Ak si si na sociálnych sieťach všimol farebné políčka s písmenkami, zrejme si narazil na slovnú hru, ktorá momentálne valcuje internet. Ide o slovný hlavolam Wordle, ktorý je bezplatný a dostupný online. Slovnej hre, ktorú hralo zo začiatku iba zopár ľudí, za pár mesiacov podľahli státisíce.
Vznik hry má za sebou milé pozadie. Wordle vytvoril Josh Wardle, softvérový inžinier z Brooklynu. Vedel, že jeho partnerka miluje slovné hry, a tak vytvoril hru len pre nich dvoch. Všimni si, že už samotný názov hry je hranie sa s jeho priezviskom Wardle - Wordle.
Bez reklám
Neskôr hru hrali v rámci rodiny. Tešila sa obľube. Wardle si neskôr povedal, že by sa mohla páčiť aj ostatným a v októbri minulého roku ju „vypustil do sveta“. Umiestnil ju na stránku bez reklamných bannerov a vyskakujúcich okien, ktoré by z ľudí ťahali peniaze.
Skutočným trhákom sa však stala v decembri, kedy pribudla možnosť zdieľať svoj výsledok. Dnes ju hrajú milióny nadšencov.
Who else is playing #Wordle? Addicted. pic.twitter.com/HJ7pt7WLmn
— jimmy fallon (@jimmyfallon) January 4, 2022
O čo v hre ide?
Wordle je prekvapivo jednoduchá hra. Máš šesť pokusov, aby si uhádol päťpísmenkové slovo, ktoré je pre každého na svete rovnaké. Na začiatku vidíš iba prázdnu čiernu mriežku. Po každom pokuse, dostaneš spätnú väzbu, ktoré z piatich písmen si uhádol správne. Ak sa písmeno nachádza na správnom mieste, štvorec sa zafarbí na zeleno.
Ak sa nachádza v slove, no v inom poradí, zafarbí sa na žlto. Sivé políčko zas znamená, že dané písmeno v slove vôbec nie je. To nie je všetko, hra vyhodnotí, ako si na tom v porovnaní s inými hráčmi. Neznie to ako nič prevratné a mnohí by povedali, že „kde sa to hrabe na Monopoly?"
Prečo je taká populárna?
Otázku, prečo je hra tak populárna, si položil aj psychológ Bence Nanay v článku na Psychology Today. Hoci by podľa neho mohlo znieť lichotivo, že Wordle nás všetkých spája a umožňuje nám zdieľať niektoré intelektuálne výzvy, táto téza skresľuje psychologický základ popularity hry.
„Wordle odhaľuje, akí sme konkurencieschopní a neistí. Nejde o zdieľanie intelektuálnych skúseností; ide o snahu cítiť sa nadradene ostatným,“ vysvetľuje. „Buď sa nám darí lepšie ako našim súperom – to nám pomáha cítiť, že patríme medzi top používateľov anglického jazyka. A existuje množstvo empirických dôkazov, že je to niečo, na čom nám veľmi záleží.“
„Niekedy sa nevyhneme tomu, že potrebujeme viac pokusov ako ostatní. Alebo možno slovo v povolených šiestich pokusoch vôbec nestihneme uhádnuť. To je v rozpore s naším pevným predpokladom, že sme v podstate vo všetkom lepší ako priemer. K čomu toto uvedomenie vedie? K tomu, že to zajtra skúsime znova, aby sme si dokázali, že včerajší zlý výsledok bola len náhoda,“ dodáva psychológ.
Netreba zabúdať, že mnohých ľudí teší, že ide o jednoduchú webstránku ako za starých čias. Tvorca Wordle nedávno poskytol rozhovor v ktorom sľúbil, že Wordle nikdy nebude zobrazovať reklamy ani iné platené transakcie.
Aplikácia, ktorá nahnevala komunitu
Mnohých ľudí z Wordly komunity hnevá, že nedávno vznikla aplikácia, ktorá Wardleovú filozofiu nesleduje. Výtvor Josha Wardlea nebol nikdy v obchodoch s aplikáciami. Softvérový inžinier nahral hru iba na svoju webovú stránku, ktorú 1. februára odkúpil The New York Times za cenu „spodných sedemciferných číslel“.
My sme neostali iba pri webovej verzii Worlde a stiahli sme si aj jej napodobneninu - mobilnú aplikáciu. Aj tam dostaneš jeden päť písmenkový rébus denne, ktorý je pre každého na svete v ten deň rovnaký. Ak sa však hry nevieš nabažiť, za pozretie si 30 sekundovej reklamy môžeš hrať túto hru donekonečna a v rôznych variáciách, napríklad poskytuje štyri, šesť a sedem písmenové slová, ktoré môžu hráči hádať. Ak si priplatíš 9,99 amerických dolárov je to možné aj bez reklám. Na konci hry si môžeš pozrieť definíciu slova v slovníku.
Nie je však tajomstvom, že hráči na celom svete reagovali pobúrene a označili aplikáciu za očividný klon Wordle, ktorý ani nezmenil názov. Aj keď sa tento level odporu môže zdať trochu ohromujúci, ukazuje to, že hráči začali bojovať proti hanebným obchodom „Wordle – Aplikácie“.
Prístupnosť Wordle je jedným z najväčších lákadiel, keďže hrať môže každý, kto má internetový prehliadač. Na druhej strane „Wordle – Aplikácie“ úplne zničila integritu pôvodnej hry, ktorú skopírovala, hoci jej možnosti sú väčšie. Akosi stráca čaro jedného pokusu na deň a neúnavnej snahy nájsť to správne slovo, ak je náročnejšie aj za pomoci kamarátov, ale niekedy aj slovníkov.