Do práce si namaľoval pery rúžom, vynadali mu (ilu)unsplash.com, instagram.com/luke.ketuhok
StoryEditor

Ondřej sa do práce namaľoval, jeho šéfka s tým mala problém. Svojím vzhľadom nikomu neubližujem, hovorí

ros07.11.2021., 15:00h
Prečo sa muži líčia? A ako sa takýmto osobám žije v susedných Čechách?
Lajkuj Brainee.sk na

Jedného rána si 35-ročný zamestnanec univerzity Ondřej Moučka namaľoval pery rúžom koralovej farby. Netušil však, že s takouto banalitou budú mať problém. Ako uvádza český portál zena.aktualne.cz, prieskumy posledných rokov a kampane svetových značiek ale preukazujú výrazný vzostup tohto trendu. 

Podľa britského denníka Evening Standard si muži kupujú make-up čoraz častejšie. Za posledných desať rokov vzrástlo vyhľadávanie pánskeho make-upu na Googli o 67,5 percenta. Kozmetické firmy preto začali na tento dopyt rýchlo odpovedať.

Značky Chanel, Clinique, Tom Ford alebo Marc Jacobs už v roku 2018 predstavili makeup či ceruzku na obočie určenú špeciálne pre mužov. Dva roky predtým americká kozmetická značka CoverGirl vymenovala prvýkrát vo svojej histórii muža - influencera a vizážistu Jamesa Charlesa - ako tvár ich značky. Ten má na Instagrame viac ako 24-miliónov followerov.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa James Charles (@jamescharles)

Preslávená značka Maybelline si za svojho ambasádora zvolila influencera, vizážistu a youtubera Mannyho Gutierreza, ktorý sa Instagrame pýši štyrmi miliónmi fanúšikov. Britský denník Evening Standard uvádza, že biznis s kozmetickou starostlivosťou pre mužov neustále rastie. V roku 2017 mal hodnotu necelých 60-miliárd dolárov, pričom už budúci rok by mohol dosiahnuť viac ako dvojnásobok, približne 166 miliárd.

Globálna spoločnosť Morning Consult pred troma rokmi zverejnila prieskum, podľa ktorého vyplýva, že sa tretina amerických mužov zamýšľala nad tým, že by začali používať make-up. 

„Trendy vytvárajú firmy, ktoré chcú odbyt. Prinútiť k používaniu make-upu muža a zdvojnásobiť tak svoj príjem je pre mnohých z nich budúcnosť snov. Táto móda rastie prostredníctvom sociálnych sietí, na ktorých sa objavujú muži s rúžom, očnými linkami a tieňmi,“ hovorí lektor modernej etikety, firemnej kultúry a autor knihy o obliekaní Smart Casual Daniel Šmíd pre portál zena.aktualne.cz

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa ?Manny Gutierrez (@mannymua733)

„Make-up bežne využívajú muži, ktorí majú rôzne kožné problémy ako akné či iné kožné ochorenia. V ostatných prípadoch môžeme hovoriť o istom excentrizme, spôsobe, ako nechať vyniknúť svoju individualitu,“ hovorí Daniel Šmíd, ktorý považuje make-up u bežnej mužskej populácie za akýsi nadbytok. „Muž má množstvo ďalších spôsobov, ako zvýrazniť svoju tvár a dodať jej dynamiku. Sú to hlavne fúzy a vlasy a mnoho možností, ako ich upraviť,“ dodáva.

V už spomínanom prieskume z roku 2019 na otázku, prečo muži používajú make-up, odpovedalo pätnásť percent opýtaných, že ho využívajú ako formu zábavy. Ďalších dvanásť percent vďaka nemu prejavuje svoju osobnosť a kreativitu, trinásť percent zakrýva vady tváre, pre jedenásť percent je to skvelý doplnok slávnostného outfitu a osem percent si úpravou tváre zvyšuje sebavedomie. Tento prieskum ukázal, že ide o takmer rovnaký účel, kvôli ktorým sa líčia ženy.

„Určite mi to dodáva vyššie sebavedomie. Líčením môžem ovplyvniť, ako vyzerám a tým pádom aj to, ako sa cítim a ako som so sebou spokojný,“ opisuje 35-ročný univerzitný pracovník, umelec a vizážista na voľnej nohe Ondřej Moučka. Na líčenie sa dostal aj vďaka drag kultúre, ktorá ho zaujímala. Múčka postupne zistil, že makeup je užitočný aj na bežné nosenie.

„Upraviť si obočie, zakryť kruhy pod očami, zjednotiť pleť, zvýrazniť pohľad riasenkou alebo naniesť jemnú lícenku a lesk na pery,“ opisuje svoju každodennú rutinu. Keď ide na party alebo vernisáž, používa aj očné linky či tiene. „Vytvorím si výraznejší look a užívam si ten pocit extravagancie,“ prezradil vizážista pre český portál zena.aktualne.cz.

Dvadsaťročný študent Lukáš Kohutek vystupujúci na Instagrame ako Luke Ketuhok podľa vzoru zahraničných influencerov pravidelne zverejňuje fotografie, na ktorých predvádza extravagantný makeup. Ten vníma ako umenie, ktoré by podľa neho nemali muži ani ženy brať ako kozmetickú nutnosť.

„Vyjadrujem svoju kreativitu a schopnosť niečo vytvoriť. Rovnako ako keď sa maliarovi podarí obraz, tak keď sa mi podarí líčenie, som naň pyšný a rád ho zdieľam ďalej,“ vysvetľuje Kohutek, ktorý má na Instagrame takmer 20-tisíc followerov. Mladý muž sa prevažne líči za účelom vytvárania príspevkov na sociálne siete. Do školy a von sa maľuje len občas, vtedy radšej volí menej nápadný spôsob skrášľovania.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Lukáš Kohutek (@luke.ketuhok)

Rovnako ako Moučka, aj Kohutek sa hlási k LGBTQ. Obaja ale odmietajú, že by líčenie bolo doménou len týchto osôb. „Je to skôr generačná záležitosť. Už som sa napríklad stretol s kritikou mužského make-upu zo strany starších gayov alebo tých, ktorí majú pocit, že feminita je zlá a poškodzuje obraz homosexuálov,“ opisuje Moučka. 

Lektor modernej etikety Daniel Šmíd má pocit, že väčšina gayov makeup nepoužíva. „Som presvedčený, že je na každom mužovi, aby si zvolil také výrazové prostriedky, ktoré mu pomôžu, aby bol sám sebou. Svojho času bola na rovnakom bode trvalá na mužských hlavách, odfarbené či zafarbené vlasy. Aj mňa často obvinili z homosexuality len preto, že som bol dobre a elegantne oblečený,“ hovorí Šmíd.

Namaľovaný muž je nestabilný, neprehľadný a nežiaduci

Zatiaľ čo Rae Nudsonová v knihe All Made Up: The Power and Pitfalls of Beauty Culture, from Cleopatra to Kim Kardashian píše o make-upe ako o možnom mocenskom nástroji symbolizujúcom kompetencie a schopnosti danej ženy, u mužov je vnímaný opačne.

„Nie je možné posudzovať, či žena odvádza dobre svoju prácu podľa toho, či má make-up. Zároveň je ale pravda, že upravený zovňajšok a ženskosť vyjadrená odevom, doplnkami a starostlivosťou o telo sú signálom, že je kompetentná, profesionálna a sebavedomá. Upravenosť muža, teda vhodne zvolený odev, vkusné doplnky, úprava fúzov a vlasov, má ten istý účinok. Viditeľný makeup či dekoratívna kozmetika by mohla pôsobiť opačne. Muža by mohli vnímať ako nestabilného, neprehľadného a nežiaduceho,“ doplňuje Šmíd.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Lukáš Kohutek (@luke.ketuhok)

Žena je v spoločnosti menej hodnotná

S negatívnou reakciou na svoj vzhľad sa v práci stretol aj Ondřej Moučka. „Nadriadená ma požiadala, aby som nechodil do práce nalíčený, že takto krikľavo namaľovaný muž na univerzitu skutočne nepatrí, že mi to nesvedčí a nemôžem si to dovoliť. Tým krikľavým elementom bol rúž koralovej farby. Reakciu som nechápal, pretože svojím vzhľadom nikomu neubližujem. A navyše, ak sa takto cítim lepšie, logicky podávam aj lepší pracovný výkon,“ opisuje Moučka, ktorého takýto postoj zamrzel.

„Naivne som si myslel, že vysoké školy sú otvorené a progresívne prostredie. Očividne je to ale imidž pestovaný navonok,“ popisuje Moučka, ktorého problém nakoniec uzavrel návrh druhej strany, že sa o tom porozprávajú, až bude čas. Chodí tak do práce s vizážou, aká mu vyhovuje.

Pre neprijatie nalíčených mužov v spoločnosti má svoje vlastné vysvetlenie. „Patriarchálnou optikou je žena niečo menej hodnotné. Keď sa muž prejavuje žensky, stráca na hodnote a je zosmiešňovaný. Nie je to o tom, že by sa muži chceli vyrovnať ženám. Skôr by som povedal, že ide o snahu vyzerať dokonale, mlado, byť reprezentatívny,“ uvádza.

Podľa Šmída nenastane situácia, keď by sa používanie make-upu u mužov plošne rozšírilo. „Prednášam vo firmách, inštitúciách aj na vysokých školách. Stretávam sa ročne s tisíckami ľudí a reálne som ešte nestretol muža, ktorý by používal dekoratívnu kozmetiku inak ako nástroj na zakrytie škaredých kožných problémov,“ hovorí.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Lukáš Kohutek (@luke.ketuhok)

Podľa Kohutka nie je Česko na nalíčených mužov pripravené. „Aj keď ma čím ďalej viac ľudí rešpektuje a podporuje, stále dostávam veľa agresívnych a útočných správ,“ zveruje sa. 

29. máj 2022 00:46