Spoločnosť Asahiya predáva najlahodnejšie a najdrahšie hovädzie mäso Kobe už od roku 1926. Krátko po druhej svetovej vojny pridala na svoje regály aj krokety z tohto mäsa.
Táto zaujímavá pochúťka mala najprv len ako ochutnávka za rozumnú cenu na nalákanie ľudí, ktorí by si následne kúpili samotné mäso Kobe vo väčšom množstve. Všetko sa však zmenilo v roku 1999, keď mäsiarstvo začalo experimentovať s internetovým obchodom. „Naše produkty sme začali predávať prostredníctvom online nakupovania v roku 1999,“ povedal pre CNN Shigeru Nitta, ktorý je treťou generáciou majiteľov mäsiarstva v meste Takasago v západojaponskej prefektúre Hyogo.
„V tom čase sme ponúkli Extreme Croquettes ako skúšku,“ vysvetlil Nitta, ktorý prebral prevádzku po svojom otcovi v roku 1994, keď mal 30 rokov.
Predáva ich pod cenu
Zo začiatku nimi chceli len nalákať ľudí na kvalitné miestne mäso, tak tieto výrobky predávali skôr ako ochutnávku pod cenu. Aby mäsiarstvo na začiatku obmedzilo finančné straty, vyrobili každý týždeň len 200 krokiet v malej kuchyni vedľa obchodu. „Krokety sme predávali za cenu 270 Japonských jenov, čo vychádza 1,68 eur za kus.. Ale len samotné hovädzie mäso v nich stojí asi 400 jenov (2,50 eur) za kus,“ vysvetlil Nitta.
„Vyrobili sme cenovo dostupné a chutné krokety, ktoré demonštrujú koncept nášho obchodu ako stratégiu, aby si zákazníci krokety užili a potom dúfali, že si po prvom vyskúšaní kúpia naše hovädzie mäso Kobe,“ vysvetlil ich stratégiu majiteľ.
Krokety vyrábajú denne čerstvé bez konzervačných látok. Medzi ingrediencie patrí hovädzie mäso z trojročnej kravy Kobe s hodnotením A5 (teda najvyšším možným) a zemiaky pochádzajúce z miestnej farmy. Nitta povedal, že dokonca povzbudil miestneho farmára, aby na pestovanie zemiakov používal kravský hnoj. Stonkami zo zemiakov, ktoré ostanú po vybratí sa potom kŕmia kravy, čím uzavreli cyklus.
Extrémny dopyt
Tento jedinečný koncept zaujal miestnych obyvateľov natoľko, že sa začiatkom roku 2000 objavila správa o kroketách Asahiya aj v médiách, čo ich popularitu prudko vystrelilo.
„Prestali sme ich predávať v roku 2016, pretože čakacia doba presiahla 14 rokov. Uvažovali sme o zastavení príkazov, ale dostali sme veľa telefonátov so žiadosťou, aby sme ich naďalej ponúkali,“ povedal Nitta.
Asahiya obnovila prijímanie objednávok na tieto krokety v roku 2017, ale zvýšila cenu. „V tom čase sme zvýšili cenu na 540 jenov (3,40 eur). Ale odkedy sa začal export hovädzieho mäsa z Kobe, ceny hovädzieho mäsa sa zdvojnásobili, takže skutočnosť, že výroba krokiet tvorí deficit, sa nezmenila,“ konštatoval Nitta.
Produkcia sa tiež zvýšila z 200 krokiet týždenne na 200 za deň. „V skutočnosti sa krokety stali oveľa obľúbenejšími ako iné produkty,“ zasmial sa Nitta na svojom vlastnom neziskovom podnikateľskom nápade.
„Radili nám, aby sme najali viac ľudí a vyrábali krokety rýchlejšie, ale myslím si, že neexistuje majiteľ obchodu, ktorý by najímal zamestnancov a vyrábal viac, aby mal väčší deficit. Je mi ľúto, že musia čakať. Chcem urobiť krokety rýchlo a poslať ich čo najskôr, ale ak to urobím, obchod skrachuje, keď že krokety stále nepredávame so ziskom,“ vysvetlil.
Našťastie povedal, že asi polovica ľudí, ktorí vyskúšajú krokety, si nakoniec objedná ich hovädzie mäso Kobe, takže vo finále sa mu jeho marketingová stratégia vypláca.
43 ročná čakacia doba
Každá krabica krokiet, ktorá obsahuje päť kusov, sa momentálne predáva za 2 700 jenov čo je takmer 17 eur.
Obchod posiela čakajúcim zákazníkom pravidelný newsletter, ktorý ich aktualizuje o najnovšom odhade dopravy. Týždeň pred termínom doručenia obchod ešte raz potvrdí doručenie trpezlivým zákazníkom.
Zákazníci, ktorí v týchto dňoch dostávajú krokety, zadávali svoje objednávky asi pred 10 rokmi. K januáru 2024 je v súčasnosti na čakačke 63-tisíc ľudí.
Ak sa ti na túto pochúťku nechce čakať polovicu života. Mäsiarstvo Asahiya otvorilo obchod v Kobe, kde predávajú dva druhy krokiet, ktoré môžeš ochutnať.