Pixabay (Ilustračná snímka)

Potvrdili vedci teóriu panspermie? V meteorite našli niečo, čo môže vysvetliť náš pôvod

som29.04.2022., 10:00h
Ako vznikol život na Zemi? K zodpovedaniu tejto otázky môžeme byť vďaka novým zisteniam vedcov o krok bližšie.

Vznik života sa spája so sledom chemických reakcií, pri ktorých vznikali molekuly potrebné na život, ako napríklad RNA, DNA, aminokyseliny, bielkoviny či cukry.

Jednou z hypotéz, ako mohol vzniknúť život na Zemi, je teória panspermie, ktorá predpokladá, že tieto látky či život samotný k nám boli zanesené z vesmíru.

Nová štúdia zverejnená v magazíne Nature Communications tejto štúdii teraz pridala na váhe.

Pokladnica organických zlúčenín

Pomocou nových, mimoriadne citlivých analytických techník výskumníci z univerzity Hokkaido v Japonsku skúmali tri meteority bohaté na uhlík: meteorit Murchison, ktorý pristál v Austrálii v roku 1969, meteorit Murray, ktorý pristál v Kentucky v roku 1950, a meteorit Tagish Lake, ktorý spadol na Zem v roku 2000 a pristál v Britskej Kolumbii.

​Zatiaľ čo meteority dopadli na našu planétu pomerne nedávno, sú to skutočne staré vesmírne telesá, ktoré sa pravdepodobne vyskytovali v raných štádiách Slnečnej sústavy alebo ešte skôr.

Meteority bohaté na uhlík sú pokladnicou organických zlúčenín. Pokiaľ ide o výskyt molekúl DNA a RNA na Zemi, zlúčeniny, ktoré nás obzvlášť zaujímajú, sú nukleové bázy – môžeme si ich predstaviť ako písmená, ktoré sa spájajú a tvoria dlhé reťazce genetickej informácie.

Meteoricky čaj

Tieto látky doposiaľ hľadali vedci pomocou tzv. meteorického čaju. Zrnká meteoritu vkladali do horúceho roztoku, v ktorom sa jednotlivé látky uvoľňovali. V najnovšom pokuse zvolili iný prístup a luhovali ich v studenej vode.

Vďaka neuveriteľnej citlivosti ich analytických techník autori novej štúdie odhalili vo vzorkách meteoritov niekoľko báz, ktoré predtým unikli detekcii – tymín a cytozín. Predtým už objavili adenín, guanín a uracil.

Nájdenie všetkých piatich nukleových báz v meteoritoch posilňuje vesmírnu hypotézu. "Teraz máme dôkaz, že kompletný súbor nukleových báz dnešného života mohol byť dostupný na Zemi, keď vznikol život." vysvetľuje v tlačovej správe NASA Danny Glavin, spoluautor novej štúdie.

Vedci preto predpokladajú že prílev takýchto organických látok z vesmíru zohral dôležitú úlohu v chemickom vývoji prvotného štádia Zeme. Na druhej strane nájdenie všetkých 5 nukleových báz nevyvracia teóriu o vzniku života priamo na Zemi.

Nemohli sa meteority znečistiť iba od pôdy po tom, čo na ňu dopadli?

Pri jednom z meteoritov preto skúmali aj pôdu, kde vesmírne teleso dopadlo. Koncentrácia väčšiny báz však bola vyššia vo vesmírnom telese ako v pôde, čo naznačuje zanesenie z vesmíru.

Vedci plánujú preskúmať aj mimozemský materiál, ktorý je „nekontaminovaný“ a či v skutočnosti bázy priniesli na Zem meteority a potvrdiť alebo vyvrátiť hypotézu panspermie.

Organické látky majú v pláne hľadať v úlomkoch z asteroidov Ryugu a Bennu. Vzorky z Bennu by mala sonda priniesť na Zem už budúci rok