
Prvú časť tunela Fehmarnbelt slávnostne otvoril 17. júna dánsky kráľ Frederik X.. Išlo o prvý veľký míľnik štyri roky po začatí výstavby v roku 2020, predchádzalo tomu viac ako desaťročie plánovania, uvádza CNN.
Tunel, ktorý bude mať dĺžku 18 kilometrov, je jedným z najväčších projektov v oblasti infraštruktúry v Európe s rozpočtom na výstavbu viac ako sedem miliárd eur.
Rýchlejšia doprava
Megastavba povedie cez Fehmarn Belt, úžinu medzi nemeckým ostrovom Fehmarn a dánskym ostrovom Lolland, a je navrhnutá ako alternatíva k súčasnej trajektovej doprave medzi prísavmi Rødby a Puttgarden, ktorá každoročne prepraví milióny cestujúcich. Tam, kde prechod trajektom teraz trvá 45 minút, vlakom to bude len sedem minút a autom desať.
Tunel, ktorého oficiálny názov je Fehmarnbelt Fixed Link, bude zároveň najdlhším kombinovaným cestným a železničným tunelom kdekoľvek na svete. Bude zahŕňať dve dvojpruhové diaľnice a dve elektrifikované železničné trate.
„Ak by ste sa dnes vydali vlakom z Kodane do Hamburgu, trvalo by vám to asi štyri a pol hodiny,“ povedal podľa BBC v roku 2022 Jens Ole Kaslund, technický riaditeľ Femern A/S. „Keď bude tunel dokončený, bude tá istá cesta trvať dve a pol hodiny,“ dodal.
„Dnes veľa ľudí medzi týmito dvoma mestami lieta, ale v budúcnosti bude pohodlnejšie ísť vlakom,“ prezradil Kaslund. Rovnaká cesta autom bude približne o hodinu rýchlejšia ako dnes, ak vezmeme do úvahy čas, ktorý ušetríš tým, že nebudeš stáť v rade na trajekt.
Okrem výhod pre osobné vlaky a autá bude mať tunel pozitívny vplyv aj na nákladné kamióny a vlaky, uviedol Kaslund. Vytvára totiž pozemnú trasu medzi Švédskom a strednou Európou, ktorá bude o 160 kilometrov kratšia ako dnes.