
Školské lavice čaká v najbližších rokoch dramatická premena. Geoffrey Hinton, považovaný za jedného z „otcov umelej inteligencie“, varuje pred rizikami technológie, no zároveň hovorí o jej obrovskom potenciáli, najmä v zdravotníctve a vo vzdelávaní. Podľa neho bude AI schopná nielen učiť, ale aj učiť lepšie, rýchlejšie a presnejšie ako bežný učiteľ.
„Ak dieťa dostane osobného doučovateľa, učí sa približne dvakrát rýchlejšie ako v triede. Umelá inteligencia však bude ešte lepšia, pretože má prístup k skúsenostiam z miliónov detí,“ uviedol Hinton počas technologického veľtrhu GITEX Europe v Berlíne.
V Spojenom kráľovstve sa už testujú takzvaní. AI tútori – napríklad chatbot Manda, ktorý bol vytvorený spoločnosťou Meta. Tento virtuálny lektor je vyškolený na stovkách tisíc minút výkladov od profesionálnych učiteľov a za poplatok 10 libier mesačne na študenta poskytuje personalizované hodiny matematiky a angličtiny pre deti vo veku 11 až 16 rokov.
Technológia umožňuje študentovi zastaviť výklad, klásť otázky, a hlavne učiť sa vlastným tempom. Pokročilé algoritmy zisťujú, v čom je dieťa silné a kde má slabiny, a na základe toho prispôsobujú učebný plán.
Londýnska súkromná škola David Game College dokonca už ponúka kurz GCSE úplne bez učiteľa v kombinácii s virtuálnou realitou a AI.
Zástupca riaditeľa John Dalton zdôrazňuje: „Máme množstvo skvelých učiteľov, ale nikto nie je neomylný. Umelá inteligencia prináša bezprecedentnú presnosť, spätnú väzbu v reálnom čase a schopnosť okamžite reagovať na potreby každého žiaka.“
Aj keď britská vláda tvrdí, že AI nikdy úplne nenahradí učiteľov, tlak na školstvo je veľký: preplnené triedy, prepracovaní pedagógovia a rozdiely vo výkonnosti žiakov nútia školy hľadať nové riešenia. A práve AI by mohla byť tou pomocnou rukou – alebo skôr mozgom budúcnosti vzdelávania.
Otázka však zostáva: dokáže technológia nahradiť ľudský prístup, empatiu a inšpiráciu, ktoré sú často tým, čo robí učiteľa výnimočným?