Podľa novej štúdie bolo v Peru objavených takmer 200 príkladov ľudských stavcov navlečených na trstinových paličkách, čo odhaľuje jedinečný spôsob zaobchádzania s mŕtvymi, ktorý v regióne ešte doteraz nebol zdokumentovaný.
Medzinárodný tím výskumníkov pracujúcich v údolí Chincha na južnom pobreží Peru našiel väčšinu stavcov na hrubých steblách trstiny vo veľkých domorodých hroboch známych ako „chullpas“, ktoré sa datujú do obdobia, kedy v juhoamerickej krajine boli prítomní kolonizátori.
Búrili sa proti kolonizátorom
Zo 192 ostňov nájdených v stĺpoch v regióne archeológovia zistili, že takmer v každom prípade boli vyrobené z pozostatkov jedného jednotlivca, uvádza štúdia zverejnená v utorok v archeologickom časopise Antiquity.
Zdá sa, že stavce mŕtvych dospelých, ale aj mladistvých v domorodej komunite boli vybrané pre túto jedinečnú metódu a výskumníci predpokladajú, že „stavce na kolíkoch“ boli vytvorené medzi rokmi 1450 a 1650. V tomto období sa európska kolonizácia v regióne rozšírila, a napokon prevládla nad domorodým obyvateľstvom. Píše CNN.
Jacob L. Bongers, hlavný autor štúdie, tvrdí, že toto konkrétne obdobie bolo turbulentné v histórii údolia Chincha, keďže epidémie a hladomory zdecimovali miestnych ľudí.
Pred príchodom Európanov bolo údolie Chincha v rokoch 1000 až 1400 domovom rovnomenného kráľovstva, ktoré vytvorilo spojenectvo s mocnou ríšou Inkov. Keď však do regiónu prišli európski kolonizátori, domáca populácia bola postupne zdecimovaná, a klesla z viac ako 30 000 ľudí v roku 1533 na iba 979 v roku 1583.
Tajomný rituál
Bongers, vedúci výskumný pracovník v oblasti archeológie na University of East Anglia v Spojenom kráľovstve, tiež zdokumentoval vyplienenie stoviek hrobov v regióne vo svojom predchádzajúcom výskume.
„V koloniálnom období bolo v údolí Chincha rozšírené plienenie domorodých hrobov. Plienenie bolo primárne určené na odstránenie hrobového tovaru vyrobeného zo zlata a striebra a išlo ruka v ruke s európskym úsilím o vykorenenie domorodých náboženských praktík a pohrebných zvykov," Bongers uviedol v tlačovej správe.
Analýza chrbtov na paličkách naznačuje, že mohli byť vytvorené kvôli náprave škôd spôsobených mŕtvym rabovaním, uviedla štúdia. Rádiokarbónové datovanie uskutočnené výskumným tímom ukazuje, že k navliekaniu chrbtice na trstinové stĺpiky došlo po počiatočnom pochovaní tiel.
„Tieto stavce na paličkách boli pravdepodobne vyrobené na rekonštrukciu mŕtvych v reakcii na drancovanie hrobov," povedal Bongers. „Naše zistenia naznačujú, že stavce na stĺpikoch predstavujú priamu, ritualizovanú a domorodú odpoveď na európsky kolonializmus."
Pre mnohé domorodé skupiny v údolí Chincha bola telesná integrita po smrti veľmi dôležitá. Podľa štúdie sa domorodé obyvateľstvo tohto regiónu podieľalo na jedinečnej liečbe mŕtvych – blízky ľudia z Chinchorro vyvinuli prvé známe techniky umelej mumifikácie, tisícročia predtým, ako starí Egypťania praktizovali tento pohrebný obrad.
Keď múmie v horskej oblasti Ánd zničili európski kolonizátori, domorodé skupiny zachránili zo zdecimovaných pozostatkov, čo sa dalo, a vyrobili nové rituálne predmety.
Chrbty na paličkách nájdené v údolí Chincha môžu predstavovať podobný pokus o rekonštrukciu poškodenej duševnej i telesnej integrity po rabovaní.
„Rituál hrá dôležitú úlohu v spoločenskom a náboženskom živote, ale môže byť napadnutý, najmä počas doby dobývania, v ktorom sa vytvárajú nové mocenské vzťahy," povedal Bongers.
„Tieto nálezy nás posilňujú v myšlienkach, že hroby sú jednou z oblastí, kde sa tento konflikt odohrával."