Pred niekoľkými dňami sa do centra pozornosti umeleckého sveta dostal kontroverzný Damien Hirst. Ako informovala BBC, Hirst začal páliť stovky svojich vlastných umeleckých diel po predaji série nezastupiteľných tokenov (NFT). Umelec povedal kupujúcim, aby si z jeho najnovšej zbierky vybrali buď fyzické umelecké dielo, alebo NFT, ktoré ho predstavuje.
Tým, ktorí si vybrali NFT, bolo povedané, že ich zodpovedajúci fyzický kus bude zničený. Na otázku, ako sa cítil pri spaľovaní diel, povedal: „Je to dobrý pocit, lepší, než som čakal.” Newport Street Gallery v Londýne uviedla, že 5 149 ľudí sa rozhodlo pre pôvodné diela a 4 851 si vybralo NFT. Odhaduje sa, že len spálené diela majú celkovú hodnotu takmer 10 miliónov libier.
V Brainee sme sa preto pozreli na šesticu mimoriadne slávnych umelcov naprieč storočiami, ktorí sa rozhodli zničiť svoje vlastné diela. Zámery niektorých z nich zostanú navždy záhadou, iných poháňal tvorivý zámer či dokonca šialenstvo.
Michelangelo
Jedným z prvých známych umelcov, ktorý zničil svoje vlastné dielo, je Michelangelo. Ten v 16. storočí kladivom odťal Kristovu ľavú nohu a ruku vo svojej mramorovej Piete. Oddelené končatiny dielo premenili na kusy. Dodnes nie je presne známe, prečo sa rozhodol k takémuto radikálnemu kroku.
Historici špekulujú nad niekoľkými verziami. Jedna hovorí o strachu z jeho odhalenia ako protestantského sympatizanta počas rímskej inkvizície, iná zase o záchvate hnevu z dôvodu nízkej kvality mramoru. Nakoniec však bola socha zreštaurovaná a vystavená ako celok.
Claude Monet
Monet sa v posledných rokoch svojho života vo veľkom zbavoval svojich vlastných obrazov. V roku 1908 napríklad zobral rozrušený do ruky nôž a zničil minimálne pätnásť obrazov zo svojej slávnej série lekien. Kvôli tomu oddialil svoju očakávanú parížsku výstavu. Nejde však o jediný prípad, pri ktorom ničil svoje diela.
Po operácii šedého zákalu Monet buď zlikvidoval alebo premaľoval mnohé obrazy, ktoré vytvoril počas obdobia, kedy bol zrakovo postihnutý. Podľa Artland Magazine jeho priateľ a bývalý francúzsky premiér Georges Clémenceau v roku 1927 vysvetlil: „Monet útočil na svoje plátna, keď bol nahnevaný. A jeho hnev sa zrodil z nespokojnosti s jeho prácou...“
John Baldessari
Baldessariho mnohí považujú za krstného otca konceptuálneho umenia. V roku 1970 prišiel s odvážnym vyhlásením, že zničí všetky obrazy, ktoré vytvoril medzi májom 1953 a marcom 1966, a to prostredníctvom kremácie. Tento čin tak vytvoril jedno z diel konceptuálneho umenia, pre ktorý je najznámejší: The Cremation Project.
Časti popola zakomponoval do cesta na sušienky, ktoré potom vystavil v priestore konceptuálneho umenia v New Yorku v Múzeu moderného umenia. Zvyšok ležal v bronzovej urne v tvare knihy a bol umiestnený na poličke v jeho knižnici.
Georgia O‘Keeffe
Táto umelkyňa sa vždy pokúšala vlastniť a ovládnuť svoj vlastný imidž. Zrejme aj z tohto dôvodu ku koncu svojho života v osemdesiatych rokoch kúpila a zničila niekoľko obrazov. Okrem odstránenia niekoľkých umeleckých diel zničila aj niektoré fotografie svojho bývalého manžela a fotografie Alfreda Stieglitza.
Jeden jej skorý kus, Red and Green II, ktorý vo svojich osobných zápisníkoch zdokumentovala ako „zničený“, sa znovu objavil pri predaji v aukčnej sieni Christie‘s v novembri 2015.
Francis Bacon
Pri prehľadávaní ateliéru Francisa Bacona v South Kensington po jeho smrti v roku 1992 našli takmer stovku zničených a znehodnotených obrazov. Pre Bacona, známeho svojím násilným, masochistickým a mučivým tvorivým procesom, nie je príliš prekvapivé, že bežne ničil diela, s ktorými nebol spokojný.
Banksy
Zrejme najznámejším príkladom umenia zničeného slávnym umelcom je Banksyho samoskartovacie umelecké dielo z roku 2018. V momente, kedy sa jeho ikonické Dievča s balónom predalo v aukčnej sieni Sotheby‘s v Londýne za viac ako milión libier, obraz sa sám zničil, čo zaskočilo divákov aj záujemcov.
V hrubom ráme diela bolo zabudované automatické skartovacie zariadenie, ktoré v skutočnosti zlyhalo a spôsobilo zničenie len polovice diela. Bez ohľadu na akékoľvek vyhlásenie, ktoré sa Banksy pokúšal urobiť o konzume a hodnote vo svete umenia, hodnota diela po jeho zničení prudko vzrástla a zrodilo sa nové dielo s názvom Láska je v koši.