Automatické prevodovky ťahali dlhú dobu za kratší koniec, avšak postupne si začínajú nachádzať čoraz viac priaznivcov a stávať sa stále populárnejšími. Dnes sú dokonca ešte efektívnejšie než manuálne prevodovky. Pre športové vozidlá je potom často automat jediným vhodným riešením, ako zaistiť špičkové jazdné vlastnosti a dynamické parametre.
Význam však automatické prevodovky nepochybne majú aj v bežným modeloch, ani z nášho subjektívneho pohľadu si totiž nevieme predstaviť nič lepšie do hustej mestskej premávky. Človek s manuálnou prevodovkou dlhý čas "stojí na spojke", neustále preraďuje a rozbieha sa, čo jej rozhodne na dlhej životnosti neprispieva.
Automatické prevodovky sú teda najmä o komforte pre vodiča, keďže prácu v podobe radenia zvládajú samostatne, prípadne o rýchlom prenose výkonu na kolesá. Na druhú stranu je potrebné okrem pravidelného servisu (výmeny oleja) myslieť na ich správne používanie a najmä na správanie, ktorému by sme sa mali oblúkom vyhýbať.
Zlé radenie
To, že pred volením jednotlivých režimov jazdy šliapeme na brzdu a v niektorých prípadoch ešte stláčame bezpečnostnú poistku na voliči je už pomerne samozrejmosť.
Najčastejším zlozvykom, ktorý vodiči s automatickou prevodovkou robia, je však nesprávny štýl radenia polôh. Nadmerné opotrebenie totiž spôsobuje napríklad zaradenie spiatočky, aj keď auto ešte nie je úplne zastavené a rovnakou chybou je radení režimu na parkovanie "P" pri neúplnom zastavení vozidla.
Pri starších modeloch potom môže hroziť dokonca až zlomenie parkovacej západky - novšie modely takýto úkon mimo zastavenia auta nedovoľujú. Treba mať na pamäti taktiež to, že z neutrálu do režimu "D" nepreraďujeme pri vysokých otáčkach.
Niektorí vodiči si následne z jazdy s manuálnou prevodovkou prenesú zvyk "vyradenia do neutrálu" na križovatke aj do auta s automatom. Opäť je takéto zaobchádzanie nesprávne, radšej si nechajte zaradený režim "D" a po naskočení oranžovej/zelenej vyštartujte vpred.
Ak ste zaparkovali, ešte pred režimom "P" zatiahnite aj ručnú brzdu - predídete tak zbytočnému pnutiu hnacieho mechanizmu.
Odtiahnutie vozidla a zapadnutie
Pri plánovaní odťahu auta s automatom buďte opatrní. Úplným základom je zaradenie neutrálu (režimu "N"), no aj tak sa neodporúčajú dlhé odťahy a vysoká rýchlosť. V opačnom prípade môžete riskovať poškodenie prevodovky.
Ak je to možné, ponechajte počas odťahu naštartovaný motor, čím sa vedia možné problémy z časti eliminovať. Obozretní by mali byť vodiči s automatom vo vozidle aj v prípade, že sú to oni, ktorí chcú nejakého známeho ťahať za autom.
Najmä ak plánujete odťah väčšieho či podstatne ťažšieho auta ako je vaše, radšej dajte ruky preč. Hrozí nadmerné zaťaženie a tým aj riziko prehrievania, ktoré môže viesť k ďalším finančne náročným problémom.
Neľahkou situáciou je aj zapadnutie v blate alebo napríklad snehu. S manuálnou prevodovkou dokážete vytvoriť takzvanú "kolísku", auto rozhúpať a vyslobodiť. S automatom na túto možnosť rovno zabudnite.
Nielen že by ste sa zrejme zahrabali ešte viac, ale môže dôjsť opäť k nadmernému zaťaženiu a prehrievaniu prevodovky. Než aby ste sa snažili o záchranu svojpomocne, zavolajte si radšej pomoc.
Jazda v kolónach
Ako sme spomínali už v úvode, automatické prevodovky sú výhrou pre vodičov najmä v mestských dlhých zápchach. Veľa z nich však jazdí v bežnom režime, brzdí, zastane, pridáva a takto sa pomaly posúva dopredu.
Podľa mnohých odborníkov by ste sa však mali zamerať na zvolený jazdný režim a namiesto klasického, komfortného či ekonomického vybrať športový. Nemusí ísť o celkové naladenie auta do športovej charakteristiky, postačí športový režim pre prevodovku.
Tá následne pri pomalom posúvaní nebude zbytočne preraďovať z jednotky na dvojku a späť stále dokola, ale podrží nižší prevodový stupeň a vyššie otáčky.
Neustála zmena prevodových stupňov nie je z dlhodobého hľadiska prospešná a aj keď sa vaša spotreba možno jemne zvýši, je to z finančného hľadiska zanedbateľné oproti kompletnej výmene prevodovky, nemyslíte?