Diskusia o obraze tela a vplyve sociálnych médií na mladých bola v poslednej dobe horúcou témou v Nórsku. Influenceri budú po novom musieť označovať všetky retušované fotky, ktoré zverejnia na sociálnych sieťach, uvádza portál Daily Mail.
Zákon sa dotkne aj inzerujúcich spoločností
Nové nariadenie prichádza ako novela nórskeho zákona o marketingu. Zákon prešiel v parlamente jasnou väčšinou hlasov, no nadobudne platnosť až rozhodnutím kráľa.
Zákon zabezpečí, aby reklamy a príspevky na sociálnych sieťach, na ktorých bol retušovaný tvar, veľkosť alebo pokožka tela, boli zreteľne označené. Platí to aj v prípade použitia skrášľovacieho filtra.
Každý influencer, ktorý zarába peniaze na svojich postoch, tak bude povinný označiť retušované príspevky štítkom, ktorý navrhne vláda.
Zákon sa taktiež dotkne všetkých inzerujúcich spoločností na sociálnych sieťach, ktoré upravujú svoje príspevky, aby vylepšili reklamné alebo marketingové kampane.
Chcú potlačiť negatívne dopady reklamy na mladých
Jednotlivcom, ktorí porušia zákon, budú hroziť pokuty, v krajných prípadoch aj možnosť väzenia. „Dúfajme, že toto opatrenia užitočne a významne prispeje k potlačeniu negatívnych dopadov takejto reklamy najmä na deti a mladých ľudí,“ uviedlo v novele zákona o marketingu nórske ministerstvo pre deti a rodinné záležitosti.
Zákon by sa však nemal týkať len Instagramu, ale aj iných sociálnych sietí, ako napríklad Facebooku, Snapchatu, Twitteru či TikToku. Ministerstvo zároveň pripustilo, že je náročné presadiť túto požiadavku, pretože niekedy sa nedá jednoznačne určiť, či bola fotografia upravená, informoval portál Vice.