💡 Zhrnutie pre tých, ktorí rýchlo scrollujú:
- Česká D1 bude po 57 rokoch hotová - 19. decembra otvoria posledný úsek Říkovice–Přerov.
- Celková dĺžka je 371 kilometrov, dokončujú posledných desať.
- Slovenská D1 má mať 512 kilometrov, no stále chýba pätina.
- Na Slovensku sa D1 stavia už viac ako 50 rokov a koniec je v nedohľadne.
„Päť dní pred Vianocami otvoríme posledný chýbajúci kus D1,“ napísalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vo virálnom príspevku na Facebooku. V príspevku si však sypú popol na hlavu a vyberajú tradičné reakcie, s ktorými sa v priebehu rokov stretávali.
„Ty ****, tým sa akože chválite? Zrušiť celé ŘSD a pozvať sem Číňanov, tí by to mali za týždeň,“ alebo poznámka, že D1 je „najväčšie parkovisko v Česku, hlavne každú zimu“. Sami cestári priznali, že to „malo byť dávno“. Napriek tomu sa 19. decembra 2025 dočkáme finálneho otvorenia diaľničného úseku Říkovice – Přerov, ktorý má 12 mostov, 3 mimoúrovňové križovatky a 4 kilometre protihlukových stien.
„Áno, tých 57 rokov, čo sa celá D1 stavia, je fakt dlhá doba. Finiš ale ide naplno. Denne tam drú stovky robotníkov. Len týždenný plán prác zaberá niekoľko A4. Riešime tiež kapacitu ciest okolo, aby potom neboli kolóny v Přerove,“ dodali cestári. Česká D1 tak bude po 57 rokoch kompletne spojovať Prahu, Brno, Ostravu a poľskú hranicu, kde na ňu nadväzuje poľská A1.
D1 ako symbol nekonečného čakania
Česká D1 vznikala v niekoľkých etapách od 60. rokov. Je to najstaršia a najdlhšia diaľnica v krajine - celkovo má 371 kilometrov, z toho 361 kilometrov je v prevádzke a zvyšných 10 otvoria už budúco mesiac.
Historicky mala byť hlavnou dopravnou osou Československa. Na Slovensku však jej „sesterská“ D1 stále zápasí s rovnakým snom prepojiť západ s východom.
52 rokov výstavby a stále nie sme na konci
Slovenská D1 sa stavia už 52 rokov, čo pripomína aj náš rozsiahly článok. Pôvodne mala spojiť Bratislavu so Sovietskym zväzom. Dnes, po viac ako polstoročí, stále neprepája ani hlavné mesto s Ružomberkom.
Projekt má mať po dokončení 512 kilometrov, z ktorých je 395,9 kilometra v prevádzke, 28,4 kilometra vo výstavbe a 87,7 kilometra ešte len v pláne. Netreba zabúdať, že diaľnica D1 nekončí v Košiciach, ale až na štátnych hraniciach s Ukrajinou.
Napriek tomu, že ide o najdôležitejšiu dopravnú tepnu krajiny, jej dokončenie sa opakovane odkladá. „Na niektorých úsekoch sa menili plány, trasy aj financovanie, iné zasa brzdili spory o životné prostredie alebo verejné obstarávania,“ píšu Hospodárske noviny.
Do konca tohto roka by však chcel štát strihať pásky pri Žiline, kde by mala po takmer troch dekádach prác finišovať očakávaná časť diaľnice D1 s vyše sedemkilometrovým tunelom Višňové.
My sa hádame, Česi dokončujú
Zatiaľ čo českí cestári finišujú posledné kilometre, Slovensko stále rieši prepojenie západu a východu. Ešte aj legendárny úsek Turany - Hubová, ktorý sa stal symbolom meškania, má byť hotový najskôr o niekoľko rokov.
Česi tak uzatvárajú diaľničný príbeh, ktorý sa ťahal 57 rokov, zatiaľ čo ten náš sa stále píše. A občas pripomína nekonečný seriál s otvoreným koncom.