Ak hľadáš hry, v ktorých sa nenachádza násilie, bitky či krv, v článku ti predstavujeme tipy hier, v korých sa zabavíš aj bez drsných spôsobov.
Journey
Hra Journey je interaktívne umelecké dielo. Audiovizuálne majstrovstvo, v ktorom so svojim nemým hrdinom putuješ piesočnou krajinou až na vrchol hory. Celý jej príbeh je otvorený k vlastných interpretáciám, zvládne hru dohrať aj niekto, kto nikdy nedržal ovládač v ruke. A aj napriek tomu, že v ňom existuje istá forma multiplayeru, je naplnená pozitívnou atmosférou. Z mnohých ocenení, ktoré Journey dostala, môžeme vypichnúť napríklad to, že ako prvá hra vôbec bola nominovaná na cenu Grammy, píše sa na portáli iDnes.cz.
Animal Crossing: New Horizons
Väčšina exkluzivít pre konzoly od Nintenda pôsobí kvôli roztomilej grafike mierumilovne, ale nenechajte sa zmiasť. Napríklad taký Mario svojich nepriateľov doslova zadupáva do zeme, Pokemóni ospravedlňujú týranie zvierat a väčšina obľúbených postáv sa potom stretáva v súbojoch na život a na smrť v sérii Super Smash. Animal Crossing: New Horizons, v ktorom sa staráš o zvieratká žijúce na ostrove, je ale skutočne bez násilia. Počas pandémie sa jeho virtuálny svet stal pre mnohých bezpečným azylom a celkom sa predalo neuveriteľných 43 miliónov kusov, čo z hry robí štrnástu najpredávanejšiu hru v histórii.
Cities: Skylines a Bridge Constructor
Jedným z najmierumilovnejších žánrov, ktoré existujú, sú budovateľské stratégie. V starých Sim City sa dalo ešte o obyvateľov týrať pomocou prírodných katastrof alebo príchodom Godzilly. Moderný nástupca v podobe Cities: Skylines sa špecializuje len na to stavanie. Predalo sa 12 miliónov kópií, a je tak najpredávanejšou fínskou hrou všetkých čias. Tento rok vyšiel druhý diel, ktorý spĺňa všetky atribúty, aby sa tiež stal komerčným hitom.
Na tomto zaujímavom cross-over nájdeme rovno dve značky, pre ktoré je násilie celkom cudzie. Bridge Constructor je zaujímavá fyzikálna hra, v ktorej sa s minimom spotrebovaného materiálu snažíme vytvoriť bezpečnú a fungujúcu dopravnú konštrukciu. Portál je potom FPS, v ktorej namiesto nábojov strieľame portály. Pôvodne fanúšikovská modifikácia Half-Life bola tak nápaditá, že ju Valve vzalo pod svoje krídla a predalo milióny kópií.
Beat Saber, Truck Simulátory a Samorost
V slovenskom Beat Saber sa okolo seba hráč zaháňa mečom, nikomu pritom ale neubližuje. Cieľom je v rytme hudby triafať prelietavajúce abstraktné tvary, čo je mimochodom okrem zábavy aj skvelá rozcvička. Ide o najúspešnejšiu hru pre virtuálnu realitu, ktorá aj vďaka dodatočnému predaju pesničiek urobila z ich troch vývojárov boháčov.
Keď už sme v tých domácich vodách, musíme spomenúť aj simulátory kamiónovej dopravy. České štúdio SCS vydáva európsku aj americkú verziu svojich Truck Simulátorov, ktoré sa predávajú po miliónoch. Náplň hry je pritom veľmi pohodová, jednoducho len naložíte náklad a idete pokojne aj niekoľko hodín detailne vymodelovanou krajinou z bodu A do bodu B. Áno, môžeš tu síce z nepozornosti na diaľnici do niekoho „naraziť“, na rozdiel od reality sa to ale obíde bez zranení.
A potom je tu ešte brnenské štúdio Amanita, ktoré je kvôli svojim milým a audiovizuálne originálnym hrám známe po celom svete. V posledných rokoch už síce pritvrdili a napríklad také Happy Game alebo Creeks by sme ako mierumilovné hry rozhodne neoznačili, ale už len kvôli sérii Samorost si tu zaslúži zmienku. Predajné čísla síce nepoznáme, ale o ich úspechu najlepšie svedčí rada prestížnych ocenení aj to, že sa na scéne pohybujú už 20 rokov.
Gone Home a Unpacking
V nezávislých vodách nájdeme väčší pomer nenásilných hier než v mainstreame. Jednou z tých najvplyvnejších vôbec je desať rokov starý Gone Home, jeden z prvých zástupcov tzv. walking simulátorov, ktorý kvôli svojej téme vzbudil obrovské vášne. Gone Home je totiž o vyrastaní, mladej rebélii a prevažne o homosexuálnej láske. Predaj síce nedosiahol ani hodnotu milión predaných kusov, význam hry pre celý priemysel je nespochybniteľný.
Z podobného súdku je potom aj dva roky starý Unpacking. Na prvý pohľad milá hra o sťahovaní, samozrejme ale s temnejším podtextom o pominuteľnosti ľudského života. Hra sa dočkala dvoch cien BAFTA, magazín Eurogamer ju potom zvolil za hru roku 2021, za citlivý prístup k prezentácii sexuálnych orientácií je chválená aj LGBTI+ komunitou.
Night in the Woods
S témou dospievania pracuje veľa nezávislých vývojárov. Zahrnúť sme pôvodne chceli aj ukecaný seriál Life is Strange, ten sa ale tak úplne bez násilia neobišiel. Zvolili sme preto podobnú hru Night in the Woods. Jej hrdinami sú antropomorfizované zvieratá, riešia ale rovnaké problémy ako množstvo dnešných tínedžerov. Mediálny obraz oceňovanej hry kazí príbeh jej vývojára Aleca Holowky. Ten krátko potom, čo bol obvinený z emocionálneho týrania svojej bývalej priateľky, spáchal samovraždu.
Just Dance a Grow Home
Obrovský bum hudobných rytmických hier je dávno minulosťou a značky ako Guitar Hero alebo Rock Band už dnes nie sú príliš relevantné. O to väčší úspech je, že stále vychádza séria Just Dance. Tancovať sa u nej asi nenaučíš, ale veľa pohybu a zábavy pri poskakovaní na populárne pesničky ti určite prinesie.
V Grow Home hráme za malého robota, ktorý má za úlohu vyliezť na vrchol obrovskej rastliny. Zábavnosť je postavená na obťažnom ovládaní, keď jeho ruky fungujú nezávisle na sebe. Pôvodne išlo len o akýsi vedľajší produkt vývoja nejakej veľkej hry v Ubisofte, všetkých testerov, ktorí si ju vyskúšali, chytil natoľko, že sa dočkal nielen samotného vydania, ale aj pokračovania.
To The Witness a Flight Simulator
Od známeho vývojára Jonathana Blowa je hra To The Witness a kladie na hráčov oveľa väčšie nároky. Ocitáme sa v hre na ostrove zaplnenom náročnými hádankami. Taká sofistikovanejšia verzia lúštenia krížoviek. Veľmi podobná je aj hádanková hra s filozofickým presahom Talos Principle. Práve nedávno navyše vzniklo pokračovanie, ktorému sme dali v hodnotení 85 percent.
Mier a pokoj si môžeš užívať aj nad vrstvou oblakov v Microsoft Flight Simulátore. Sledovať ľudský život pod sebou je upokojujúce, sú ale k dispozícii aj akčnejšie misie odohrávajúce sa v zlom počasí alebo s pokazeným lietadlom. Trochu sme ale premýšľali, či sem hru zaradiť. Jej predošlú verziu totiž využívali islamskí teroristi pre nácvik útoku na World Trade Center. Táto teória ale bola nakoniec vyvrátená.
Return to Monkey Island a What Remains of Edith Finch
Žáner „adventur“ je zo svojej podstaty nenásilný, samozrejme veľa zástupcov tu nemá. Jednak preto, že už takmer žiadne také hry nevychádzajú, jednak preto, že aj v nich si ľudia predsa len ubližujú. Aby si si náhodou nemyslel, že o nich nemáme prehľad, zvolili sme aspoň minuloročný Return to Monkey Island. Aj keď so škrípaním zubov, pretože sa v ňom o zabíjaní celkom často aspoň hovorí.
Na hrane je aj vynikajúca hra What Remains of Edith Finch, v ktorej sa snažíme odhaliť osudy zosnulých členov vlastnej rodiny. Emocionálna výprava do minulosti sa nevyhýba ani témam ako alkoholizmus alebo domáce násilie, drží si ale po celú dobu unikátnu magickú atmosféru. Hra si odniesla niekoľko cien, z ktorých najvýznamnejšia je cena za príbeh z „herných Oscarov“ Game Awards.
Outer Wilds
Štylizovaná grafika originálneho vesmírneho dobrodružstva Outer Wilds naznačuje, že by mohlo ísť o hru pre deti, ale je to presne naopak. Nie kvôli tomu, že by bola plná násilia, ale kvôli hlbokému príbehu. Hráč je tu uväznený uprostred časovej slučky, z ktorej sa musí oslobodiť. Prestížne magazíny Edge, Polygon a Paste uviedli hru v zozname najlepších hier.
V našom zozname by sme mohli pokračovať dlho, ale snáď si pochopil, čo sme tým chceli povedať. Áno, väčšina hier je násilných, to ale neznamená, že je celé médium také. Umelecky hodnotné a inteligentné hry sa tiež predávajú v miliónoch, čo viac, ich podiel s postupujúcim časom stále rastie. Bez násilia sa potom zaobídu dokonca aj tie pre viac hráčov, ktoré sú postavené na porovnávaní síl. Napríklad v takom Overcooked spolupracuješ na obsluhovaní zákazníkov v reštaurácii. A aká je to zábava.
Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.