TopSpeed
StoryEditor

Toto sú najčastejšie mýty o zimných pneumatikách. Prezúvanie rozhodne nepodceňuj

Radoslav Petrík11.03.2021., 12:01h
Čomu by sme sa mali v čase prezúvania pneumatík vyvarovať? Niektoré omylné domnienky môžu vážne ohroziť bezpečnosť jazdy.
Lajkuj Brainee.sk na

Teploty pomaly klesajú k čoraz nižších hodnotám a čoskoro bude ten správny čas na to, aby ste na svojom vozidle prezuli pneumatiky na tie zimné. Prechod na letné prezutie môžete jemne odkladať, no osadenie zimných pneumatík by malo byť s dostatočným časovým predstihom pred príchodom tvrdej zimy či snehu.

O zimných pneumatikách však koluje množstvo mýtov a klamných informácií, ktoré môžu v niektorých prípadoch dokonca spôsobiť škodu na vozidle či ohroziť vás i ďalších účastníkov cestnej premávky. Málokto si totiž uvedomuje, že práve osadené pneumatiky sú jedny z najdôležitejších súčastí vozidla a stoja za jazdnými vlastnosťami aj bezpečnosťou auta.

Pozrite sa teda nižšie na šesť najčastejších mýtov, ktorým množstvo šoférov ešte aj dnes stále verí.

Mýtus: Potrebujem ich iba na snehu
Pravda: Osadenie zimných pneumatík zvyšuje bezpečnosť jazdy za akéhokoľvek zimného počasia pri nízkych teplotách. Teda aj na suchu.

Mnohí si myslia, že zimné pneumatiky nie je nutné osádzať, ak sa s vozidlom nepohybujeme vyslovene po zasnežených cestách niekde v Aplách. Pravdou však je, že tieto plášte poskytujú vyššiu bezpečnosť a lepšie jazdné vlastnosti počas chladných dní bez ohľadu na "stav vozovka".

Ich využívanie teda nie je podmienené výhradne zasneženými a ľadom pokrytými cestami. Už počas jesene sa počasie a jazdné podmienky dramaticky zhoršujú a s tým stúpa aj riziko nehôd. V zime potom bežné letné pneumatiky nie sú schopné zaistiť dostatočnú ochranu pred šmykom a na studenom povrchu vozovky strácajú záber oveľa rýchlejšie.

Zimné obutie pneumatík by v  Zimné obutie pneumatík by v  Pixabay

​Mäkšia behúňová zmes zimných pneumatík poskytuje pri nízkych teplotách a na studenom povrchu lepšie jazdné vlastnosti, pričom oproti letným pneumatikám znižuje v zime tiež brzdnú dráhu vozidla. Všeobecne sa odporúča využívať zimné pneumatiky vždy, keď klesne teplota pod hranicu sedem stupňov Celzia a udrží sa pod ňou dlhšie ako týždeň.

Mýtus: Celoročné pneumatiky sú najlepšie
Pravda: Tento druh pneumatík je určený len na špecifický spôsob využívania a nikdy neposkytne také vlastnosti ako letné či zimné pneumatiky.

S predchádzajúcim bodom súvisí aj druhý. Mnohí vodiči považujú za najlepšiu možnú voľbu celoročné pneumatiky, snažia sa tak ušetriť čas a peniaze absenciou nutnosti prezúvania, no zabúdajú na fakt, že celoročné pneumatiky nikdy neposkytnú tak špičkové vlastnosti ako letné (v lete) a zimné (v zime).

​​Áno, v miestach bez výskytu snehu a ľadu môžu byť vhodnou voľbou aj celoročné pneumatiky, avšak len ak vodič autom neplánuje cestovať na zimnú dovolenku do oblastí s chladnejšími podmienkami. Vhodnou alternatívou sú napríklad pre mestské druhé autá v rodine.

Ak teda plánujete ich osadenie na vozidlo, ktoré je využívané zväčša na krátke poskakovania po meste v oblastiach s nie tak výraznými chladnými podmienkami, môžete tak spraviť. Pozor však si treba dať najmä na skoré ranné a nočné jazdy, kedy sú podmienky na cestách náročnejšie a riziko šmyku vyššie.

Mýtus: Hĺbka dezénu a vek je nepodstatný
Pravda: Stav pneumatík by sme mali pravidelne kontrolovať. O vlastnostiach pneumatiky totiž rozhoduje najmä hĺbka dezénu a tiež vek plášťa.

Rozhodne sa neodporúča snažiť sa v lete Rozhodne sa neodporúča snažiť sa v lete HN/Radoslav Petrík

​Viete aká je odporúčaná hĺbka dezénu zimných pneumatík? Zákon síce stanovuje spodnú hranicu tri milimetre, avšak podľa mnohých odborníkov už táto hodnota neposkytuje dostatočne spoľahlivé vlastnosti (aspoň pre použitie na snehu). Čím hlbší totiž dezén je, tým majú pneumatiky na zimných vozovkách lepšie vlastnosti. Už pri štyroch milimetroch je brzdná dráha aj dvojnásobne dlhšia v porovnaní s novými pneumatikami.

Všeobecne sa teda odporúča siahať po nových zimných pneumatikách najneskôr už pri dosiahnutí štyroch milimetrov hĺbky dezénu. Pozor si tiež treba dať na jej nerovnomerné opotrebenie a miesto merania - ak totiž bude mať plášť napríklad päť centimetrov na boku a v strede ledva tri milimetre, je tu problém.

Zamerať by ste sa mali aj na kontrolu veku pneumatiky. S pribúdajúcimi rokmi sa totiž zmes postupne mení, povrch pneumatiky môže začať praskať, meniť farbu a hrozí výrazné zníženie deklarovaných vlastností či dokonca napríklad defekt. Ideálnym vekom na uvažovanie nad výmenou je päť až šesť rokov, no závisí to aj od predchádzajúceho skladovania pneumatík. A tým sa dostávame k ďalšiemu mýtu.

Mýtus: Pneumatikám sa mimo sezóny nič nestane ani vonku
Pravda: Správne skladovanie pneumatík je veľmi dôležité pre zachovanie ich predpísaných vlastností a životnosti.

Okrem predajcov by mali myslieť na správne skladovanie aj majitelia, ktorí pneumatiky odkladajú mimo sezóny. Najdôležitejšia je totiž ich ochrana pred vysokými teplotami, veľkým výkyvom teplôt, vlhkosťou, ozónom, UV žiarením, kontaktom s tukmi, olejom a chemikáliami, ako aj ochrana pred mechanickým poškodením.

​​Životnosť pneumatík sa teda výrazne skracuje pri skladovaní vonku alebo ak sú nahádzané na sebe či umiestnené v agresívnom prostredí. Materiál potom postupne stráca svoje mechanické vlastnosti. Indikátorom nesprávneho skladovania pneumatík môže byť ich zdeformovanie, znečistenie alebo popraskanie bočnice.

Pneumatiky teda rozhodne nemajte pohodené na dvore, v skleníkoch či na povale. Keďže pneumatiky jazdia v zmesi soli a kamienkov, pred uskladnením by sa mali dôkladne umyť a najlepšie i ošetriť špeciálnym prípravkom.

Mýtus: Sú nepohodlné, hlučné a málo výkonné
Pravda: Nič z toho dnes už nemusí platiť. Na trhu sú najrôznejšie plášte, ktoré tento mýtus vyvracajú.

S presedlaním na zimný plášť nemusíte trpieť diskomfortom. Dnešné moderné technológie najrôznejších značiek dokázali priniesť skvelé vlastnosti aj pre zimné pneumatiky a tak už dnes neplatí, že plášte určené na zimu sú výrazne hlučnejšie a nepohodlnejšie než tie letné. Dokonca aj pri vysokých rýchlostiach na suchých vozovkách sa hlučnosť zimnej pneumatiky takmer vyrovná parametrom letnej. Vodič rozdiel nemusí ani zaregistrovať, záleží však na druhu a zameraní pneumatiky.

Niektorí výrobcovia dokonca ponúkajú zimné pneumatiky určené aj pre rýchlosti do 270 kilometrov za hodinu, takže neplatí ani mýtus, že zimné pneumatiky nemôžu byť výkonné. Platí to aj o domnienke, že spolu so zimnými pneumatikami sa výrazne zvýši apetít auta. Valivý odpor zimných pneumatík je však dnes už spravidla porovnateľný s letnými pneumatikami.

Mýtus: SUV a autá s pohonom 4x4 ich nepotrebujú
Pravda: Ani pohon všetkých kolies nemusí pomôcť na snehu či lade. Osadenie zimných pneumatík je rovnako dôležité ako pri iných autách.

Jedným z najviac rozšírených mýtov je práve tento. Nie, neplatí že vďaka pohonu všetkých kolies a vozidlu zo segmentu SUV prichádzate o nutnosť meniť pneumatiky na zimné. Aj tieto automobily musia byť vybavené zimnými plášťami, aby sa s nimi jazdilo bezpečnejšie a lepšie na snehu či ľade. Nie vždy je pohon všetkých štyroch kolies postačujúci a nemusí pomôcť ak máte na vozidle iba celoročné alebo letné pneumatiky. Každé vozidlo má záber všetkých kolies riešený inak, nespoliehajte sa na to.

HN/Radoslav Petrík

Mýtus: Postačia na hnanej náprave
Pravda: Nie, osadenie zimných pneumatík iba na hnanú nápravu nestačí. Vozidlo môže rýchlo meniť správanie a klesať jeho stabilita na ceste.

Aby boli dosiahnuté správne jazdné vlastnosti auta aj v zimných podmienkach, je nutné vybaviť zimnými pneumatikami všetky kolesá a teda prednú i zadnú nápravu. Pre bezpečnosť jazdy nie je postačujúce, ak by sme tieto plášte osadili len na hnanú nápravu. Optimálne je taktiež používať rovnaký typ a rovnako aj dezén.

Pokiaľ sú zimné pneumatiky obuté len na hnacej náprave, bude automobil s predným náhonom bojovať s pretáčavým šmykom, kedy zadné kolesa stratia priľnavosť. Pri automobile so zadným náhonom zas nastane pravý opak - nedotáčavý šmyk.

V oboch prípadoch však nastane zhoršenie jazdných i brzdných vlastností, čo je veľmi nebezpečné. Rozdielny typ na nápravách alebo kolesách potom môže spôsobiť nečakané zmeny v správaní auta.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/auto/ako-na-to, menuAlias = ako-na-to, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
22. november 2024 12:57