Dvadsaťtisícový Cameron Park na prvý pohľad nevyzerá, že by mal čím prekvapiť. Ale jedna jeho štvrť by už mohla. Okrem nezvyčajne širokej hlavnej cesty, nízkych značiek a blízko pri zemi zostrihaných živých plotov ťa zarazia aj extrémne veľké garáže. Vjazdy do nich sú skrátka obrovské. Dôvod je prostý, parkujú v nich lietadlá.
Cameron Airpark Estates je totiž štvrťou majiteľov súkromných lietadiel. Široká cesta je ich príjazdovou trasou k ranveji, ktorá oddeľuje túto svojráznu štvrť od zvyšku mesta. Lietadlá - od ultraľahkých jedno a dvojmiestnych stojov až po malé cessny alebo historické douglasy – parkujú v tých zväčšených garážach, ktoré sú v podstate domáce hangáre. A nízke značky aj plôtiky sú tu preto, aby ich netrafili krídlami posúvajúce lietadlá.
Často sa dajú odstaviť na priedomí rodinných domov. Technická kontrola stavu motorov, doplňovanie paliva alebo predletová príprava sú tu práve tak bežné domáce činnosti, ako tradičné víkendové kosenie trávnikov v iných amerických mestách.
Štvrť pre vojnových veteránov
História štvrte Cameron Airpark Estates nie je dlhá. Zrodila sa v povojnovom období v roku 1964, ako predmestie pre komunitu vojnových veteránov, pilotov. V čase svojho vzniku nebola ojedinelá, počet podobných sa blížil k tisícke. A ešte dnes podľa údajov Americkej leteckej asociácie dnes v USA funguje 426 takýchto rezidenčných štvrtí s lietadlami.
Najviac na Floride, vo Washingtone, Oregone. A samozrejme tu, v Kalifornii. Dohromady v nich žije komunita obsahujúca 31 500 pilotov.
V Cameron Airpark Estates pozdĺž dvoch hlavných ulíc – pomenovaných Boeing Road a Cessna Drive – stojí 124 domov. A momentálne sú obsadené, až na jeden, úplne všetky. Fluktuácia je tu minimálna.
Ako s nadsadením pripúšťajú sami miestny, najľahší spôsob, ako tu nájsť voľnú nehnuteľnosť je počkať až niekto zomrie. Tunajšia komunita je pritom veľmi súdržná, spojená nielen praktickými záujmami, ale často aj rodinnou históriou. Súčasní majitelia domov s lietadlami sú často synovia alebo vnuci pilotov, ktorí spolu lietali v druhej svetovej vojne alebo vo Vietname.
Život medzi nebom a zemou
Väčšina tunajších obyvateľov je zamestnaná ako inštruktori lietania, prevádzkovatelia vyhliadkových letov a zážitkových spoločností, špecializovaní súkromní doručovatelia náhlych zásielok, v reklamných agentúrach alebo ako piloti klasických aeroliniek.
Nie je preto ničím prekvapujúcim, že ich priemerná dojazdová vzdialenosť do zamestnania je 280 kilometrov. Ale pretože prakticky všetci „do práce“ lietajú, netrávia cestou viac ako pol hodinu denne. Riešiť pritom nemusia postávanie v kolónach, a vlastne ani rutinu bezpečnostných kontrol, ako pri klasickom odbavení na letisku. Stačí im otvoriť garáž a nahodiť motor.
Pristávacia plocha malého letiska, ktoré k štvrti patrí, odbaví v priemere 36 036 letov ročne a na prevádzku letiska neprispieva miestna samospráva ani federálna vláda.
Podľa miestnych štatistík je z približne stovky registrovaných lietadiel 88 percent jednomotorových a 12 percent viacmotorových. Od zástavby vlastného mesta je štvrť Cameron Airpark Estates odlúčená, takže sa starousadlíci vzájomne nerušia. Na frekventovanú leteckú prevádzku sú tu všetci už dávno zvyknutí.
Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.