Až 70 percent cestovateľov z radov generácie Z a mileniálov sa v poslednom čase inšpirovalo práve filmami a seriálmi. Tie majú podobný vplyv ako sociálne siete. Vyplýva to zo správy cestovnej kancelárie American Express, o ktorej informovala agentúra Bloomberg. „Cestovatelia sa stále viac nechávajú inšpirovať popkultúrou,“ hovorí prezidentka American Express Audrey Hendleyová.
Za zmeny v tomto ohľade môže aj covidová pandémia, kvôli ktorej museli ľudia zostať doma, uvádz iDnes.cz. Čas trávili okrem iného aj sledovaním filmov a seriálov. Po zrušení protipandemických opatrení sa mnohí rozhodli postupne navštíviť miesta, kde ich obľúbení hrdinovia pôsobili.
Televízne relácie a filmy už dlho pomáhajú formovať cestovný ruch, ale v priebehu posledného desaťročia sa zdá, že tento trend zaznamenal extrémny rozmach.
Biely Lotos zdvihol návštevnosť hotela o 425 percent
Príkladom je populárny seriál s názvom Biely Lotos. Prvá séria sa natáčala v hoteli Four Seasons Maui at Wailea, druhá potom v hoteli San Domenico Palace v talianskej Taormine. Oba hotely po odvysielaní zaznamenali nárast počtu rezervácií a záujem o ne trvá dodnes.
„O obe miesta sa záujem dramatickým spôsobom zvýšil. Vzrástla návštevnosť webových stránok, ktorá v konečnom dôsledku viedla aj k väčšiemu počtu zazmluvnených izieb,“ uviedol pre agentúru Bloomberg Marc Speichert, ktorý je obchodným riaditeľom spoločnosti For Seasons Hotels and Resorts. Návštevnosť webových stránok hotela Four Seasons Maui podľa neho stúpla len počas prvej sezóny medziročne o 425 percent.
Ikonické miesta z populárnych franšíz
Medzi ďalšie obľúbené destinácie patrí Forks vo Washingtone kvôli franšíze "Twilight". Nový Zéland láka turistov Pána prsteňov a Írsko a Chorvátsko ťažia z populárneho Game of Thrones.
A tento trend s názvom „set-jetting“ bude naďalej rásť, pričom American Express a Expedia ho uvádzajú ako jeden z najlepších trendov v cestovaní na rok 2023. „Tí, ktorí hľadajú dobrodružstvo, sa obracajú na podmanivé televízne lokality, aby sa inšpirovali na ďalší veľký výlet,“ napísala Expedia.
Vo Veľkej Británii sa s týmto efektom stretli už oveľa skôr, keď fanúšikovia začali navštevovať rušnú stanicu Kings Cross. Z tamojšieho nástupišťa 9 ¾ odchádzal hrdina príbehov o mladých čarodejníkoch Harry Potter do školy v Rokforte. Podobnému záujmu sa teší aj zámok Highclere v Hampshire, kde sa natáčal seriál Panstvo Downton.
Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.