Spoločnosti Coca Cola, Nestlé a Danone boli obvinené zo zavádzajúcich tvrdení. Sú alebo nie sú ich fľaše 100 % recyklované? Otázka, ktorá rozprúdila diskusiu a viedla k podaniu právnej sťažnosti Európskej komisie. Všetky spoločnosti tvrdia, že použitý plast je vyrobený z výhradne recyklovaných materiálov. Je to technicky vôbec možné?
Zavádzajúce tvrdenia ako taktika
Európska spotrebiteľská organizácia (BEUC) a jej 13 členských krajín, medzi ktorými je aj Slovensko, podali sťažnosť súvisiacu so zavádzajúcimi komerčnými tvrdeniami o recyklovateľnosti produktov. Konkrétne ide o fľaše na pitnú vodu a podľa zistení toto tvrdenie nie je v súlade s pravidlami EÚ o nekalých obchodných praktikách.
Presadzovať a pripomínať spotrebiteľom ekologické riešenia, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu, je nielen potrebnou, ale pre mnohých skôr trendovou záležitosťou. A zdá sa, že táto taktika nie je cudzia ani veľkým svetovým producentom.
V podstate ide o greenwashing, teda pripisovanie ekologickejších a udržateľnejších vlastností, než tomu tak v skutočnosti je. To môže zavádzať spotrebiteľov, ktorí veria, že výberom takto propagovaného produktu pomáhajú planéte.
Sťažnosť adresovaná Európskej komisii sa zameriava práve na nejasné tvrdenia spomenutých spoločností, že ich plastové fľaše na vodu na jedno použitie, sú buď 100 % recyklované alebo 100 % recyklovateľné. Za zavádzajúce tiež sťažnosť označila aj skutočnosť, že tvrdenia sú podporené zelenými značkami a infografikami na obaloch.
To vytvára dojem, že fľaše sa dajú jednoducho a donekonečna recyklovať, ale to s plastami nie je technicky možné uskutočniť. Nezisková environmentálna organizácia ClientEarth zdôraznila, že procesom neustálej recyklácie plastov sa zhoršujú ich vlastnosti. Len zlomok plastov, ktoré sa kedy vyrobili bol recyklovaný (približne 9 %) a miera výroby sa do roku 2060 dokonca strojnásobí.
Nesprávne použité pojmy vyvolávajú falošné dojmy
Spoločnosti produkujúce a baliace svoje nápoje do fliaš tvrdia, že ich obaly sú pre prírodu lepšie. Pokiaľ ide o tvrdenie „100 % recyklované“, nesprávne naznačuje, že celá fľaša je vyrobená výhradne z recyklovaných materiálov. Napríklad, uzávery na fľašiach nemôžu byť podľa práva EÚ vyrobené z recyklovaných materiálov a etikiet sa použitie takéhoto typu plastu týka naozaj len zriedka.
Ďalšie tvrdenie „100 % recyklovateľné“ je nejednoznačné. Závisí od viacerých faktorov, ako vhodná infraštruktúra na zber materiálu, efektívnosť procesu triedenia odpadu alebo dostupné procesy recyklácie. V EÚ sa miera recyklácie PET fliaš odhaduje na 55 % a je iba 30 % – ná pravdepodobnosť, že sa z nich stane opäť fľaša.
Problémom sú tiež etikety a plastové viečka na fľašiach. Tie vôbec nezohľadňujú tvrdenia o 100 % recyklovaných plastoch, pretože sa uplatňujú iba na fľaše. Vlastne, ako keby ani neexistovali.
Podávateľom sťažnosti ide o to, aby tvorcovia legislatívy pre recyklovaný materiál jasne stanovili pravidlá, ktoré budú implementované štandardizovanými metodikami. Potrvá roky, kým sa začnú uplatňovať nové regulačné opatrenia, ale očakávajú, že úrady aspoň rýchlo zakročia proti zavádzajúcim tvrdeniam spoločností Coca Cola, Nestlé a Danone, a im podobným. Sťažnosť ešte nebola vyriešená a ukončená.
Obhajujúce tvrdenia
Každá zo spoločností sa k sťažnosti vyjadrila a komunikovala svoju ideu. Môžeš si urobiť vlastný obraz o tom, či ťa presvedčia alebo nie.
Hovorca Coca Cola povedal: „Pracujeme na znížení množstva plastových obalov a investujeme do zberu a recyklácie rovnakého množstva obalov, ktoré používame. Na našich obaloch komunikujeme iba tie správy, ktoré je možné podložiť s jasne zobrazenými relevantnými informáciami, aby spotrebitelia mohli robiť vedomé rozhodnutia.“
K obalom Coca Cola fliaš ešte dodal: „Niektoré naše obaly nesú správy, ktoré zvyšujú povedomie o recyklácii, vrátane toho, či sú naše obaly recyklovateľné a či sú vyrobené z recyklovaného materiálu. Máme ambiciózny cieľ do roku 2030 zbierať a recyklovať každú fľašu alebo plechovku, ktorú predáme a podporujeme dobre navrhnuté schémy vrátenia zálohovaných obalov v celej Európe, o ktorých vieme, že nám pomôžu získať naše obaly späť.“
V podobnom duchu reagoval aj hovorca Nestlé: „Tvrdo pracujeme na znížení množstva plastových obalov, ktoré používame, aby sme nasmerovali investície a podporovali cirkuláciu obalov spolu s partnermi a jasne komunikovali so spotrebiteľmi, ktorí chcú robiť informované rozhodnutia.“
„Spoločnosť Nestlé znížila od roku 2018 množstvo pôvodných plastových obalov o 10,5 % a sme na dobrej ceste, aby sme do konca roka 2025 dosiahli o tretinu menej pôvodného plastu.“
Aj Danone obhajovalo svoje konanie: „V Danone pevne veríme v cirkulárnosť obalov a aj naďalej budeme pokračovať v investovaní a vedení kampane za lepšiu infraštruktúru zberu a recyklácie spolu s našimi partnermi.“
„Dosiahli sme tiež skutočný progres na ceste k redukcii jednorázovo použiteľných plastov a pôvodných plastov paralelne, už -10 % od roku 2018.“
Manipulatívny greenwashing
Sťažnosť podaná voči tvrdenia spoločností vyrábajúcich nápoje v plastových fľašiach sa odvoláva aj na to, že ide o greenwashing na zákazníkov. Čo to vlastne greenwashing je?
Predstavuje vyhlasovanie nepravdivých alebo zavádzajúcich tvrdení o environmentálnych benefitoch produktu alebo činnosti. Pre spoločnosti môže byť spôsobom ako pokračovať alebo rozširovať svoje znečisťovanie a tiež aj nesprávne a škodlivé správanie voči prírode. Všetko sa deje počas toho, ako sa zahrávajú so systémom a profitujú z dobre mienených odporúčaní na udržateľne zmýšľajúcich zákazníkoch.
Termín greenwashing bol prvýkrát použitý v roku 1986 v eseji študenta a environmentalistu menom Jay Westerveld, ktorý si počas návšetvy hotela na Fiji všimol zaujímavú vec. Hotel požiadal hostí, aby opätovne použili uteráky v záujme ochrany planéty. Žiadosť smerovala k ušetreniu financií hotela, pretože v tom čase bol hotel uprostred svojej expanzie blízko citlivých ostrovných ekosystémov.
Na mnohých produktoch sú výrazne zobrazené logá o tom, že je produkt ekologický alebo 100 % prírodný, má obrázky krásnej prírody, ako keby z nej aj pochádzal a pritom tieto tvrdenia a zobrazenia nie je možné dokázať a overiť.
Rada a Parlament EÚ dosiahli dohodu o aktualizácii existujúceho zoznamu zakázaných obchodných praktík a pridáva aj niekoľko problematických marketingových návykov súvisiacich s greenwashingom. Cieľom je chrániť spotrebiteľov a pomôcť im lepšie sa rozhodnúť pri nákupe. Záverečné hlasovanie sa očakáva v januári 2024 a keď smernica vstúpi do platnosti, členské štáty budú mať 24 mesiacov na to, aby nové pravidlá začlenili do svojich právnych predpisov.
Zakázané bude používať tieto tvrdenie a zobrazenia:
- všeobecné environmentálne tvrdenia, napríklad "šetrné k životnému prostrediu", "prírodné", "biodegradovateľné", "climate neutral" alebo "eko" bez dôkazu o uznaných environmentálnych vlastnostiach
- tvrdenia založené na kompenzácii emisií, že výrobok má neutrálny, znížený alebo pozitívny vplyv na životné prostredie
- značky a logá trvalej udržateľnosti, ktoré nie sú založené na schválených certifikačných schémach alebo zriadené verejnými orgánmi
- prezentovať výrobok ako opraviteľný, ak nie je