Nový druh dinosaura mal oblý nos (ilu)unsplash.com

Výnimočný objav vedcov: Pomenovali nový druh dinosaura! Od ostatných sa líši

ros11.11.2021., 16:00h
Starovekého plaza pomenovali Brighstoneus simmondsi, pričom predpokladajú, že žil pred 125-miliónmi rokov.

Novoobjavený druh nesie názov po mieste nálezu, ktorý je v blízkosti Anglického mesta Brighstone. Exempláre plaza objavil amatérsky zberateľ Keith Simmonds, informuje spravodajský portál CNN. Ten ich vykopal ešte v roku 1978. Vzorky uložili do múzea dinosaurov Dinosaur Isle Museum v meste Sandown na ostrove Wight v južnom Anglicku. O viac ako 40 rokov ich však začali skúmať kvôli inej štúdii.

V dnešnej dobe je celkom bežné, ak nie ešte bežnejšie, objavovať nové dinosaury skôr v pivničných priestoroch múzeí než v teréne, uviedol autor štúdie Jeremy Lockwood, doktorand z London's Natural History Museum a University of Portsmouth v Spojenom kráľovstve. V tom čase robil výskum diverzity veľkých dinosaurov z radu iguanodon, ktorí sa živili rastlinami. Išlo o najbežnejšie fosílne exempláre dinosaurov, ktoré sa doteraz našli v tejto oblasti.

Po dôkladnejšom preskúmaní kostí si Lockwood uvedomil, že ide o nový, doteraz neobjavený druh dinosaura. Dinosaury z radu iguanodon mali plochý nos, pričom Brighstoneus simmondsi ho mal zaoblený. Okrem toho mal tiež oveľa viac zubov, pravdepodobne jedol tvrdé rastliny, ako sú ihličie a paprade. Tým sa odlišoval od svojich predchodcov.

Bol poriadne veľký

Vedci pomocou stehenných kostí odhadli, že dinosaurus mal dĺžku osem metrov a vážil asi jednu tonu. Pred týmto objavom vedci označili všetky jemné kosti nájdené na ostrove ako Mantellisaurus, zatiaľ čo väčšie kosti boli kategorizované ako Iguanodon. Vzorky dinosaura z radu Brighstoneus boli tiež o štyri milióny rokov staršie ako kosti dinosaura z radu Mantellisaurus. To znamená, že nejde o rovnaký druh.

Niektoré črty kostí, ako napríklad čeľusť, sú pre Brighstoneusa jedinečné, povedal Matthew McCurry, kurátor paleontológie v Austrálskom múzeu v Sydney a docent na Univerzite v Novom Južnom Walese.

Dlhšia čeľusť mala 28 zubov, o niekoľko viac ako ktorýkoľvek iný blízko príbuzný druh. Kosti dinosaurov môžu tiež odhaliť, aká bola Zem pred miliónmi rokov. Popis nových druhov dinosaurov je prvým krokom k tomu, aby sme dali dokopy, ako tieto ekosystémy v minulosti vyzerali, a aby sme sa dozvedeli, ako sa časom menili,“ dodal McCurry. Štúdia s názvom Brighstoneus simmondsi bola zverejnená v stredu vo vedeckom časopise s názvom Journal of Systematic Palaeontology.

20. apríl 2024 00:36