To sa ale nestalo. Ukrajinskí piloti pripisujú svoje úspechy v boji s Rusmi lepšiemu tréningu organizovanému v spolupráci s NATO či efektívnej protivzdušnej obrane.
„Teraz je situácia pokojnejšia,“ povedal stanici CNN ukrajinský pilot Andrij.„Spočiatku boli úspešní vďaka ich kvantite, ale situácia je teraz lepšia,“ tvrdí. „Mnohí ruskí piloti odmietajú bojovať, pretože ich zostreľujeme.“
Letec, ktorý využíva ruský Su-27, podotýka, že Rusi majú ďalšie výhody okrem väčšieho množstva stíhačiek.
Lepší tréning a riziko
„Ruskí piloti lietajú s modernejšími stíhačkami a sú schopní odpaľovať rakety na oveľa väčšiu vzdialenosť,“ uvádza. Ukrajinskí letci preto musia viac riskovať, aby sa k protivníkom dostali. „Napríklad, aby sme mohli odraziť strely odpálené z 80 kilometrov, musíme sa k nim priblížiť na 40 kilometrov.“
Odhaduje sa, že Rusko vykoná asi 200 bojových letov denne, zatiaľ čo Ukrajina päť až desať letov. Napriek tomu sa ukrajinským silám darí početnejšiemu protivníkovi brániť a zostreľovať jeho letectvo. Ukrajinci tvrdia, že z oblohy zostrelili už sto ruských lietadiel, čísla však nemožno nezávisle overiť.
Čo je kľúčom ukrajinského úspechu? Andrij to pripisuje lepšiemu tréningu. „Nepovedal by som, že ich úroveň tréningu je veľmi vysoká,“ hovorí o ruských pilotoch. Ukrajinskí letci podľa neho majú výhodu vo vyskúšaní si boja s odlišným druhom vojenského vybavenia a osvojenia si rôznych vojenských taktík, ktoré sa naučili v spolupráci so silami NATO.
„Pred niekoľkými rokmi sme mali cvičenia ‚Jasné nebo' tu na Ukrajine a lietali sme s F-15 a F-16,“ spomína Andrij. „V tej dobe sme vyvinuli určité taktiky na odrazenie nepriateľských stíhačiek a môžem vám povedať, že niektoré z týchto taktík naozaj fungujú.“
Skúsenosti získané od vojenských expertov NATO si pochvaľuje aj Igor Romanenko, bývalý zástupca náčelníka generálneho štábu ukrajinských ozbrojených síl. Podľa neho Ukrajinci od NATO prevzali iniciatívnejší štýl vedenia vojny, ktorý podporuje akcie nižších zložiek. „Akcie týchto jednotiek sa zrýchlili a nakoniec zefektívnili," uviedol.
Oproti tomu Rusi stále zachovávajú sovietsky, centralizovaný spôsob vedenia, podľa ktorého nižšie jednotky v zásade nemôžu nič robiť bez rozkazu nadriadených. To sa ale prejavuje ako slabina, najmä vzhľadom na to, že Rusi majú problémy s komunikáciou a jednotky bývajú odrezané od svojich veliteľov. Dezorientovaní a frustrovaní vojaci sa preto v niektorých prípadoch radšej vzdajú.
Sovietske systémy ako záhuba ruského letectva
Andrij hovorí, že letectvo tesne spolupracuje s ostatnými vojenskými zložkami. Ukrajinskí činitelia zdôrazňujú dôležitosť delostrelectva. „Ukrajina je efektívna vo vzduchu, pretože operujeme v našej krajine. Nepriateľ, ktorý letí do nášho vzdušného priestoru, letí do zóny našich protivzdušných obranných systémov,“ uvádza Jurij Ihnat, hovorca ukrajinských vzdušných síl.
Ukrajinská stratégia spočíva v nalákaní ruských lietadiel do blízkosti protivzdušnej obrany. Ukrajinci majú k dispozícii celý rad prostriedkov na zostrelenie nepriateľa: od staršej, ale stále účinnej protivzdušnej obrany dlhého rozsahu sovietskeho typu k moderným, prenosným, z ramena odpaľovaným protilietadlovým riadeným raketám od západných štátov, ako je americký Stinger.
Ukrajinské sily vedia jednotlivé typy efektívne kombinovať. Zatiaľ čo sa ruské lietadlá vyhýbajú systémom dlhého dostrelu, pri zostupe na nižšiu dráhu letu sa stávajú dostupnejším terčom prenosných rakiet.
Odrážanie Rusov má ale svoju cenu. Podľa Medzinárodného inštitútu pre strategické štúdiá mala Ukrajina pred začiatkom vojny 250 systémov S-300. Rusko oznámilo, že odvtedy ich polovicu zničilo.
Ak by ruské sily získali vo vzduchu definitívnu prevahu, ukrajinské obranné sily by tým pravdepodobne stratili niektoré účinné možnosti obrany. Proti ruským ozbrojeným vozidlám úspešne používajú drony, ktoré ale ruské lietadlá môžu, pokiaľ na to majú príležitosť, pomerne ľahko zlikvidovať.
Vyčistením oblohy sa Rusom tiež otvorí väčšie pole pôsobnosti pre ničivé letecké údery voči obliehaným ukrajinským mestám a tamojším civilným obyvateľom. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj preto opakovane žiada Západ, aby nad Ukrajinou ustanovila bezletovú zónu, zatiaľ ale bez úspechu.
Portál iDnes.cz patrí pod vydavateľstvo Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.sk.