Pred užasnutými návštevníkmi stálo subtílne, aerodynamicky čisto tvarované vozidlo, pripomínajúce skôr raketu než ostatné autá, ktoré v tom čase jazdili po cestách.
Novinka vošla do dejín ako Citroën DS, vo svete prezývaný „Bohyňa“ (francúzsky la déesse), píše portál iDnes.
Revolúcia na štyroch kolesách
Odborníkov aj laikov uchvátila nielen predĺžená kapota bez bežnej masky chladiča či zakryté zadné kolesá evokujúce rýchlosť, ale aj vzdušný interiér s avantgardne navrhnutým jednoramenným volantom. Konštruktéri Citroënu sa však nezastavili len pri prelomovom dizajne – rovnako dôležité novinky sa skrývali aj pod kapotou, napríklad poloautomatická prevodovka. Hlavnou inováciou bolo hydropneumatické odpruženie, vďaka ktorému mohla posádka nového Citroënu ladne plávať cez výtlky na cestách.
V polovici 50. rokov vládli cestám tradične poňaté sedany s mohutnou kapotou, motorom vpredu a pohonom zadných kolies (v Taliansku sa chystal Fiat 600). Československí motoristi väčšinou márne túžili po novej Škode Spartak a v prototypových dielňach kopřivnickej automobilky sa práve rodila Tatra 603. Citroën DS tak právom pôsobil ako zjavenie – a automobilke sa začali hrnúť zákazníci po stovkách. Už počas prvého dňa parížskej výstavy si novinku objednalo 12 000 záujemcov.
Nikomu pritom nevadilo, že na vozidlo museli čakať niekoľko mesiacov – do predaja sa DS dostal až na jar 1956. A neprekážalo ani to, že pod elegantnou kapotou pripomínajúcou žraloka sa spočiatku (okrem rezervy) ukrýval len slabý štvorvalec s objemom 1,9 litra a výkonom 75 koní. Konštruktéri však venovali veľkú pozornosť hmotnosti – strecha bola z plastu, kapota kufra z hliníka – a tak štvrťtonovému autu stačil aj slabší motor na primeranú dynamiku.
Od prezidenta až na filmové plátna
„Déesse“ sa vyrábala dlhých 20 rokov a za ten čas prešla len menšími zmenami. V roku 1967 nahradila dvojicu svetlometov štvorica lámp pod spoločným krytom (vnútorný pár sa natáčal podľa volantu), v interiéri časom – na škodu celkového dojmu – prevládli plasty. Pod kapotou sa postupne objavili väčšie motory, z ktorých najsilnejší ponúkal takmer 130 koní a dokázal DS rozbehnúť až na 188 km/h.
Hydropneumatické odpruženie, otestované už rok pred premiérou modelu DS na type Traction Avant, ponúkalo nezvyčajne plynulú jazdu. Avantgardný a pohodlný Citroën DS si obľúbili aj najvyšší predstavitelia Francúzska, vrátane prezidenta Charlesa de Gaulla.
Výrazný prezident sa počas jázd v Citroëne DS stal viackrát terčom atentátu – no vždy prežil. Výnimočné jazdné vlastnosti „dé-esa“ mu výrazne pomohli uniknúť dokonca aj z guľometného útoku v auguste 1962.
Elegantné automobily z parížskej továrne sa stali symbolom dizajnu 60. rokov a odborníci ich v mnohých anketách zaradili medzi najkrajšie autá všetkých čias. Auto s nezameniteľnou siluetou sa objavilo v celej rade filmov – jazdil na ňom aj slávny zločinec Fantomas, ktorého „bohyňa“ dokonca vedela lietať. Podobne ako mnoho iných legiend na štyroch kolesách však aj tento kedysi prelomový model začal pomaly zastarávať a začiatkom 70. rokov už bol, napriek svojmu pôvabu, za zenitom.
Výroba základnej verzie Citroënu DS sa skončila 24. apríla 1975, kombi sa vyrábalo ešte o pár mesiacov dlhšie. Spolu vzniklo 1,5 milióna kusov, vrátane vzácnych kabrioletov či špeciálnej verzie pre de Gaulla z roku 1968 s názvom Présidentielle. Menej než desatinu z nich vyprodukovali továrne v Británii, Austrálii, Južnej Afrike, Portugalsku, Belgicku a dokonca aj v Titovej Juhoslávii.
Dnes je Citroën DS vyhľadávaným veteránom, ktorý na cestách budí rovnakú pozornosť ako pred 70 rokmi.
Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.