Že anonymný internet nie je práve najpriateľskejším miestom sa presvedčujeme každým dňom, o vyhrotenom prostredí online počítačových hier to potom platí dvojnásobne. A v prípade, že ste žena, možno až štvornásobne, píše sa na portáli iDnes.
O probléme sa vie
Aj keď sa o probléme v posledných rokoch začalo oveľa viac hovoriť, vývojári neustále sľubujú technologické riešenia a téme sa venujú aj neziskové organizácie, situácia sa nijak nelepší. Britská televízia Sky News kvôli reportáži na túto tému vyspovedala štyri tisíc žien a výsledky sú deprimujúce.
S nejakou formou obťažovania sa stretla polovica, vo vekovej kategórii 18 až 24 rokov dokonca 75 percent. Väčšinou to bolo formou hovorených alebo písaných komentárov sexuálnej povahy, v tretine prípadov však išlo o vyhrážky násilím.
„Ľudia často hovoria, nech ich jednoducho stlmím alebo im nič neodpovedám, lenže ono to pokračuje a pokračuje až do bodu, kedy vám zase začnú nadávať, pretože sa im nedostávajú reakcie, ktoré od vás chcú,“ vyvracia v reportáži klasický argument, ako sa s internetovými hulvátmi vysporiadať, jedna zo spovedaných žien. Alebo by sa vám chcelo každú chvíľu niekoho „banovať“, nedajbože sa dobrovoľne pripraviť o možnosť tímovej komunikácie, ktorá je v rade dnes populárnych hier nevyhnutná pre úspech?
Obavy z násilia
Nie každý má pritom náturu na to sa takým agresorom vysmiať, ako napríklad Steffy Evansová, ktorá im v rámci svojho streamovacieho vysielania ironicky odchádza do kuchyne robiť tousty a ešte ich pri tom zvládne poraziť. Na niektorých hráčkach sa pri tom konštantný prúd urážok neblaho podpisuje.
Každá štvrtá cíti obavy z toho, že by vyhrážky mohli prerásť do skutočného násilia, desať percent dokonca uviedlo, že kvôli tomu aj niekedy pomysleli na samovraždu. Áno, väčšine dospelých asi prídu také reakcie na verbálnu agresiu prehnané, obzvlášť v porovnaní s hrôzami, čo sa dejú v okolitom svete, faktom ale je, že dnes ľudia prikladajú online prostrediu ďaleko väčšiu dôležitosť než predtým. Dlhodobá kyberšikana tak ovplyvňuje duševnú rovnováhu.
Čo s tým?
Jednoduché riešenie, bohužiaľ, neexistuje. Evansová si myslí, že je dôležité problém nebagatelizovať a stále na neho upozorňovať. E-športová organizácia Guild financovaná bývalým futbalistom Davidom Beckhamom dokonca rozbehla tematickú kampaň. „Skutočnosť je taká, že keby sa to stalo na futbalovom ihrisku, rozhodca by zapískal a poslal niekoho preč,“ vysvetlila svoju motiváciu generálna riaditeľka organizácie Jasmine Skeeová. Pri online hrách je takéto „moderovanie“ ďaleko obťažnejšie zaistiť, neznamená to ale, že by sa o to herné spoločnosti nemali snažiť.
Portál Idnes.cz patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, do ktorého patrí aj Brainee.sk