Ľudia stoja okolo trosiek lietadla po jeho havárii v indickom severozápadnom meste Ahmadabad TASR/AP Photo/Ajit Solanki
StoryEditor

Čo sa deje s leteckou dopravou? Odborník vysvetľuje, prečo sme svedkami pribúdajúcich katastrof

Miroslav Kamody13.06.2025., 10:30h

Svetom tento rok otriasajú letecké katastrofy - od zrážky s vrtuľníkom až po tragickú haváriu letu Air India. Čo stojí za touto sériou nehôd? Bývalý pilot odhaľuje, prečo môže byť rok 2025 zlomovým bodom pre bezpečnosť v letectve.

Lajkuj Brainee.sk na

💡 Zhrnutie pre tých, ktorí rýchlo scrollujú:

  • Letecké nešťastia pribúdajú, najnovšie havaroval let Air India s 242 ľuďmi na palube.
  • Bývalý pilot a expert na letecké nehody upozorňuje na eróziu bezpečnostných štandardov.
  • Chýbajú skúsení dispečeri aj piloti, výrobcovia prehliadajú chyby.
  • Aj keď je lietanie stále najbezpečnejší spôsob dopravy, dôvera verejnosti sa otriasa.

Vo štvrtok 12. júna došlo k ďalšej tragickej havárii. Let Air India AI171 z Ahmedabadu do Londýna na letisko Gatwick sa zrútil len minútu po štarte. Lietadlo stratilo kontakt a zrútilo sa do internátu lekárskej fakulty v indickom meste. Na palube bolo 242 ľudí, z toho 53 Britov. Prvotné vyhlásenie o tom, že nikto neprežil, bolo neskôr upravené - jedna osoba bola zachránená, píše LadBible.

image

Revolúcia v lietaní alebo horor na palube? Nízkonákladovky by už čoskoro mali ponúkať letenky na státie za pár eur

Nešlo však o ojedinelý incident. Začiatkom roka sa lietadlo American Airlines zrazilo vo vzduchu s armádnym vrtuľníkom pri pristávaní vo Washingtone DC, zomrelo vtedy 67 ľudí. V inom prípade sa lietadlo Delta Air Lines prevrátilo na strechu pri pristátí v Toronte, vtedy sa však incident zaobišiel bez obetí.

Čo sa deje s leteckou dopravou?

Na pozadie týchto nešťastí sa pozrel Shawn Pruchnicki, bývalý pilot Delta Connection a aktuálne odborník na vyšetrovanie nehôd a príčiny havárií na Ohio State University. V rozhovore pre MailOnline varuje pred „eróziou bezpečnostnej rezervy”, ktorá sa v letectve za posledné roky prehĺbila.

Pruchnicki tvrdí, že výrobcovia lietadiel čoraz častejšie prehliadajú chyby: „Zníženie kvality viedlo k dvom tragédiám, pri ktorých v rokoch 2018 a 2019 zahynulo 346 ľudí,“ pripomína. Podľa neho sa na problémy upozorňuje už roky, ale v komerčnom letectve sa naďalej objavuje nebezpečné správanie.

image

Trosky lietadla

Reuters/Adnan Abidi

Lietadlá sa míňajú o metre

Bývalý pilot priznáva, že ho januárová kolízia lietadla s armádnym vrtuľníkom neprekvapila - podobných situácií zažil viac: „Keď sa lietadlá priblížia na pár míľ, začneme sa báť. A keď sú od seba len niekoľko stôp, je to hrôzostrašne blízko,“ vysvetľuje.

Spomína si aj na incident z letiska JFK v New Yorku, keď mu dispečer prikázal prejsť cez dráhu. Pilot sa rozhodol neuposlúchnuť - a dobre urobil. O chvíľu tadiaľ totiž prefrčalo iné lietadlo. „Keby sme pokračovali, došlo by ku kolízii,“ opisuje.

Nedostatok dispečerov a neskúsení piloti

Ďalší problém je kritický nedostatok personálu, najmä dispečerov. „Sú preťažení a pod enormným stresom. A pritom zodpovedajú za ľudské životy,“ hovorí Pruchnicki. Okrem toho letecké spoločnosti najímajú a povyšujú pilotov s čoraz menšími skúsenosťami, čo môže viesť k chybným rozhodnutiam v krízových momentoch.

image

Čo sa naozaj stane, keď si v lietadle nezapneš letový režim? Vyjadril sa k tomu skúsený pilot

Podľa odborníka je dôležité konať rýchlo a zlepšiť výber a školenie dispečerov. Nemôžeme sa spoliehať len na technológie, musíme najmä skvalitniť ľudský faktor v systéme. „Ak nič neurobíme, čakajú nás ďalšie tragédie,“ uzatvára Pruchnicki.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/spolocnost/svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
10. júl 2025 18:54