„To všetko je možné len vďaka umelej inteligencii,“ vyhlásil počas slávnostného otvorenia obchodu Horst Mutsch z Deutsche Bahn. Predajňa ServiceStore nemeckých dráh Deutsche Bahn (DB), ktorá funguje nepretržite 24 hodín denne, sedem dní v týždni, je podľa Mutscha prvým zástupcom druhej generácie projektu plne samoobslužných nákupov.
V lete 2021 otvorili dráhy v severonemeckom Ahrensburgu neďaleko Hamburgu prvý obchodík, v ktorom sa zákazníci nezdržiavali čakaním pri kasách a vyťahovaním peňaženiek. Tento obchod, ktorý po zhruba roku prevádzku ukončil, fungoval tak, že ľudia cez aplikáciu skenovali čiarové kódy tovaru, ktorý si chceli kúpiť. Nákup potom zakončili tým, že potvrdili platbu.
Umelá inteligencia všetko zaznamená pomocou kamier
V novom obchode je však postup úplne iný. Oproti pôvodnej prevádzke je tu len QR kód, ktorý zákazníkom otvorí dvere po načítaní v aplikácii. Ľudia sa nemusia starať o nič iné a môžu si len vybrať tovar. Umelá inteligencia prostredníctvom kamerového systému sleduje a vyhodnocuje, aký tovar si zákazník vybral.
Ak si to počas nákupu rozmyslí, vráti výrobok späť do regálu. Umelá inteligencia sleduje aj túto skutočnosť a odstráni tovar z nákupného zoznamu. Pri odchode z obchodu sa nákup automaticky dokončí a zaplatí spôsobom, ktorý si používateľ aplikácie vopred vybral a nastavil. Na výber sú platobné karty alebo platobný systém PayPal.
Vybrať si môžeš z približne 400 produktov vrátane pečiva, ovocia, kávy, nápojov, sladkostí a rôznych druhov občerstvenia, ako sú šaláty a sendviče. Okrem toho, že je potrebné používať aplikáciu, existuje aj vekové obmedzenie pre nákupy, keďže aplikáciu môžu používať osoby od 14 rokov. Zákazníci si môžu v aplikácii overiť svoj vek, čo im následne otvorí cestu k regálom s pivom alebo vínom. Spoločnosť Mutsch tiež ubezpečila, že všetko je v súlade so zásadami ochrany osobných údajov.
Obchod funguje ako franšíza, ktorú prevádzkuje spoločnosť SSP Deutschland. Jej šéf Wenzel Bürger povedal, že túto novinku považuje za príležitosť poskytovať presne tie služby, ktoré cestujúci na staniciach požadujú. „Chcú nakupovať rýchlo, nechcú čakať a chcú mať možnosť nakupovať 24 hodín denne, sedem dní v týždni,“ povedal.
Pick & Go sa v Nemecku už osvedčil
Koncept Pick & Go, na ktorý sa železnice chcú teraz na staniciach spoliehať, nie je v Nemecku jediný. Spoločnosť REWE prevádzkuje niekoľko obchodov, kde zákazníci môžu nákup zaplatiť tým, že sa pri príchode prihlásia do mobilnej aplikácie. Tým sa vyhnú radom pri pokladniciach, pretože po prevzatí tovaru hneď opustia predajňu.
Napríklad v predajni v Mníchove, ktorá ponúka približne 4 000 výrobkov, monitoruje plynulý chod predajne 400 kamier. Systém najprv vytvorí digitálny obraz zákazníka, ktorý je potom počas nakupovania sledovaný podľa jeho chôdze a držania tela. Na identifikáciu tovaru, ktorý si zákazník vybral, sa používajú aj snímače hmotnosti zabudované v regáloch.
Portál Idnes.cz patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, do ktorého patrí aj Brainee.sk