💡 Zhrnutie pre tých, ktorí rýchlo scrollujú:
- Slovenská pošta spustila 27. ročník Vianočnej pošty.
- Ľuďom vadí, že na vizuáloch sú zajac a myška.
- Pošta vysvetlila, že ide o rozprávkový motív pre deti.
- Projekt Ježiškovej pošty funguje už 27 rokov a odpovedá aj v Braillovom písme.
Internet by mal vlastný adventný kalendár - každý deň nové pohoršenie. Tento rok ho otvorila Slovenská pošta, keď spustila tradičný projekt Vianočná pošta s vizuálom, na ktorom je zajac a myška. A keďže nič nepoteší národ viac ako dôvod sa rozčuľovať, trvalo len pár hodín, kým sa komentáre pod príspevkom na Facebooku začali množiť ako darčeky pod stromčekom.
„Ten zajko skôr pripomína Veľkú noc,“ napísal jeden komentujúci. „Zajačik na Vianoce? To bude Ježiško meškať do apríla,“ dodal ďalší. „Ešte kuriatko chýba a bude celoročné.“
Niektorí sa opustili ešte viac: „Slovenská pošta má veľmi kvalitného a kreatívneho marketingového mága. Zajačik na Vianoce. Slovenská pošta je taká rýchla, že už na Vianoce 2025 bude doručovať zásielky, ktoré pošlete až začiatkom apríla 2026.“ A zrazu sme boli opäť pri tej klasike, že namiesto detskej fantázie riešime, či má rozprávkový zajac dostatočne vianočnú licenciu.
Pošta musela reagovať. S trpezlivosťou svätého
Kým internet súdil a autor tohto textu otvoril prvú detskú vianočnú knihu, kde zajačiky zhodou okolností ozdobujú vianočný stromček, Slovenská pošta ostala pokojná. Na sociálnych sieťach odpovedala s pokojom, ktorý by mal byť predpisom pre všetkých community managerov:
„V rozprávkach majú pomocníci rôzne podoby - raz sú to zvieratká, inokedy čarovné bytosti. Aj vianočná pohľadnica Slovenskej pošty má každý rok svoj nový rozprávkový motív, ktorý patrí k vianočnej rozprávke určenej deťom. Preto by bolo fajn, keby si ju dospelí najprv vypočuli na www.vianocnaposta.sk, skôr než začnú hodnotiť bez kontextu.“
Preložené - možno by sme si mohli dať pauzu od večného hľadania dôvodov na pohoršenie. Lebo ak ťa rozčúli animovaný zajo, možno by to chcelo menej Facebooku a viac punču. Lebo pri kritike v štýle „Ježiško sa zmenil na zajačika!” si naozaj ani nechceme predstaviť, aká vlna hejtu by sa strhla z vizuálu s batoľaťom s darčekmi v rukách.
Trochu mágie, prosím
Vianočná pošta nie je reklama na rýchlosť doručenia balíkov. Je to projekt, ktorý už 27 rokov učí deti, že aj v digitálnej dobe sa oplatí zobrať papier, pero a napísať Ježiškovi. Za tie roky dorazilo na adresu 999 99 Ježiško do Rajeckej Lesnej viac než 2,5 milióna listov z celého sveta. A každý, kto čitateľne uviedol spiatočnú adresu, dostal odpoveď - ručne, v slovenčine, v angličtine a dokonca aj v Braillovom písme.
Minulý rok napísal historický počet detí, až 122 888 z 46 krajín sveta, od Taiwanu a Číny, cez Česko, Austráliu, Argentínu, Dubaj, až po Japonsko, Indonéziu a Kazachstan. A medzi nimi aj 182 listov v Braillovom písme od nevidiacich detí, ktorým Ježiško odpovedal rovnakým spôsobom.
A to nie je všetko - kresba jedného zo slovenských detí sa každý rok stáva predlohou pre špeciálnu vianočnú poštovú známku. Tento rok ju vytvoril Adam Teicher z Novej Dubnice, a jeho vianočný stromček s darčekom bude putovať po svete na tisíckach obálok.
V Rajeckej Lesnej to teraz žije
Ak chceš zažiť pravé čaro, môžeš navštíviť poštu v Rajeckej Lesnej, kde Ježiško oficiálne „sídlí“. Okrem toho, že tam môžeš vhodiť svoj list priamo do jeho schránky, si môžeš odniesť aj príležitostnú pečiatku s motívom Baziliky Narodenia Panny Márie.
Pošta tam vydáva aj adventné pečiatky s detskými kresbami - symbolické drobnosti, ktoré pripomínajú, že nie všetko musí byť instantné a digitálne. A možno by sme si mohli zobrať príklad z tých detí, ktoré píšu s vierou, že odpoveď príde.
Pretože aj keď vieme, že za tým nie je skutočný Ježiško - tá viera v zázrak robí Vianoce Vianocami. A to počkajme, keď zistia, že im naozaj neodpisuje Ježiško.