Sieť fast foodov McDonald’s zrejme nikomu netreba predstavovať. Legendárna značka denne vo viac ako 100 krajinách sveta obslúži takmer 70 miliónov zákazníkov a je symbolom rýchleho občerstvenia. Pôvodne tomu však ani zďaleka nebolo. Aby si si dnes mohol dnes „mekáč” vychutnať v každom väčšom meste, do biznisu bratov McDonaldovcov sa musel zapojiť Ray Kroc.
Narodil sa v roku 1902 do rodiny českého emigranta Aloise Kroce, ktorý vyrastal šestnásť kilometrov od Plzne. Rayova matka Rose Mary Hrachová mala taktiež české korene. Vyrastal v Oak Parku blízko Chicaga, oblasti, kde bola najväčšia koncentrácia českých emigrantov v Spojených štátoch.
Kamarát s Disneym
Rovnako ako ostatní, aj on bol ovplyvnený hrôzami prvej svetovej vojny, a preto sa rozhodol sfalšovať údaje o svojom veku a narukovať do armády. Tu sa stretol napríklad aj s Waltom Disney, ktorý sa do nej pre svoj nízky vek dostal rovnakým spôsobom.
Po vojne vystriedal rôzne zamestnania - skúšal to ako jazzový pianista, realitný maklér a predajca papierových kelímkov firmy Lily-Tulip Cup Co. Následne dlhých sedemnásť rokov cestoval po celej krajine ako predajca multimixérov na mliečne koktaily pre firmu Prince Castle.
V roku 1953 ho prekvapilo, že bratia Richard a Maurice McDonaldovci si do svojej reštaurácie v San Bernardine v Kalifornii objednali hneď niekoľko takýchto mixérov a rozhodol sa, že sa na ňu pôjde pozrieť. Keď Kroc videl, že McDonaldovci vymysleli systém práce založený na Fordovom systéme výroby áut v továrňach, bol fascinovaný.
Revolúcia v gastre
Príprava jedál sa z dvadsiatich minút v bežných reštauráciách skrátila na pol minúty, čo bolo dovtedy úplne nevídané. Vo svojich 52 rokoch im navrhol ponuku, ktorá sa nedala odmietnuť. Vstúpil s nimi do biznisu a predstavil im obchodný model, nad ktorým premýšľal už niekoľko rokov.
Spočíval v tom, že bude jazdiť po Spojených štátoch, no nebude zakladať pobočky, ako to robia iné firmy a reštauračné reťazce. Miestnym bude miesto toho ponúkať takzvané franšízy (značku a know-how, za ktoré centrálna firma bude dostávať časť zo zisku). S týmto modelom už značke nič nebránilo, aby sa stala najväčšou v krajine.
Kroc napísal aj svoju priateľovi z vojny a ponúkol mu, že v Disneylande by mohli otvoriť jednu z prevádzok. Disney však trval na tom, aby sa cena hranoliek zvýšila z desiatich na pätnásť centov. Kroc však odmietol svojich verných zákazníkov vydierať, a tak prevádzku neotvoril.
Pád McDonaldovcov
Krocove zásady pre McDonald's boli striktné. Reštaurácie sa nemohli stavať v centre a mestských oblastiach, pretože chudobnejší obyvatelia by mohli vniknúť dovnútra, keď sa skončí hlavná prevádzková doba. Museli byť vždy riadne dezinfikované a personál musel byť čistý, správne upravený, zdvorilý k deťom a jedlo sa nesmelo nijakým spôsobom meniť.
Bratia McDonaldovci nechceli mať taký veľký počet reštaurácií, čo Kroca hnevalo. V roku 1961 sa preto rozhodol kúpiť celú firmu za 2,7 milióna dolárov. Vypočítal si to tak, aby po zdanení každý z bratov dostal po jednom milióne. Bratia upadli do zabudnutia, no v rozhovore o odkúpení, Richard McDonald údajne povedal, že nič neľutuje.
Kroc pokračoval v rozbehnutom tempe a rozhodol sa dať košom vtedy populárnym hot dogom a zameral sa na hamburgery s mletým mäsom, v ktorých videl budúcnosť. Kroc udržiaval montážnu linku „Speedee Service System“ na prípravu hamburgerov, ktorú zaviedli bratia McDonaldovci ešte v roku 1948.
Štandardizoval prevádzku a zaistil, aby každý hamburger chutil rovnako v každej reštaurácii. Franšízantom stanovil prísne pravidlá o tom, ako sa má jedlo vyrábať, veľkosti porcií, spôsobe a čase varenia a o balení. V roku 1963 už jeho reštaurácie predávali miliardu hamburgerov ročne.
Alkohol a baseballový dôchodok
O tri roky na to už bola spoločnosť McDonald’s na burze, mala viac ako 700 reštaurácii v USA a expandovala do Kanady a Portorika. Krocovi sa darilo, no ľudia v jeho okolí ho označovali za nemilosrdného a arogantného. Celý život mal problémy s alkoholom a po vybudovaní fast foodového impéria sa na neho strhla aj veľká kritika pre narastajúcu obezitu u pravidelných zákazníkov.
V roku 1974 sa rozhodol Kroc odstúpiť z vedenia firmy a na vyplnenie voľného času si kúpil baseballový tím San Diego Padres. Pri svojej preslávenej nespokojnosti a sústavnom pedantstve bol s výkonmi hráčov nespokojný a dával zo patrične najavo. Raz dokonca raz povedal, že „hlúpejšiu hru ešte nikdy nevidel,” alebo „v hamburgeroch je viac budúcnosti ako v bejzbale.“
Po mozgovej príhode v roku 1980 nastúpil Kroc do protialkoholického rehabilitačného zariadenia. Zomrel o štyri roky neskôr, vo veku 81 rokov, na zlyhanie srdca v nemocnici v San Diegu. Jeho tretia manželka Joan Kroc po jeho smrti navýšila svoje charitatívne príspevky. Ešte aj po jej smrti v roku 2003 mal jej zvyšný majetok hodnotu 2,7 miliardy dolárov.
1,5 miliardy putovalo Armáde spásy, ďalších 200 miliónov napríklad National Public Radio, nakoľko ona sama verila v silu verejnoprávneho rozhlasu. životu Raya Kroca sa venuje aj americký film s názvom The Founder. Hlavnú postavu si v ňom strihol Michael Keaton a vychádza z knihy Grind It Out, ktorej bol Kroc spoluautorom.
McDonald’s na Slovensku
Prvá reštaurácia spoločnosti bola otvorená v októbri 1995 v Banskej Bystrici. V máji 1996 bola otvorená prvá reštaurácia v Bratislave na Námestí SNP, kým v októbri toho istého roka bola otvorená prvá reštaurácia franšízingového typu v Trnave. V súčasnosti je na Slovensku 36 reštaurácií, pričom nedávno pribudla prvá prevádzka mimo mesto - na rýchlostnej ceste R1.
Pokiaľ ťa zaujíma, ako vyzerala prvá prevádzka v celom Československu, ukáže ti to dokumentárne video nižšie: