrom nemala a nikdy by mi ani len nenapadlo, že práve toto bude sektor, v ktorom ako študentka politických vied zakotvím (smiech).
Zlomovým momentom bol rok 2018, keď sme s priateľom Wolfim boli na mesiac backpackovať v Indonézii. Na ostrove Lombok sme úplne náhodou navštívili jednu lokálnu kaviareň. Poviem vám, ak existuje láska na prvý pohľad, tak to bolo ono. Predstavte si najviac zen miesto na svete – veľa zelene, boho interiér, tlmené svetlá, večne usmiaty personál, vo vzduchu rozvoniava výberová káva, a to všetko za zvukov živého vystúpenia lokálneho indie umelca.
V tom momente sme si s priateľom povedali, že sa takúto oázu zenu musíme pokúsiť vytvoriť aj v Bratislave.
Nasledovali dlhé mesiace, počas ktorých sme s chalanmi za asistencie nášho šikovného architekta Jakuba Budaja v Starom meste pri pivkách všetko plánovali. A že tých piviek nebolo málo... (smiech).
Sídlite na Blumentálskej. Čím vás táto lokalita zaujala?
„Bývame“ na mieste niekdajšieho pivovaru Stein. S chalanmi sa nám na prvý pohľad páčila uvoľnená atmosféra celého hoodu. A keď sme uvideli voľný priestor na prenájom, s vysokými stropmi a preskleným výkladom s výhľadom na agátovú alej, naša predstavivosť začala pracovať na plné obrátky. Hneď sme vedeli, že to je to pravé miesto pre našu OST BLOCK oázu.
Interiér kaviarne je veľmi zaujímavý. Prezraďte nám o ňom viac.
Čo sa designu týka, bolo pre nás dôležité, aby v ľuďoch vytvoril tú správnu emóciu, ktorá bude aspoň tak krásna a silná, ako tá, ktorú sme pred rokmi zažili na Lomboku v kaviarni.
Veľa rastlín a kníh, tlmené osvetlenie evokujúce plamene sviečok, meď a drevo v kombinácii so surovosťou joklových konštrukcii, a betónové steny pre nás predstavovali ideálnu kombináciu industrializmu a hygge.
Mnoho ľudí nám však aj tak hovorí, že sa u nás cítia ako v Berlíne, a to, samozrejme, berieme ako kompliment, keďže s chalanmi Berlín milujeme.
Osobité miesto u vás majú rastliny. Viete koľko ich dokopy máte?
Aj napriek tomu, že sme s chalanmi hrdí plant parents, netušíme koľko máme v OSTe rastlín, ale podľa toho ako to vidím ja, kľudne by sme ich mohli mať ešte viac. (smiech)
Poďme k nápojom. Akú kávu nám odporúčate?
Čo sa kávy týka, v OSTe pracujeme výlučne s výberovou kávou, ktorá je 100% arabica a prevažne light roast. Medzi našich dodávateľov patria slovenské pražiarne - Diamond's Roastery a Goriffee.
To akú kávu odporúčame záleží samozrejme od toho, akú kávu preferujete.
Niekto má rád kávu s mliekom, a tam je napríklad veľmi obľúbené Double shot caffe latte, ktoré je podávané v našich signature sklenených fľaškách s tagom, ktoré si môžete zobrať so sebou. Pre milovníkov filtrovaných káv určite odporúčame ochutnať naše batch brew a pre klasikov je tu zas double shot, pričom na výber ponúkame vždy dva druhy káv - jednu ovocnejšiu (*laicky kyslejšiu) a jednu čokoládovejšiu (*laicky horkejšiu).
A čo váš slávny dúhový gin tonic?
To asi myslíte Purple Rain. Sranda, ako sa označenie dúhový gin tonic uchytilo. Purple Rain je kombinácia liči a ruže s ginom a tonicom, no a finálnu mágiu tomu dotvára sušená rastlina sýtej modrej farby, ktorá na základe pH tekutiny s ktorou sa zmieša, mení farbu.
S chalanmi sami zbožňujeme gin tonic, a vždy huntujeme nejaké nápady ako ich ,,okoreniť,“ a to aj po vizuálnej stránke. Veľmi nás preto teší, že sa tento náš malý experiment ujal a patrí medzi najpredávanejší gin tonic v OSTovej ponuke.
Akú pozornosť venujete sociálnym sieťam?
Primárne Instagram predstavuje pre OST BLOCK základnú komunikačnú platformu. Ako social media managerka trávim online denne hodiny a hodiny. Človek musí každý deň produkovať množstvo nového contentu, ktorý ľudí zaujme a zároveň nebude pre nich spam. Nejdem sa však sťažovať, veľmi ma to baví a som rada, že mi to chalani dali na starosť. Milujem, že naša komunita je aktívna aj na sociálnych sieťach.
Ľudia nám posielajú fotky toho, ako doma využívajú naše sklenené fľaštičky, aké majú doma rastliny a ako sa im darí, poprípade si pýtajú radu ako sa o rastlinu postarať, či len tak napíšu ako sa máme, a že sa k nám chystajú prísť. Keď odpovedám na správy, mám mnohokrát pocit, že OST BLOCK je osoba a nie prevádzka, a má naozaj kamošov a nie zákazníkov.
Na Instagrame ste napísali, že „Zen vibes“ sú u vás základ. Zaujímate sa o meditáciu a budhizmus?
„Zen vibes“ používame v zmysle mier a pokoj a toto sú pre nás v OST BLOCKu dôležité hodnoty.
Budhizmus vo svojej podstate zastáva hodnoty mieru, takže už len z tohto hľadiska by som povedala, že je pre nás inšpiratívny, avšak OST BLOCK sa neviaže na žiadnu konkrétnu ideológiu, náboženstvo či svetonázor. V OSTe veríme, že všetci sme si rovní bez ohľadu na náboženstvo, rasu, národnosť, politickú orientáciu, sexualitu či gender. Ako často aj na Instagrame hovoríme, OST BLOCK je judgement free zóna, kde sú všetci open-minded ľudia vítaní a akékoľvek formy extrémizmu sú neprípustné.
Tvrdíte, že OST BLOCK nie je kaviareň, ale životný štýl. Ako to myslíte?
OST BLOCK má dané hodnoty v sebe hlboko zakorenené a naša komunita si ich ide s nami, a aj preto si dovolíme tvrdiť, že OST BLOCK je životný štýl, a nie len nejaký podnik kde si človek vezme kávu a odíde. Digitálna doba, v ktorej žijeme, atomizuje spoločnosť a my sa snažíme, aby sa u nás všetci cítili, že niekam patria a že sú v bezpečí.
Takže áno, Zen vibes v zmysle mier a pokoj sú pre nás základ.
Podnik ste rozbiehali počas pandémie. Ako to prebiehalo?
V čase keď vláda zakázala činnosť gastro prevádzok, kvôli covidu, sme boli otvorení asi 3 mesiace. Viete si predstaviť musieť zavrieť tri mesiace po tom čo ste všetky úspory a energiu vrazili do kaviarne? Priznávame, boli sme zrútení.
To by však ničomu nepomohlo a preto sme tento čas núteného voľna s chalanmi využili na vytvorenie plánu a na prispôsobenie sa novej situácie. Keď vláda umožnila aspoň okienkový výdaj, boli sme pripravení s novým nápojovým lístkom a novými obalmi. Práve snaha o ekologickejšie podávanie nápojov to go, v kombinácii s našou supportive komunitkou nám pomohli prežiť toto ťažké obdobie. Odmietali sme podávať drinky do plastov, papierov či sáčkov, tak ako to bolo zvykom, a prišli sme s nápadom sklenených fliaš.
Ako tento váš eko prístup vyzeral v praxi?
Sklenené fľašky sme updatovali o čierne tagy na špagáte, na ktorých bol napísaný názov drinku. Aj toto bola z núdze cnosť, nakoľko na nálepky s názvom drinku sme nemali peniaze, tak sme zobrali biele fixky do rúk a ručne ich písali.
Do fľaštičiek sme okrem iného podávali naše sureálne gin tonici ale aj ľadové kávy, či limonády. Ľudia aj mimo našej komunity si ich tak obľúbili, že vizuál sklenenej fľaštičky s čiernym tagom sa stal naším signature prvkom.
Veľmi sme sa s chalanmi tešili keď si ich čoraz viac ľudí začalo fotiť na Instagram a označovať nás, vďaka čomu nás mnoho ľudí objavilo. V sklenených fľaškách s čiernym tagom pokračujeme aj teraz, keď už je možné sedieť v interiéri, lebo sa stali neoddeliteľnou súčasťou našej OSTovej identity.
Takže bola pre vás pandémia aj prínosná, ak to môžem tak nadnesene nazvať?
Korona nás naučila mnoho vecí. Jednou z nich je, že tvrdá práca sa vypláca a že netreba strácať nádej. Nejdem hovoriť, že s chalanmi sme mali len dobré dni. Boli dni lepšie a boli dni horšie ale v tom sa ukázalo šťastie toho, že sme traja majitelia.
Keď jedného chytila depresia ďalší dvaja ho potiahli, namotivovali a tak sme mohli napredovať. Okrem iného, tieto temné časy mali za následok aj to, že našu komunitu ešte väčšmi zomkli. Vďaka patrí každému jednému členovi našej komunitky, ktorí k nám chodili aj niekoľkokrát za deň na to isté cappuccino či lungo ,,na stojáka''aby nás podporili.
Podnikáte ako partnerská dvojica a kamarát. Aké to je podnikať s priateľom? Nemieša sa vám osobný a pracovný život?
Úprimne, na začiatku sme s Wolfim mali problém rozdeliť osobný a pracovný život. Keď sme konečne došli domov z práce po celom dni, často sme sa do noci rozprávali o OSTe, čo treba zmeniť, vymyslieť, zlepšiť, vymeniť...
Človek však potrebuje aj vlastný život, takže relatívne rýchlo sme pochopili, že takýto spôsob života je pre nás neudržateľný. Povedali sme si, že doma budeme spolu riešiť prácu iba v nevyhnutných situáciách, a o to sa snažíme viac menej doteraz.
Avšak mať partnera, ktorý je zároveň aj obchodný partner, beriem ako veľmi dobrú vec a niečo, čo by som nemenila. Posunulo to totiž náš vzťah na úplne inú úroveň. Je však veľmi dôležité podotknúť, že čo sa práce týka, každý máme svoje vlastné agendy, do ktorých sa mu ten druhý nemieša.
Čiže ja ho nechám v kľude robiť si svoje tabuľky, riešiť čísla a zásobovanie, a on nechá mňa riešiť marketing, sociálne siete a HR. Toto je jediná cesta, lebo ani jeden z nás veľmi nezvláda rešpektovať autority, a keby sme si do agend zasahovali asi by sme to spolu dlho nepotiahli.
Zaberá vám práca všetok čas? Alebo sa v súkromí venujete aj iným veciam?
Aktuálne s chalanmi pracujeme na ďalšom projekte, takže v OSTe sa už snažíme tráviť menej času ako kedysi, keď sme tam boli v podstate stále.
Aký iný podnik v Bratislave odporúčate?
V Bratislave sa nám atmosférou veľmi páčil podnik U Kubistu, a odkedy ich zavreli našli sme si nový obľúbený podnik, ktorý je v Modre a volá sa WILD KITCHEN. Dreamy hygge atmosféra a originálny prístup k jedlu, sú niečo za čím sa naozaj oplatí cestovať.