Keď začiatkom 40. rokov minulého storočia zúrila 2. svetová vojna, v malých továrňach a starých farmárskych domoch v nacistickom Nemecku bzučali stroje a cinkali fľaše. Zmes jabĺk, stoniek a šupiek sa vtedy liala do obrovských kadí a miešala sa s vodnatou tekutinou, ktorá zostala zo zrazeného mlieka, píše portál Metro.
Aj keď je ťažké si to predstaviť v dnešných podmienkach, no tento zvláštny výtvor bol počiatkom Fanty, jedného zo svetovo najpopulárnejších sladených nápojov na svete. Aj keď dnes jej oranžovú farbu spozná v regáloch obchodov každý z nás, len málokto pozná kontroverzný príbeh jej vzniku v nacistickom Nemecku.
Nacizmus a Coca Cola
S nápadom na Fantu prišiel nemecký podnikateľ Max Keith, ktorý mal na starosti Coca-Cola Deutschland. Nápoj sa v Nemecku prvýkrát objavil v roku 1929 a pred vojnou sa stal veľmi populárnym. Medzi rokmi 1933 a 1939 v krajine dokonca vzrástol počet predaných prepraviek Coca Coly zo 100-tisíc na 4,5 milióna ročne.
„Režim sebestačnosti“ zavedený Adolfom Hitlerom však odradil Nemcov od spolupráce so zahraničnými spoločnosťami. V dôsledku toho sa Keith snažil presvedčiť vodcu nacistickej strany, že si Coca-Cola Deutschland zaslúži pokračovať v prevádzke – napriek americkému pôvodu spoločnosti na výrobu nápojov.
„Max Keith bol úplne oddaný Coca-Cole,“ povedal pre Metro Mark Pendergrast, autor knihy For God, Country, and Coca-Cola. „Keith bol nútený spolupracovať s nacistami, aby zostal v podnikaní, hoci nikdy nevstúpil do nacistickej strany. Armáde však poskytol extra prídel Coca-Coly a na svojich zjazdoch ukázal obrovské hákové kríže popri logu Coca-Coly. Mal tiež „hitlerovské“ fúzy.“
Medzitým sa za pochodmi Hitlerjugend premávali typické nákladné autá a nápoj sa často rozlieval na zasadnutiach vlády. Adolf Hitler údajne popíjal Coca-Colu, keď pozeral film Odviate vetrom vo svojom súkromnom kine. V roku 1939 dokonca usporiadal Keith oslavu 10. narodenín pre Coca-Cola Deutschland, ktorú spojil s oslavou Hitlera.
„Max Keith sa snažil neuraziť tých, ktorí sú pri moci. Bol to veľmi zručný vyjednávač, opatrný človek. Viete, keď žijete v krajine, kde vládne diktatúra, musíte si dávať pozor na jazyk a byť veľmi opatrní. Ak váš sused počul, že hovoríte niečo proti Hitlerovi, prišli v noci, zobrali vás a išli ste. Jeden nesprávny krok, jedna falošná poznámka by bola osudná,“ povedal do knihy o histórii nápoja bývalý šéf Coca-Coly v Európe Klaus Putter.
Sám autor uvádza, že Keithova „vernosť bola ku Coca-Cole, nie k Hitlerovi“. V roku 1941 sa však pre Coca-Colu Deutschland všetko zmenilo. 7. decembra Japonsko spustilo prekvapivý útok na Pearl Harbor. V dôsledku toho sa Amerika dostala do druhej svetovej vojny.
„Zákon o obchodovaní s nepriateľom“, ktorý už nebol neutrálnym pozorovateľom konfliktu, znamenal, že americké dodávky sirupu Coca Cola do Nemecka dostali stopku. Keith tak „so zvyškami zvyškov“ vytvoril nový nápoj, z ktorého sa stal Fanta.
„Pravdepodobne to nechutilo príliš dobre, ale bolo to aspoň výživné. Bol sladený repným cukrom, takže ho mnohí používali ako základ polievok. Prebehla súťaž o pomenovanie nápoja a jeden pracovník vyhrkol: Malo by to byť fantastické, tak čo Fanta?”
Keith nechal bývalých odsúdených a vojnových zajatcov pracovať v ošarpaných farmách a starých mliekarňach – na okraji miest, aby sa vyhli bombovým útokom – aby vytvorili nový produkt. Nechutil ako Cola, no napriek tomu sa stal populárnym.
Fanta sa nepila vždy samotná, niektorí Nemci ju používali ako sladidlo do jedál, napríklad do duseného mäsa, aby zmiernili vojnovú daň z cukru. Keď sa v roku 1942 minuli zásoby na výrobu koly, Fanta udržala franšízu Coca Cola Deutschland nad vodou až do roku 1945.
Podľa knihy The Americanization of Germany, knihy zosnulého Ralpha Willetta, Keith po skončení konfliktu rýchlo poslal telegram do ústredia Coca-Coly v Atlante. Napísal: „Coca-Cola stále funguje. Pošlite audítorov.“ Výroba Fanty sa v tomto bode zastavila, keďže nápoj bol považovaný za dočasnú náhradu svojho predchodcu.
Návrat Fanty
Šéfovia Coca Coly hľadali nový nápoj, ktorý by mohli uviesť na trh v reakcii na rast korporácie Pepsi v 50. rokoch. S nie úplne zabudnutým názvom Fanta si mysleli, že nový nealkoholický nápoj im poskytne náskok pred ich rivalom.
„Keď sa vojna skončila, spoločnosť Coca-Cola Company zaobchádzala s Keithom ako s hrdinom,“ vysvetľuje Mark. „Nakoniec prevzal väčšinu biznisu v Európe. Až v roku 1955 sa spoločnosť rozhodla použiť názov Fanta pre svoje nové nápoje s pomarančovou a hroznovou príchuťou, pretože mala starú ochrannú známku. Nikto nevedel a ani sa nezaujímal, že v skutočnosti vznikla v nacistickom Nemecku.“
Nová verzia Fanty bola plnená do fliaš v Taliansku a zameriavala sa viac na citrusovú príchuť; v tejto iterácii nápoja neboli žiadne „zvyšky zvyškov“. Desaťročia si Fanta užívala nový dych. Ľudia zabudli na pôvod nápoja v nacistickom Nemecku alebo, ako naznačuje Mark, im to bolo jednoducho jedno.
Nepríjemné pripomenutie
V roku 2015 sa však verzia Fanty k 75. výročiu dostala na titulky v nie pozitívnom svetle. Nápoj bol zabalený do sklenených fliaš a receptúra bola upravená tak, aby obsahovala niektoré „vojnové príchute“ srvátky a výliskov. Reklama spustená pri príležitosti výročia hovorila o túžbe prinavrátiť „pocit starých dobrých čias“.
Rozzúrení zákazníci poukazovali na zverstvá, ktoré sa udiali pred 75 rokmi za Hitlera a na to, ako Fanta vznikla len vďaka nacizmu. Reklama bola stiahnutá a hovorca povedal, že slogan mal „vyvolať pozitívne spomienky z detstva“ a trval na tom, že spoločnosť „nemala žiadne spojenie s Hitlerom alebo nacistickou stranou“.