Svetelné križovatky sú užitočným prvkom na cestných komunikáciách. Často by ste sa na týchto úsekoch z vedľajšej cesty ani nedostali na hlavnú, najmä teda počas dopravnej špičky. Zároveň robia tieto miesta bezpečnejšími a to nielen pre vodičov, ale v mnohých prípadoch i chodcov. Ak ste za volantom, reagovať musíte v zásade na tri farebné signály.
Zatiaľ čo význam zelenej a červenej snáď každý držiteľ vodičského oprávnenia (ale aj chodec) pozná, oranžová (respektíve žltá) môže trochu miasť. Na problém, ktorý do istej miery trápi vodičov a pri pokutovaní spôsobuje búrlivé debaty s príslušníkmi polície, sa zamerala vo svojom videu na facebookovej stránke i Polícia Slovenskej republiky.
Vo videu znie, že "ak svieti žlté svetlo zároveň s červeným, vodič sa musí pripraviť na jazdu". Ak však svieti iba žlté svetlo samostatne, vodič je povinný zastaviť ešte pred križovatkou. Jasne stanovené je to i v zákone: Signál s plným žltým svetlom “Pozor!” znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením.
Znenie však pokračuje a určuje, kedy je jazda aj napriek svietiacemu žltému signálu povolená. Ak je totiž vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde.
Vodič je teda povinný počas svietiaceho žltého signálu na semafore vozidlo zastaviť, no iba vtedy, ak je takýto úkon bezpečný a neohrozil by ním ostatných účastníkom premávky. Extrémne dupnutie na brzdu tesne pred križovatkou teda z hlavy vyhoďte a to najmä vtedy, ak je v tesnom závese za vami iné auto.
Ak však už pomerne z diaľky vidíte prebliknúť zelený signál na žltý, nepridávajte a nesnažte sa stihnúť prejazd križovatky. V opačnom prípade by sa vám to mohlo vypomstiť mastnou pokutou (od 60 eur do 300 eur a zákaz činnosti do dvoch rokov) alebo v horšom prípade aj nehodou. Dohadovanie a dokazovanie vašej "neviny" je pri zastavení hliadkou pomerne zložité - na rýchlosť zastavenia vozidla pritom vplýva množstvo faktorov.
Tieto pravidlá sa týkajú len Slovenska a v dovolenkovom období, kedy mnohí vycestujú do zahraničia, môže byť jazda na žltú (oranžovú) úplne zakázaná. Ak je to teda možné, nepokúšajte šťastie a snažte sa pri svietení žltého signálu na semafore bezpečne zastaviť.
Nastať môže i úplne iná situácia, ktorej sa menej skúsení vodiči obávajú. Ak totiž svetlo žltého signálu svieti prerušovane, nejde o križovatku s premávkou riadenou svetelnými signálmi a semafor je teda "mimo prevádzky". Tento stav nastáva najčastejšie na menej frekventovaných úsekoch v nočných hodinách, kedy už hustota premávky nie je tak veľká. Vtedy je potrebné sa riadiť dopravnými značkami, pravidlami pravej ruky a zvýšiť pozornosť pri prejazde.
Netreba zabúdať ani na všeobecné pravidlo, podľa ktorého vodič nemôže vojsť do križovatky, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, čím by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke (neplatí pri odbočovaní doľava). Mnohí vodiči však toto pravidlo ignorujú a aj keď je evidentné, že kolóna áut sa za križovatkou nikam neposunie, zablokujú stred križovatky a znemožnia tak prejazd áut z ostatných smerov.