Loď, takmer taká dlhá, aký vysoký je newyorský mrakodrap Empire State Building, vplávala do európskeho prístavu o 05.00 h SELČ. Uviedol to dopisovateľ tlačovej agentúry AFP prítomný na mieste. „Bola to veľká úľava vidieť ju a aj výnimočná chvíľa,“ povedal pre AFP Hans Nagtegaal, riaditeľ rotterdamského prístavu pre kontajnerovú prepravu.
„Konečne z nej môžeme vyložiť náklad a dúfajme, že loď sa vráti k rutine, k bežným plavbám,“ dodal. Nagtegaal tiež oznámil, že loď Ever Given zostane v Rotterdame do pondelka 2. augusta, keď by sa mala vydať na plavbu do prístavného mesta Felixstowe v Británii. Potom vypláva do suchého doku v prístave Dunkerque vo Francúzsku, kde znovu urobia jej kontrolu.
Loď Ever Given, ktorá koncom marca šesť dní blokovala Suezský prieplav, pred troma týždňami konečne vyplávala do svojho pôvodného cieľa, Rotterdamu. Umožnil to podpis dohody o odškodnení medzi Egyptom a japonskými majiteľmi lode.
Takmer 200.000-tonová kontajnerová loď zostala zakliesnená v Suezskom prieplave 23. marca počas piesočnej búrky - zatarasila sa tak životne dôležitá dopravná tepna z Ázie do Európy, cez ktorú prejde desať percent svetového námorného obchodu a ktorá prináša Egyptu obrovské tržby.
Po namáhavej záchrannej operácii zameranej na uvoľnenie lode Egypt zadržal toto plavidlo a požadoval odškodné od majiteľov, spoločnosti Shoei Kisen Kaisha - za stratu príjmov z používania prieplavu, za náklady spojené so záchranou a poškodenie prieplavu.
Minulý mesiac bola oznámená dohoda o odškodnení s japonskou spoločnosťou, ale jej výška zostala utajená. Káhira najprv požadovala 916 miliónov dolárov odškodného, potom sumu znížila na približne 550 miliónov dolárov, ale konečné číslo bolo predmetom tvrdých rokovaní.
Egypt, ktorý ročne zarobí vďaka prieplavu vyše päť miliárd dolárov, prišiel každý deň v čase zatvorenia prieplavu o tržby vo výške od 12 miliónov do 15 miliónov dolárov. Spoločnosť Lloyd's List prinášajúca správy o námornej doprave v apríli oznámila, že blokovanie loďou, ktorá je dlhšia než štyri futbalové ihriská, spôsobilo, že každý deň tam uviazol tovar v hodnote okolo 9,6 miliardy dolárov.