Vedci z NASA objavili planétu, na ktorej by mohla existovať tekutá voda. Je relatívne blízko Zeme.Pixabay/

Môže obsahovať tekutú vodu, má svoje Slnko. Vedci objavili planétu, ktorá sa podobá Zemi

mor15.01.2023., 10:00h

NASA sa pri svojom pozorovaní vesmíru zamerala na exoplanétu približnej veľkosti Zeme. Táto planéta obieha dokonca aj v obývateľnej zóne svojej hviezdy. Mohla by teda obsahovať na svojom povrchu tekutú vodu.

Objav planéty - pomenovanej TOI 700 e - bol oznámený v článku v časopise The Astrophysical Journal Letters, píše NASA na svojom webe. Planéta bola nájdená pomocou údajov zo satelitu TESS, ten disponuje aj vesmírnym teleskopom, ktorým satelit vyhľadáva exoplanéty.

Rok 2023 bude bohatý na vesmírne úkazy. Pozri si prehľad dní, kedy na oblohe uvidíš brutálne divadlo

Novoobjavená planéta bude podľa odborníkov pravdepodobne kamenistá, čo by ju len posunulo v tabuľkách obývateľných planét s vysokým skóre. Na jej povrchu by mohla taktiež existovať aj kvapalná voda. Aj keď len v určitom bode počas prirodzeného cyklu exoplanéty. Aj napriek tomu, že sa nachádza v obývateľnej zóne svojej hviezdy, nemusí to automaticky zaručovať kvapalnú vodu počas celého roka. Pravdepodobne sa to bude odvíjať od vzdialenosti k hviezde.

„Toto je jeden z mála systémov s viacerými malými planétami obývateľnými zónami, o ktorých vieme,“ povedala Emily Gilbertová z laboratória NASA v južnej Kalifornii. „To robí zo systému TOI 700 vzrušujúcu perspektívu pre ďalšie sledovanie. Planéta e je asi o 10 percent menšia ako planéta d, takže systém tiež ukazuje, ako nám dodatočné pozorovania TESS pomáhajú nájsť čoraz menšie svety.“

Historická udalosť skončila fiaskom. Prvý vesmírny let z územia Británie zmarila nešpecifikovaná anomália

Satelit TESS monitoruje vybrané úseky oblohy 27 dní v kuse, čo mu umožňuje sledovať zmeny v jasnosti hviezd. Stlmenie svetla môže byť spôsobené tým, že sa so zorným poľom satelitu križuje planéta, ktorá na okamih zatieni hviezdu. Nachádzanie iných systémov so svetmi veľkosti Zeme pomáha vedcom dozvedieť sa viac o histórii našej vlastnej slnečnej sústavy.

Následná štúdia systému TOI 700 s vesmírnymi a pozemnými observatóriami pokračuje a môže priniesť ďalšie poznatky o tomto vzácnom systéme.

25. apríl 2024 00:26