Spoločnosť Reface, ktorá sídli v Kyjeve, posiela upozornenia používateľom, čo sa skutočne deje na Ukrajine.
Aplikácia na výmenu tvárí bojuje proti ruským dezinformáciám tým, že svojim používateľom hovorí, čo sa skutočne deje na Ukrajine – informácie sa dostávajú aj k najmenej 2 miliónom ľudí v Rusku.
Kampaň organizuje Reface, ukrajinská aplikácia, ktorá využíva technológiu umelej inteligencie na zachytenie tvárí používateľov a ich umiestnenie na telá celebrít.
Spoločnosť so sídlom v Kyjeve spustila kampaň po tom, čo videla snahy Kremľa zabrániť ruským občanom dozvedieť sa pravdu o tom, čo sa deje na Ukrajine. Tieto snahy zahŕňajú blokovanie Twitteru a Facebooku a prinútenie ruských médií, aby hovorili o invázií ako o „špeciálnej operácií“.
V rámci boja proti tejto cenzúre spoločnosť Reface vydala oznámenie svojím používateľom s jednoduchým vyhlásením: „Rusko napadlo Ukrajinu“. Používateľom, ktorí aplikáciu otvorili, boli následne poskytnuté ďalšie podrobnosti o situácií na Ukrajine vrátane obrázkov toho, čo sa deje v mestách ako Kyjev.
Všetky nové videá vytvorené aplikáciou navyše obsahujú vodoznak, ktorý obsahuje ukrajinskú vlajku a hashtag #StandWithUkraine.
Spoločnosť uvádza, že doteraz bolo na celom svete odoslaných 9 miliónov oznámení, z ktorých 2 milióny boli doručené používateľom v Rusku.
Generálny riaditeľ spoločnosti Dima Shvets pre VICE News povedal, že používatelia v Rusku zdieľali videá s vodoznakom a niektorí po prijatí upozornení uverejnili pozitívne správy na platformách sociálnych médií. „Ale samozrejme, máme oveľa viac negatívnych reakcií,“ skonštatoval Shvets.
Tieto negatívne reakcie nadobudli formu 1-hviezdičkových recenzií v obchodoch s aplikáciami Google a Apple. Shvets uviedol, že boli v kontakte s oboma technologickými spoločnosťami, aby upozornili na prílev negatívnych recenzií z Ruska, ale zatiaľ žiadna zo spoločností nereagovala.
Všetci zamestnanci spoločnosti sídlia na Ukrajine a zatiaľ sú všetci v bezpečí, pre VICE News PR manažérka spoločnosti Daria Kravetsová, hoci niektorí utiekli z Kyjeva do západnej časti krajiny a niektorí krajinu úplne opustili. Iní sa „dobrovoľne pripojili k silám teritoriálnej obrany (zatiaľ čo) niektorí iní zostávajú v Kyjeve a informačne a technologicky pomáhajú z protileteckých krytov,“ povedala Kravetsová.
Pomocou Google Maps vyzývajú na ukončenie násilia
Aktivisti využívajú platformu Google Maps na nájdenie ruských kaviarní a reštaurácií, aby zanechali recenzie s protivojnovými správami ruským občanom. Uvádza portál The National. Recenzie, ktoré majú päť hviezdičiek sa ukážu na vrchu a majiteľ podniku ich nemôže vymazať. Takýmto spôsobom sa môžu obyvatelia Ruska dostať k skutočným informáciám a o ruskej invázií Ukrajiny, ale aj fotografiám.
„Na Ukrajine zahynulo päťtisíc ruských vojakov... Váš prezident vás oklamal. Na Ukrajine nebola genocída. Bola to zámienka na útok na suverénnu a demokratickú Ukrajinu,“ píše sa napríklad v jednej preloženej recenzii na Starbucks v Moskve.
„Putin vám klamal!!! Poslal do vojny mladých chlapcov, ktorí nevedeli, že tam zomrú... Rusi, zobuďte sa!!!“ hovorí ďalšia.
Jeden používateľ, ktorý zanechal recenziu pre pizzeriu Maestrello, napísal: „Rusko zaútočilo na Ukrajinu. Vaši vojaci bombardujú moje mesto. Moja krajina!“ Ďalší dodal: „Pizza je bomba!! Kvôli vojenským sankciám bude táto reštaurácia čoskoro zatvorená! Aká škoda!“
Kremeľ obmedzuje sociálne siete
Cez víkend začal Kremeľ obmedzovať prístup k Twitteru a Facebooku pre používateľov v Rusku. Rozhodnutie prišlo niekoľko hodín po tom, čo obe spoločnosti oznámili, že zablokujú ruským používateľom nákup reklám na svojich platformách.
Google prijal podobne rozhodnutie v súvislosti s reklamami na svojich platformách a na žiadosť ukrajinskej vlády tiež zakázal sťahovanie aplikácie ruskej štátnej televíznej stanice RT na ukrajinskom území.
V nedeľu večer sa generálny riaditeľ spoločnosti Sundar Pichai, ako aj šéfka YouTube Susan Wojcicki v nedeľu večer stretli s lídrami EÚ, aby prediskutovali ďalšie spôsoby, ako môže spoločnosť zabrániť Rusku v šírení dezinformácií.
„Očakávam, že YouTube a Google zintenzívnia úsilie pri riešení ruskej vojnovej propagandy,“ povedala Věra Jourová, viceprezidentka Európskej komisie pre hodnoty a transparentnosť, podľa čítania zo stretnutia.