💡 Zhrnutie pre tých, ktorí rýchlo scrollujú:
- Na Facebooku sa šíri falošná reklama na PS5 za 9,99 eura so značkou Alza.
- Podvod je generovaný AI - je bez chýb, so slovenským textom a realistickými fotkami.
- „Hodnoverné“ komentáre od falošných profilov dodávajú reklame dôveryhodnosť.
- Ide o phishing a cieľom je získať tvoje údaje, nie lacno predať konzolu.
Podvody na internete naberajú s nástupom umelej inteligencie úplne nové rozmery. Prepracované príspevky, zautomatizované reklamy, texty bez chýb a fotografie, ktoré hraničia s reálnymi, na to všetko už môžete bežne natrafiť pri scrollovaní po internete. A to ani nehovoríme o AI hovoroch.
Podvodníci sa snažia vo veľkom priživiť na známych značkách či osobnostiach. Najnovšie na to doplatila spoločnosť Alza. Na sociálnej sieti Facebook sa totiž objavila reklama na výpredaj herných konzol PlayStation 5 za 9,99 eura.
Samozrejme, poviete si, že cena je až bizarne podozrivá - cena originálnej konzoly začína až na sume 499 eur (verzia bez mechaniky). Podvod je však mimoriadne sofistikovaný. V prvom rade je k nemu fotografia pracovníčky Alzy stojacej pred konzolami.
Myslia na každý detail
Pri dôkladnom skúmaní fotografie je vidieť, že je generovaný AI, no oproti podvodom v minulosti na ňom nie sú žiadne chyby, rozmazanie a všetko je v slovenčine. Tvorcom falošného príspevku sa dokonca podarilo hodnoverne napodobniť aj ceduľky, ktoré Alza používa.
Bez problémov je aj popis, ktorý neobsahuje gramatické chyby. Ten dokonca vysvetľuje, prečo sú konzoly v 96-percentnej zľave. „Kvôli obmedzenému skladovému priestoru АІzа vyprázdňuje zásoby Sоnу, ktoré boli na sklade viac ako 2 roky — už bez výrobnej záruky,” píše sa v ňom.
Nič také, ako strata výrobnej záruky po dvoch rokoch na sklade samozrejme neexistuje, ale na nalákanie ľudí to podvodníkom bohate stačí. Následne nechýba už prelink na podvodnú stránku - ten jediný môže u pozorných ľudí vyvolať isté pochybnosti.
Sofistikovanosť celého podvodu však spočíva v ďalších detailoch. Pod príspevkom sú totiž komentáre od ľudí so slovenskými menami a vyplnenými profilmi s pozitívnymi reakciami. „Váhala som, či ju kúpiť, ale priznávam, že je to najlepší nákup, aký som kedy urobila; tovar prišiel úplne zapečatený. Hoci je to japonská verzia a návod je v japončine, nie je s tým žiadny problém, pretože pri nastavovaní sa dá zmeniť jazyk a vôbec to nemení funkcie,” píše Zuzana.
„Ešte včera som si myslela, že ma oklamali a prišla som o 10 euro, ale dnes mi volali, aby potvrdili doručenie... a konzola naozaj dorazila!” dodáva Adriána. „Kúpila som to pre svojho priateľa — dúfam, že sa mu to bude páčiť. Ďakujem Alza, najprv som neverila, ale vážne... klobúk dole.”
Vyšperkované do dokonalosti
Práve takéto reakcie a komentáre dodávajú na hodnovernosti celého podvodu. Komentujúci majú profily s fotografiami aj priateľmi a vyzerajú tak hodnoverne. Okrem toho sa postupne snažia ľuďom vyhovoriť všetky pochybnosti: „Kontaktovala som Alza a povedali mi, že táto ponuka je dostupná len online. V obchode sa to kúpiť nedá, pretože tam nemajú právo ponúkať túto akciu.”
Stačí tak naozaj málo a obeť podvodu si môže povedať, že „za vyskúšanie nič nedá, veď je to len 10 eur” a klikne na odkaz. Tu však vôbec nejde o desať eur, ale o odovzdanie údajov, ktoré potom môžu podvodníci zneužiť, ako sa im zachce.
Na dôveryhodnosti pridáva aj fakt, že facebooková stránka Zľavy-AІzа sk pridáva príspevky pravidelne. Okrem vlastných prezdieľala aj niekoľko originálnych, napríklad o ponuke alzaplus či inzeráte na koordinátora vodičov a dispečera.
Alza reaguje
Spoločnosť Alza pre Brainee potvrdila, že táto reklama už bola nahlásená a odstránená. Nové však môžu vďaka automatizácii AI pribúdať ako huby po daždi. „Vami spomínaný obsah už na danom odkaze nie je dostupný, avšak podobné podvodné kampane na sociálnych sieťach sa bohužiaľ objavujú opakovane,” reaguje Eliška Čeřovská, PR manažérka Alzy.
Okrem toho dodáva, že okrem podvodných reklám na sociálnych sieťach sa snažia jej meno zneužívať aj pri falošných SMS, e-mailoch, webových stránkach aj internetových trhoviskách. „Rada, ako nenaletieť podvodníkom, je jednoduchá. Stačí nakupovať iba na webovej stránke www.alza.sk alebo si stiahnuť oficiálnu mobilnú aplikáciu Alzy. Tá poskytuje bezpečné prostredie pre online nákupy a minimalizuje riziko podvodov. Používanie mobilnej aplikácie Alzy zaisťuje, že zákazníci sú chránení pred rôznymi formami kybernetických útokov,” uviedla spoločnosť pre Brainee.
Okrem toho Alza ponúkla aj zoznam vecí, na ktoré by si mali zákazníci na internete mali dávať pozor. Aplikovať sa v tomto smere dajú na internetové nakupovanie všeobecne:
- Neklikať na podozrivé odkazy v SMS alebo e-mailoch.
- Nepodliehať naliehavosti, ktorá často vyplýva z obsahu podvodných správ. Vždy treba jednať s rozmyslom.
- Vždy si overiť pravosť správy priamo na oficiálnych stránkach e-shopu či prepravnej spoločnosti.
- V Alze zároveň nikdy nepožadujeme zadanie platobných údajov cez SMS alebo e-mail.
- Extrémne nízke ceny alebo neobvyklé zľavy môžu signalizovať podvod. Ostražitosť je na mieste aj vtedy, ak je zľava podmienená konkrétnym vekom - napríklad platí len pre osoby mladšie ako 25 rokov alebo staršie ako 60 rokov.
- Pri akýchkoľvek pochybnostiach kontaktovať zákaznícku podporu danej spoločnosti.
Podvody sú čoraz prepracovanejšie
Slovenský certifikačný orgán SK-CERT upozorňuje, že phishingové kampane pomocou AI môžu byť oveľa presvedčivejšie a personalizovanejšie, čo výrazne zvyšuje šance na úspech útoku. Taktiež evidujú aktívne deepfake hovory zamerané na firmy „pôsobiace na Slovensku“.
Aj spoločnosť ESET eviduje dramatický nárast podvodov využívajúcich AI, najmä prostredníctvom falošných reklám so známymi osobnosťami - deepfake videá zobrazujú politikov ako Peter Pellegrini alebo Ladislav Kamenický, slúžiace na lákanie obetí na falošné investície.