Pokémon kartičky zaznamenali najväčší dlhodobý nárast hodnoty zo všetkých kategórií zberateľských kariet – za 20 rokov vzrástli o 3 261 percent, podľa dát, ktoré poskytla platforma Card Ladder magazínu Fortune.
A aj pri pohľade na ročnú investíciu je priemerný rast hodnoty Pokémon kartičky takmer 46 percent – čo výrazne prevyšuje výkonnosť horúcich akcií, ako je NVIDIA v roku 2025, alebo priemerný ročný výnos indexu S&P 500 vo výške 12 percent, píše portál Antiyoutuber.
Kartičky za milióny
„Tieto veci rastú šialeným tempom, stávajú sa z nich umelecké diela s nízkou ponukou a vysokým dopytom,“ napísal influencer Logan Paul, ktorý sám minul milióny dolárov za Pokémon kartičky. V roku 2022 prekonal Guinnessov svetový rekord za najdrahšiu Pokémon kartičku predanú v súkromnom predaji – kúpil kartu Pikachu Illustrator v hodnotení PSA 10 (teda v prakticky dokonalom stave) za 5,275 milióna dolárov. „Táto karta ma stála viac ako moja farma. Moja farma veľká 84 akrov,“ povedal vtedy Logan Paul.
Trend, ktorý niektorí označujú ako boy math, teda „chlapčenskú matematiku“, znamená presvedčenie, že sa investícia do kariet dlhodobo oplatí viac ako akcie. A aj keď sa niektorým táto stratégia vypláca, iní končia v dlhoch. „Urobilo sa to zle. Za chrbtom tehotnej ženy som nasekal dlh 26-tisíc dolárov za Pokémon kartičky, ktoré som chcel predávať online - a nevyšlo to,“ priznal nedávno jeden anonymný volajúci do podcastu finančného poradcu Davea Ramseyho.
Zatiaľ čo obchodné reťazce ako Walmart alebo Target musia obmedzovať predaje kariet kvôli šialenému záujmu, online trhovisko ako eBay hlási nárast vyhľadávania termínu „Pokémon“ až 14 000-krát za hodinu. „Zbieranie kariet je spôsob, ako sa odpojiť od digitálneho sveta a spojiť sa s komunitou,“ vysvetľuje Ryan Hoge, prezident spoločnosti PSA, ktorá certifikuje pravosť a kvalitu kariet.
Dopyt neklesá
Obchodný potenciál kariet zaznamenali aj tradičné značky. GameStop uviedol, že zberateľské predmety – vrátane kariet – tvorili v prvom štvrťroku 2025 celých 29 percent tržieb, viac ako videohry. „Je to prirodzené rozšírenie nášho biznisu. Karty oslovujú našu cieľovú skupinu a sedia k našej obchodnému modelu,” uviedol CEO GameStopu Ryan Cohen.
Popularita kariet prerastá aj do popkultúry a politiky. Prezident Donald Trump bol tento rok na Veľkú noc videný s kartičkou zobrazujúcou pokus o atentát na neho, zatiaľ čo pápež Leo XIV podpisoval Pokémon kartičku žiakovi počas verejného stretnutia. Ako hovorí Jason Howarth z firmy Panini America: „Keď máte balíček kariet v ruke, prvé, čo chcete urobiť, je ho roztrhnúť. A dúfať, že tam bude ten správny hráč alebo obľúbená postava.”
Napriek tomu, že už bolo vyrobených vyše 75 miliárd Pokémon kariet, dopyt neklesá. „Tlačíme na maximum, aby sme pokryli záujem fanúšikov a zároveň zachovali kvalitu,“ hovorí Barry Sams z The Pokémon Company. Pokémon tak zostáva nielen hračkou za viac ako miliardu dolárov ročne, ale aj kultúrnym a investičným fenoménom - aj keď s istým rizikom.
Portál Antiyoutuber patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.