
💡 Zhrnutie pre tých, ktorí rýchlo scrollujú:
- Letecké nešťastia pribúdajú, najnovšie havaroval let Air India s 242 ľuďmi na palube.
- Bývalý pilot a expert na letecké nehody upozorňuje na eróziu bezpečnostných štandardov.
- Chýbajú skúsení dispečeri aj piloti, výrobcovia prehliadajú chyby.
- Aj keď je lietanie stále najbezpečnejší spôsob dopravy, dôvera verejnosti sa otriasa.
Vo štvrtok 12. júna došlo k ďalšej tragickej havárii. Let Air India AI171 z Ahmedabadu do Londýna na letisko Gatwick sa zrútil len minútu po štarte. Lietadlo stratilo kontakt a zrútilo sa do internátu lekárskej fakulty v indickom meste. Na palube bolo 242 ľudí, z toho 53 Britov. Prvotné vyhlásenie o tom, že nikto neprežil, bolo neskôr upravené - jedna osoba bola zachránená, píše LadBible.
Nešlo však o ojedinelý incident. Začiatkom roka sa lietadlo American Airlines zrazilo vo vzduchu s armádnym vrtuľníkom pri pristávaní vo Washingtone DC, zomrelo vtedy 67 ľudí. V inom prípade sa lietadlo Delta Air Lines prevrátilo na strechu pri pristátí v Toronte, vtedy sa však incident zaobišiel bez obetí.
Čo sa deje s leteckou dopravou?
Na pozadie týchto nešťastí sa pozrel Shawn Pruchnicki, bývalý pilot Delta Connection a aktuálne odborník na vyšetrovanie nehôd a príčiny havárií na Ohio State University. V rozhovore pre MailOnline varuje pred „eróziou bezpečnostnej rezervy”, ktorá sa v letectve za posledné roky prehĺbila.
Pruchnicki tvrdí, že výrobcovia lietadiel čoraz častejšie prehliadajú chyby: „Zníženie kvality viedlo k dvom tragédiám, pri ktorých v rokoch 2018 a 2019 zahynulo 346 ľudí,“ pripomína. Podľa neho sa na problémy upozorňuje už roky, ale v komerčnom letectve sa naďalej objavuje nebezpečné správanie.
Lietadlá sa míňajú o metre
Bývalý pilot priznáva, že ho januárová kolízia lietadla s armádnym vrtuľníkom neprekvapila - podobných situácií zažil viac: „Keď sa lietadlá priblížia na pár míľ, začneme sa báť. A keď sú od seba len niekoľko stôp, je to hrôzostrašne blízko,“ vysvetľuje.
Spomína si aj na incident z letiska JFK v New Yorku, keď mu dispečer prikázal prejsť cez dráhu. Pilot sa rozhodol neuposlúchnuť - a dobre urobil. O chvíľu tadiaľ totiž prefrčalo iné lietadlo. „Keby sme pokračovali, došlo by ku kolízii,“ opisuje.
Nedostatok dispečerov a neskúsení piloti
Ďalší problém je kritický nedostatok personálu, najmä dispečerov. „Sú preťažení a pod enormným stresom. A pritom zodpovedajú za ľudské životy,“ hovorí Pruchnicki. Okrem toho letecké spoločnosti najímajú a povyšujú pilotov s čoraz menšími skúsenosťami, čo môže viesť k chybným rozhodnutiam v krízových momentoch.
Podľa odborníka je dôležité konať rýchlo a zlepšiť výber a školenie dispečerov. Nemôžeme sa spoliehať len na technológie, musíme najmä skvalitniť ľudský faktor v systéme. „Ak nič neurobíme, čakajú nás ďalšie tragédie,“ uzatvára Pruchnicki.