StoryEditor

Milión najazdených kilometrov? Zabudnite na drahé autá

18.07.2013, 00:00
Klasický benzínový motor, manuálna prevodovka a minimálna elektronika. Takto vyzerajú najspoľahlivejšie autá.

Pred nedávnom sa Škoda pochválila úspechom. Jeden z jej zákazníkov dokázal počas 13 rokov prejsť so svojou Fabiou rovný milión kilometrov. Takýto nájazd svedčí najmä o starostlivosti jeho majiteľa. Dosiahnuť toto číslo nie je rozhodne ľahké, ale realizovateľné to je.

Ak chcete s autom najazdiť čo najväčšie množstvo kilometrov, musíte s tým rátať už pri jeho kúpe. Zásadou je, aby bolo vozidlo čo najjednoduchšie. Mechanici radi hovoria, že to, čo v aute nie je, sa jednoducho nemôže pokaziť. Oplatí sa hlavne auto „neprecpávať“ elektronikou.
 
"Kým s mechanickými poruchami si poradí hocijaký zručnejší mechanik, na tých elektronických si občas láme hlavu aj expert značkového servisu majúci k dispozícii všetky servisné vybavenia, manuály, TSB (Technical Service Bulletin) a samozrejme príslušné školenie," upozorňuje odborník na ojazdené vozidlá a redaktor magazínu Autohit Tomáš Dusil.



Voľba by mala v najlepšom prípade smerovať k manuálnej prevodovke. Pokiaľ napriek tomu trváte na automate, potom by to mal byť ten klasický, teda s hydrodynamickým meničom. "Určite by som sa vyhol populárnym dvojspojkovým prevodovkám, lebo ich fatálne poruchy pokojne po najazdených 150 tisícoch kilometroch už stačili zovšednieť. Podobne variátory či robotizované prevodovky nie sú príliš vhodné, "upozorňuje Dusil.

U motorov všeobecne platí, že naftový je vďaka nižším prevádzkovým otáčkam húževnatejší. S príchodom agregátov vybavených systémami čerpadlo-tryska alebo common-rail sa ale začína objavovať väčšie množstvo možných problémov. Zážihové motory dokážu tiež najazdiť astronomické porcie kilometrov. Nesmie však mať prehnaný litrový výkon ( počet kW na jeden liter objemu).

"Samozrejme motory s viacerými valcami sú teoreticky vo výhode. Napriek tomu nie každý šesťvalec je dlhoveký. Tieto motory majú často krátke piesty (napríklad Mazda V6 séria K) a točí dosť vysoké otáčky. Jednoducho: najlepší bude viac valec s nízkym merným výkonom a rozumnými maximálnymi otáčkami. Príkladom sú niektoré staršie americké konštrukcie, " tvrdí odborník na ojazdené autá, ktorý pracoval aj v rade značkových servisov.



Autorizovaný servis nie je treba

Životnosť dnešných motorov, či už zážihových alebo vznetových, výrazne skracujú variabilné servisné intervaly. V rámci nich si vozidlo síce samo povie o výmenu oleja, ale to môže byť pokojne až po 30 tisícoch kilometroch. Aj keď sú dnešné oleje kvalitnejšie než bývali, jasná rada znie - meňte olej po roku alebo najazdených 15 tisíc kilometroch. Akonáhle autu začnú kilometre pribúdať (okolo 300-tisíc), je dobré intervaly ešte skrátiť na 10-tisíc kilometrov.

K bezproblémovej funkčnosti agregátu je nevyhnutné mu zabezpečiť aj ďalšie náplne. Trebárs do chladiča liať len antifreeze na báze etylénglykolu, nie len vodu, a to ani tú destilovanú, aj keď je napríklad leto. Dôležitá je pravidelná výmena sviečok či sacieho filtra, ktorý by mal byť určite originálny či aspoň od prevereného dodávateľa. To isté platí o rozvodoch, vrátane reťaze.

Hoci sa dovozcovia bijú za svoje autorizované servisy, nie je pravda, že sú k veľkému nájazdu nutnosťou. "Ak má niekto na aute najazdené cez 200 tisíc a vozidlo je 15 rokov staré, asi s ním nebude jazdiť do autorizovaného servisu. Nielen kvôli cene, ale aj preto, že mnohé autorizované servisy takto staré autá už ani nemajú potrebu opravovať, "hovorí Dusil s tým, že najlepšou cestou je nájsť si šikovného mechanika s dobrými referenciami. Pomôžu s tým napríklad diskusné fóra nadšencov do daného typu vozidla.



Záleží na vodičovi

Podľa Dusila je dobré nové auto starostlivo zabehnúť: "Dnes často počúvam, že moderné motory nepotrebujú zabehávať. To samozrejme nie je pravda. Rozhodne nič nepokazíte ak sa prvých 1500 až 2000 kilometrov vyvarujete vysokých otáčok a jázd na plný plyn. Potom je tiež dobré vymeniť olej a jeho čistič, čo predtým aj výrobcovia áut predpisovali."

Vodič by sa mal k vozidlu správať čo najšetrnejšie. Je napríklad dôležité až do ohriatia motor zaťažovať len ľahko a radiť pri nízkych otáčkach. Odborníci navyše radia štartovať s vyšľapnutou spojkou kvôli odlievaniu oleja z ložiska kľukového hriadeľa. Nové vozne ale také štarty väčšinou z bezpečnostných dôvodov neumožňujú. 


Životnosti motora prospievajú skôr dlhšie jazdy vo vyrovnanom režime, teda v stredných otáčkach. Teoreticky tak najdlhšie vydržia autá prevádzkované hlavne na diaľnici na hranici rýchlostných limitov. Najmä u dieselových motorov sú nevhodné krátke jazdy, pretože sa jednotka ani nemusí stihnúť zahriať.

"Ak niekde len na chvíľu zastavíte, je lepšie nechať motor bežať, než ho zhasínať a vzápätí hneď zasa spúšťať. Z toho je jasné, že dnešné štart-stop systémy dlhovekosť v žiadnom prípade nepodporujú. Pokiaľ ho v aute máte, odporúčam ho hneď po prvom natočení deaktivovať, " uzatvára Dusil.

Rada je teda jasná. Kúpte si čo najjednoduchšie vozidlo, nejazdite agresívne a nepodceňujte údržbu. Potom by sa mohol nájazd milióna kilometrov stať realitou. Nebude to ale rekord. Ten drží Američan Irv Gordon, ktorý so svojim kupé Volvo P1800 z roku 1966 ušiel už tri milióny míľ, teda cez 4,8 milióna kilometrov.

iHned.cz

Snímky: Liqui Moly, Reuters, archív

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
28. apríl 2024 20:21