ZealandiaTwitter/Geoscopy

Prekvapení zostali aj vedci. Pri Austrálii sa nachádza ďalší malý kontinent, stáročia sa im ukrýval priamo pred očami

Miroslav Kamody11.08.2023., 08:00h

Pred svetom bol ukrytý celé stáročia. Vedci konečne potvrdili existenciu strateného kontinentu.

Geovedcom sa podaril poriadne unikátny objav, ktorý sa pred ich zrakom ukrýval takmer 400 rokov, informuje portál Indy100. Celé stáročia sa špekulovalo o tom, či skutočne existuje kontinent, známy ako Zealandia, respektíve Te Riu-a-Māui v jazyku Maori.

Vedci potvrdili, že vzniká nový oceán. Afrika sa rozdeľuje na viac kusov, z malej škáry vzniknú dve pevniny

A všetko nasvedčuje tomu, že skutočne áno. Podľa TN News má Zealandia 1,89 milióna štvorcových míľ (4,9 milióna kilometrov štvorcových) a ešte pred viac ako 500-miliónmi rokov bol súčasťou superkontinentu Gondwana.

Hľadanie kontinentu

Ten, pre lepšiu predstavu, zahŕňal väčšinu západnej Antarktídy a východnej Austrálie. Prvýkrát ho údajne objavil v roku 1642 holandský obchodník a námorník Abel Tasman, ktorý sa zúfalo snažil odhaliť „Veľký južný kontinent“.

Aj keď sa mu novú zem nepodarilo objaviť, stretol ale miestnych obyvateľov Maorov, ktorí z jeho príchodu spočiatku vôbec neboli nadšení. Aj napriek tomu mu však poskytli cenné informácie o okolitej krajine.

Medzi nimi boli aj informácie o existencii veľkej pevniny na východe. Trvalo poriadne dlho, kým sa ukázalo, že naozaj hovorili pravdu - vedci až v roku 2017 zistili, že kontinent sa im celý čas skrýval pred očami.

Na Zemi už takmer nikde nie je čistý vzduch. Podľa vedcov je jeho kvalita alarmujúca

Neznáme dôvody

Geológovia sa zhodli na existencii Zealandie, ktorá sa od Gondwany začala postupne oddeľovať, nepoznajú však dôvody, prečo sa tak stalo. Väčšina novoobjaveného kontinentu je pod vodou a geológovia z výskumného inštitútu Zealand Crown Research Institute GNS Science ju použili ako príklad toho, ako môže odhalenie niečoho „veľmi zrejmého“ chvíľu trvať.

„[Je to] proces, ktorému ešte úplne nerozumieme, Zealandia sa začala posúvať,“ vysvetlil jeden z vedcov. Jeho kolega Nick Mortimer, ktorý viedol štúdiu, žartoval, že to bolo „tak trochu cool“, a potom vysvetlil: „Ak sa nad tým zamyslíte, každý kontinent na planéte má na sebe rôzne krajiny, [ale] na Zélandii sú len tri územia.“

16. apríl 2024 00:06