Už sme si zvykli, že s novou generáciou konzol sa automaticky zvyšuje aj cena nových AAA hier. Pri oznámení PlayStation 5 mnohých hráčov nepotešilo, že cenovka sa vyšplhala až na 79,99 eur. To je už suma, pri ktorej sa mnohí začali viac prikláňať ku konkurencii v podobe Xboxu a jeho Game Pass-u.
Shawn Layden, bývalý výkonný riaditeľ spoločnosti, ktorý dohliadal na vydanie šiestich konzol a pred predstavením PS5 z postu odišiel, pre Bloomberg povedal, že náklady na vývoj hier „sa zdajú byť dvojnásobné v porovnaní s každou novou platformou.“
Podľa jeho slov vysokorozpočtové hry pre konzolu PlayStation 4 stoja tvorcov približne 100 miliónov dolárov, verí však, že pre novú generáciu sa táto suma znásobí na 200 miliónov. Okrem toho je pravdepodobné, že bude ešte ďalej rásť.
Okrem zvýšenia cien pre spotrebiteľov je tu aj ďalší nežiaduci vedľajší efekt - nedostatok originality. Vydavatelia sa logicky snažia zaistiť, aby ich investície neboli zbytočné. „Ak nemôžeme zabrániť tomu, aby sa nákladová krivka zvyšovala, jediné, čo môžeme urobiť, je pokúsiť sa riskovať,“ vysvetlil Layden.
„To vás dostane do bodu, kde ste motivovaní k tvorbe pokračovaní,“ dodáva. To všetko sa tak deje na úkor nových a zaujímavých vysokorozpočtových hier. Na druhú stranu by bolo nefér tvrdiť, že fanúšikovia nechcú nové diely hier, ako God of War, Uncharted, Last of Us, Ratchet & Clank, Gran Turismo či LittleBigPlanet.
Rozmanitosti hier nepomáha ani implementácia momentálne populárnych herných prvkov, ako napríklad môžeme sledovať pri hrách, ako Fortnite, Candy Crush Saga alebo Pokemon Go. Pri 200-miliónovom projekte AAA hry sa však len málokto rozhodne pustiť do risku, ktorý by mohol znamenať slabé predaje. Koniec koncov, práve tieto prémiové hry ťahajú aj predajnosť samotných konzol.
Ale druhou stránkou veci je, že každá platforma vrátane PS5 má prosperujúcu nezávislú hernú scénu, kde vývojári často riskujú s novou a nádhernou hernou a príbehovou mechanikou. Spoločnosti Sony, Microsoft a Nintendo sa na podporu týchto titulov venovali podujatiami zameranými na nezávislé hranie hier.
A v digitálnom obchode nemusia hry súťažiť o fyzický regálový priestor s veľkými hitovými AAA titulmi (aj keď sú nápadné svojou absenciou v bannerových reklamách každého obchodu). Otázkou tak zostáva, či sú hráči ochotní priplatiť si na niekoľko veľkých AAA hier, alebo sa uspokoja s nezávislými indie hrami.