Hybridné autá sú v Európskej únii čoraz populárnejšie, keďže ekologicky uvedomelí vodiči sa odvracajú od svojich benzínových a naftových náprotivkov, ktoré viac znečisťujú životné prostredie. Zároveň si ich užívatelia nemusia až tak lámať hlavu nad tým, kde a kedy budú auto dobíjať
Predaj áut, ktoré využívajú konvenčný spaľovací motor aj malý elektromotor sa dokonca minulý rok v Európe vyrovnal predaju naftových vozidiel. Ekológovia po celom svete čoraz viac varujú, že v skutočnosti hybridy nie sú také zelené, ako sa hovorí.
Brainee ti prináša päť dôvodov, prečo hybridy (podľa nás) nie sú ekologické.
Produkujú oveľa viac CO2 ako uvádzajú výrobcovia
„Je to spotrebiteľský podvod,“ konštatuje Marc Müller z Impact Living, keď príde reč na plug-in hybridy. V štúdii podrobne paralelne monitorovali 20 plug-in hybridných modelov a 15 konvenčne poháňaných áut. Autá jazdili po cestách vyhovujúcich plug-in hybridným pohonom aj klasickým autám, pričom reálne spotreby plug-in hybridných áut vysoko prekračovali udávané hodnoty emisií CO2.
Dokonca aj pri plne nabitých trakčných batériách. Podobný výskum pred časom robila aj organizácia Transport & Environment (v kooperácii s pracovníkmi Greenpeace). Tá zistila, že v niektorých režimoch prekračujú emisie CO2 plug-in hybridných áut až 8-násobne. Píše BBC Science Focus.
Julia Poliscanová, riaditeľka zodpovedná za vozidlá a elektrickú mobilitu v Európskej mimovládnej organizácii pre dopravu a životné prostredie uviedla, že pri jazde v režime spaľovacieho motora boli emisie CO2 pri plug-in hybridoch ešte vyššie ako v prípade bežných automobilov.
Podľa nej za to môže skutočnosť, že sú ťažšie než bežné spaľovacie autá, a tým pádom spotrebujú aj viac paliva. Z hľadiska životného prostredia je tak súčasná hybridná technológia ešte horšia ako to, čo nahrádza.
Batérie
Značná časť osadených batérii v elektromobiloch sa vyrába s využitím znečisťujúcich látok a tiež neetických spôsobom získavania materiálov. Akumulátory do elektromobilov podľa Amnesty International potrebujú okamžitú zmenu.
Nie je totiž žiadne tajomstvo, že výroba batérií je náročná na energiu.
Rovnako ťažba nerastných surovín, z ktorých sa jednotlivé zložky batérie získavajú, sú priamo spojené s porušovaním ľudských práv. Najkritickejšia je azda detská práca. Informuje Hnonline.
„Elektromobily sú kľúčové pre odklon automobilového priemyslu z fosílnych palív. Avšak v súčasnej dobe nie sú vôbec etické, ako by sme mali podľa slov niektorých automobiliek veriť,“ vyslovila Amnesty International na Nordic Electric Vehicle Summit v Osle.
Batérie sa totiž poväčšine vyrábajú v Číne, Južnej Kórei a v Japonsku. Tieto krajiny využívajú na výrobu samotnej elektrickej energie v značnom rozsahu uhlie alebo iné „špinavé" fosílne palivá.
Automobilky po celom svete investujú miliardy do zvyšovania produkcie elektromobilov. Napríklad len nemecký gigant Volkswagen tvrdí, že z aktuálnej produkcie 40-tisíc elektromobilov ročne to bude v roku 2025 až tri milióny.
Motoristi ich nenabíjajú
Hodnoty produkcie emisií, ktoré sa merajú podľa cyklu WLTP uvádzajú čísla dosiahnuté v ideálnych podmienkach, teda že majiteľ plug-in hybridu jazdí prevažne s nabitou batériou. Plug-in hybridné vozidlá môžu byť skutočne ekologickejšie než autá s čisto spaľovacími motormi, no všetko záleží od toho, či takéto auto jeho majiteľ využíva správne.
Pri plug-in hybride je veľmi dôležité auto nabíjať vždy, keď sa dá. To však väčšinou ich majitelia nerobia. Mínusom je aj to, že plug-in hybridy majú zväčša pomalé AC nabíjanie a plné nabitie bežne trvá aj cez dve až štyri hodiny.
Musíš ich zapojiť
Áno, elektromobily musia byť zapojené – či už ide o zásuvku v tvojej garáži, alebo nabíjaciu stanicu v supermarkete alebo na inom parkovisku. Samotné auto neprodukuje žiadne emisie uhlíka. Ale zamysli sa nad tým, čo je na druhom konci tej zástrčky. Píše Reader's Digest.
Tvoja elektrina môže byť vyrobená z akéhokoľvek množstva zdrojov, z ktorých niektoré vytvárajú uhlíkové emisie. Zatiaľ čo veterná a solárna energia je takmer bez uhlíka, iné zdroje elektrickej energie (vrátane uhlia a zemného plynu) jednoducho presunú emisie z tvojho výfuku po prúde do veľkej elektrárne.
Riziko vznietenia
A aby toho nebolo málo, viacero prípadov naznačuje, že hybridy predstavujú aj vyššie riziko vznietenia ako batériové elektromobily, alebo autá so spaľovacím motorom.