Veľmi dobre to poznáš, prídeš ku kamarátovi alebo kamarátke, telefón necháš v taške na chodbe a vy sa medzitým rozprávate vo vedľajšej izbe o všeličom možnom. Prípadne máš telefón priamo vedľa seba, no celý čas ho ani nechytíš do ruky.
Výsledok je však rovnaký - prídeš domov, začneš „scrollovať“ sociálnymi sieťami a internetovými stránkami a všade sa ti zobrazuje reklama na presne ten istý typ grilu, o akom ste sa celý čas rozprávali. Ako je to vlastne možné a čo sa deje? Dokáže nás telefón skutočne odpočúvať?
Jasné, vyzerá to tak a preto je to automaticky najčastejšie vysvetlenie. Zamyslel si sa však niekedy nad tým, že všetky potrebné údaje dávaš svoju telefónu aj bez toho, aby ťa musel „odpočúvať“?
Je to len na nás
Ako informuje webový portál The Conversation, väčšina z nás pravidelne zverejňuje svoje informácie širokej škále webov a aplikácií. Robíme to vtedy, keď im udelíme určité povolenia alebo rovno povolíme „cookies“ na sledovanie našich online aktivít.
Takzvané súbory cookies prvej strany umožňujú webovým serverom pamätať si určité podrobnosti o našej interakcii so stránkou. Napríklad prihlasovacie súbory cookies ti umožňujú uložiť svoje prihlasovacie údaje, aby si ich zakaždým nemusel znova zadávať.
Súbory tretích strán však vytvárajú domény, ktoré sú externé k navštíveným stránkam. Treťou stranou je často marketingová spoločnosť v partnerstve s webom alebo aplikáciou prvej strany. Na nich sa objavujú aj iné reklamy a spoločnosť tak získa prístup k údajom, ktoré od teba zhromažďuje.
Na to si mu však dal prístup ty sám, napríklad kliknutím na niektoré neškodne vyzerajúce vyskakovacie okno. Inzerent si tak môže vytvoriť obraz o celom tvojom živote - o rutinách, potrebách, záľubách či želaniach. Získať môže aj také údaje, ako sú vek, pohlavie, výška, váha či zamestnanie.
Klasifikáciou a zoskupením týchto informácií inzerenti vylepšujú svoje odporúčacie algoritmy pomocou takzvaných systémov na zacielenie správnych zákazníkov na správne reklamy. Aké jednoduché, všakže?
Umelá inteligencia zohráva zásadnú úlohu
Zabúdať však nemôžeme ani na umelú inteligenciu, ktorá sa učí na pozadí internetu a činností, ktoré na ňom robíme my. Existuje niekoľko techník strojového učenia, ktoré pomáhajú systémom filtrovať a analyzovať vaše údaje, ako je napríklad zhlukovanie údajov, klasifikácia, asociácia a posilnenie učenia.
Tá sa potom učí na základe spätnej väzby získanej z interakcií používateľov, podobne ako sa malé dieťa naučí opakovať nejakú činnosť, ak tá vedie k odmene. Prezeraním alebo stláčaním Páči sa mi to v príspevku na sociálnych sieťach odošleš signál odmeny, ktorý potvrdzuje, že ťa príspevok zaujal - alebo že sa zaujímaš o osobu, ktorá ho uverejnila.
V každom prípade sa odošle správa o tvojich záujmoch a preferenciách. Na základe toho dokáže umelá inteligencia zostaviť niečo ako tvoje „digitálne ja“. Dokonca okolo teba dokáže zoskupiť ľudí podľa toho, ako veľmi ti na ich záleží (opäť podľa interakcií).
Potom je už jednoduché cieliť na teba reklamy založené nielen na tvojich vlastných údajoch, ale aj na údajoch zhromaždených od tvojich priateľov a členov rodiny, ktorí používajú rovnaké platformy ako ty.
Napríklad Facebook ti môže odporučiť vyššie spomínaný gril, ktorý si nakoniec po tom, čo ti ho ukázal tvoj známy či známa, kúpil. Na to nebolo potrebné „počúvať“ samotný rozhovor medzi vami.
Veríme viac UI ako známym
Možno ti nevadí, že prijímaš cielené reklamy na základe svojich údajov. Zaujímavé však je, že výskum ukázal, že ľudia s praktickejším svetonázorom v skutočnosti uprednostňujú odporúčania od umelej inteligencie pred odporúčaniami od ľudí.
To znamená, že je možné, že odporúčania týkajúce sa umelej inteligencie môžu obmedziť výber ľudí a z dlhodobého hľadiska minimalizovať náhodnosť. Spoločnosti môžu tým, že ponúknu zákazníkom algoritmicky upravený výber toho, čo pozerať, čítať a streamovať, implicitne udržiavať vkus a životný štýl podľa ich predstáv.
Pokiaľ sa ti to nepáči, existuje mimoriadne jednoduché riešenie. Otvor si nastavenia telefónu a poriadne si skontroluj, aké povolenia majú konkrétne aplikácie. Dnes už nie je problém pri väčšine z nich povolenia vypnúť. Samozrejme, nebude to znamenať, že už žiadne reklamy neuvidíš. Ale aspoň ti nebude vyskakovať sústavne to isté, všakže.